Savor, businessul cu condimente care așteaptă savoarea profitului
După ce timp de zece ani au gestionat două magazine online pe nișa de fashion, pasiunea pentru gastronomie și condimente i-a redirecționat pe Paul Scoropan și Peter Sandu spre o afacere cu condimente și produse de băcănie reunite sub umbrela Savor. Pornită cu o investiție de numai 10.000 de euro, afacerea celor doi băimăreni ar putea atinge până la finalul anului vânzări de 180.000 de lei pe lună din lansarea de noi produse și extinderea distribuției. 
Paul Scoropan și Peter Sandu au început să lucreze la construcția brandului Savor în luna septembrie a anului trecut, iar în martie 2025 lansau magazinul online cu condimente și produse de băcănie. Ritmul rapid cu care s-au desfășurat lucrurile se datorează și experienței anterioare a celor doi antreprenori, care au gestionat, timp de zece ani, două magazine online pe segmentul fashion (bijuterii, ceasuri, accesorii și produse pentru copii și bebeluși). „Vorbim de produse de import, din China, deci strict comerț. Voiam să trecem pe zona de producție de vreo doi-trei ani. Și atunci, fiind pasionați de gastronomie, am zis să încercăm nișa de food. Am considerat că este mai sustenabilă, de viitor și mult mai greu să fie impactată de piața din China, de exemplu”, povestește Paul Scoropan.
Investiția inițială s-a ridicat la doar 10.000 de euro, în condițiile în care Paul, care a lucrat 15 ani în design, s-a ocupat de dezvoltarea site-ului, a logourilor și a designului de brand. „Din septembrie am alocat în jur de 70-80% din timpul meu pentru acest proiect pentru că îmi doream să-l lansăm cât mai curând, dar și pentru că celelalte businessuri erau destul de automatizate și nu au avut neapărat nevoie de prezența mea. Am investit în materia primă cu care am început, în borcănașe și ulterior în amenajarea și autorizarea unui spațiu unde să putem produce. Investiția nu a fost mai mare de 10.000 de euro și a venit din surse proprii. Practic, a fost susținută de celelalte businessuri”, mai spune antreprenorul.
Nucleul Savor este dat de sortimentația de condimente, dezvoltată sub brandul Spice Fusion. „Condimentele au fost baza. Inițial, am vrut să ne nișăm strict pe condimente, după care am diversificat oferta. Mie îmi plac destul de mult condimentele. Atunci când merg în vacanță, aproape din orice țară vin cu condimente acasă. Eu vedeam o lipsă pe partea de condimente naturale și de amestecuri naturale de condimente, care să și aibă gust. Mai exact, combinații de condimente pe care poate le găsești cu greu și pe care nu ai timp să le mixezi. Și atunci, cred că prin mixurile de condimente pe care le propunem aducem un avantaj pentru clienți, nu doar vindem un produs”, consideră Paul Scoropan.
În ciuda experienței extinse pe zona de comerț online, cei doi antreprenori s-au confruntat cu multiple provocări într-un segment total nou pentru ei. „Nu mai făcusem producție înainte, prin urmare m-am lovit de probe pentru ambalaje, teste pentru gramaj, calcularea prețurilor. Apoi aș nominaliza zona de furnizori. A trebuit să ne asigurăm că ne livrează marfă de calitate, la un preț bun care să ne asigure un nivel de competitivitate, mai ales la început. Nu poți să intri pe piață cu un preț foarte ridicat. Chiar dacă oferi calitate mult mai bună și avantaje, este nevoie de un preț acceptabil pentru a putea genera un număr important de clienți. Mai ales până când oamenii ajung să aibă încredere în brand, până reușești să îi atragi spre produsele tale și să îi fidelizezi”, explică antreprenorul.
Condimentele, 70% din producție
De la o sortimentație compusă din zece condimente, zece tipuri de ceaiuri și 15 mixuri de condimente, în prezent Savor Shop numără 146 de SKU-uri, dintre care 62 de condimente. „Nu am crescut numărul sortimentelor de mixuri pentru că piața nu este atât de dezvoltată pe zona aceasta. Am făcut niște mixuri de condimente pentru mic-dejun și salată, însă consumatorii preferă în continuare granola. Ceaiurile de sezon au avut vânzări bune în primăvară, după care am înregistrat o scădere pe timpul verii, ceea ce este un trend normal în piață, în condițiile în care românii consumă ceai doar dacă au o problemă de sănătate, nu pentru gust. În rest, ne-am diversificat pe miere, pe dulceață, uleiuri aromatizate. Avem și cafea, dar nu o producem noi, doar o ambalăm și o vindem sub brandul nostru. În schimb, producem dulceață. Cumpărăm miere de salcâm de la un apicultor local, pe care o aromatizăm. La fel și în cazul uleiului, pe care îl cumpărăm la vrac și îl aromatizăm”, spune Paul Scoropan.
În ceea ce privește originea condimentelor, fondatorii Savor achiziționează materia primă de la un furnizor local. În rest, pentru mixurile de semințe și alune antreprenorii lucrează cu furnizori din Cehia, Polonia, Elveția, Slovenia și alte țări europene, iar în cazul ceaiurilor furnizorii vin din Cehia și Polonia.
Spațiul de producție este situat în Baia Mare, are o suprafață de 90 de metri pătrați și în curând va deveni insuficient pentru a susține cererea. Aici sunt produse în jur de 200 de articole pe zi, mare parte sub brandul Spice Fusion, care reprezintă aproximativ 70% din producția totală. „Prin urmare, cele mai mari vânzări le înregistrăm pe această zonă. Urmează apoi cerealele, ceaiul pentru slăbit, mierea aromatizată și dulcețurile. Surprinzător sau nu, cel mai bine se vinde condimentul pentru cartofi. Și avem sarea de Praid la vrac, pură, naturală, neiodată. Cumpărăm sarea vrac, la sac de 25 kg, din Harghita, și o ambalăm la săculeți mici, de 500 g”, adaugă fondatorul Savor.
Apetit pentru noutăți
Sortimentația Savor Shop este completată cu două-trei produse noi în fiecare lună, iar în cazul în care contextul de piață este unul favorabil, numărul lansărilor poate urca și la cinci SKU-uri. „Am făcut deja rețetele pentru noile produse și lucrăm la partea de design. Sperăm să ajungem într-un an la circa 500 de produse. Noutățile îi atrag pe consumatorii români. Este interesant să vezi că postezi un produs nou pe site și, după două ore, începe să se vândă”, afirmă Paul Scoropan.
Cine sunt cumpărătorii Savor? Cele mai importante comenzi vin din București și zonele limitrofe. „Cumva este normal, pentru că acolo avem cel mai numeros public, mai educat și mai informat. Dar vindem foarte bine și în rural. Sigur, ca în orice business online, orașele mari generează cele mai importante comenzi. În general, persoanele care comandă sunt din categoria de vârstă 35+, dar avem și tineri sau persoane peste 60 de ani”, adaugă antreprenorul. Produsele Savor sunt disponibile pe site-ul propriu, dar și pe platforma eMag și în 13 băcănii din Brașov, București, Iași, Botoșani sau Cluj. De la momentul lansării businessului, cea mai bună lună din perspectiva vânzărilor înregistrate a fost iulie, când au fost înregistrate comenzi în valoare de 100.000 de lei. Pentru luna august sunt preconizate vânzări de circa 130.000 de lei, estimările până la final de an fiind optimiste și oprindu-se în jurul valorii de 150-180.000 de lei.
„Oarecum mă așteptam la cifrele pe care le înregistrăm, având experiență în online. Dar eram și sceptic din cauza pieței. Piața e un pic volatilă în perioada aceasta, pe fondul măsurilor fiscale anunțate. Mai apare câte o știre, lumea se sperie, comerțul online scade. Aproape pot să compar comerțul online cu bursa. Dar raportat la evoluția celorlalte magazine online aflate la început de drum, rezultatele sunt mai rapide. Marketingul este mai scump acum decât în urmă cu zece ani, dar vânzările se dublează mult mai repede”, explică fondatorul Savor. Potrivit acestuia, principalele canale de promovare ale produselor sunt Google, Facebook și Instagram, brandul încheind parteneriate și cu influenceri care prezintă produsele și pe TikTok. „Dintr-o anumită sumă vândută, aproximativ 30% merge spre marketing”, completează Paul Scoropan.
Ca direcție strategică pe termen scurt antreprenorul menționează listarea produselor în retailul modern, singurul impediment în acest moment fiind incapacitatea de a livra cantități mai mari. „Chiar și în momentul de față suntem puțin la limită. Reușim să facem și stocuri, însă dacă o băcănie face o comandă mai consistentă riscăm să ajungem în situație de out-of-stock. Adoptăm strategia pas cu pas, însă cu siguranță retailul modern este o piață potrivită pentru produsele noastre. Ne propunem să ne listăm în câteva magazine fizice până la finalul acestui an. La acest obiectiv se adaugă construcția unei hale mai mari pentru producție, proiect pentru care ne gândim să accesăm fonduri europene. Vrem să reușim să producem inclusiv ambalajele, mai puțin cele din sticlă”, conchide Paul Scoropan.








