Radu Berevoescu, PepsiCo: Succesul vine cu efort și determinare constante
De 14 ani în echipa PepsiCo, Radu Berevoescu și-a construit cariera pe niște pași siguri, dorința de a performa fiind o constantă în parcursul său profesional. Anul trecut a fost numit General Manager & Senior Commercial Director East Balkans, promovare pe care a perceput-o ca pe un vot de încredere și, tocmai de aceea, în relația cu echipa mizează pe acest atribut. „Jobul de CEO nu înseamnă că trebuie să înveți toate detaliile, ci ești ca un pilot de Formula 1 care se poate baza întotdeauna pe echipa sa în cursa spre succes”, spune executivul PepsiCo.
16. Acesta este numărul anilor de experiență profesională acumulată de Radu Berevoescu, deși are doar 35 de ani. Și dacă în liceu era ferm convins că visul său este de a lucra într-o bancă, realitatea și experiențele trăite i-au schimbat viziunea. „Am început să lucrez de la 19 ani, la începutul celui de-al doilea an de facultate. Cu toate acestea, am păstrat un echilibru între studii și viața profesională. De altfel, părinții mei mi-au spus că aplică politica Băncii Mondiale din Africa, în sensul în care mi-au promis că îmi vor dubla câștigurile dacă îmi termin studiile și nu mă angajez full-time”, își amintește Radu. A acceptat propunerea părinților și s-a alăturat echipei Humanitas, în rolul de contabil. Și-a dorit însă mai mult și, la recomandarea cuiva care lucrase în cadrul Pepsi, a pariat pe o nouă aventură, experiența de multinațională. A ajuns în cadrul PepsiCo când avea 21 de ani și, chiar dacă au trecut 14 ani de la momentul zero, Radu spune că nu a fost tentat să schimbe macazul. „La începutul carierei au existat diverse oportunități, însă nu am fost tentat să schimb pentru că mi-am construit cariera pe niște pași destul de clari. Întotdeauna am considerat că trebuie să livrez la maximum la jobul actual și niciodată nu m-am raportat strict la fișa postului, ceea ce m-a ajutat să continui să progresez”, susține el.
Noul rol, un vot de încredere
Din cei 14 ani în cadrul echipei PepsiCo, 11 au fost în zona financiară, unde Radu a avut ocazia să acceseze diferite roluri, din ce în ce mai mari. „Ajunsesem la un moment dat să gestionez 30 de țări, unde m-am ocupat nu doar de planificare, ci și de strategie financiară. Însă mi-am dorit să mă focusez pe piața locală, să mă întorc practic acasă și să fac ceva pentru țara mea. Am vrut să devin CFO și compania mi-a oferit această oportunitate”, punctează executivul PepsiCo. După doi ani în rolul de CFO East Balkans, Radu a ales să încerce ceva cu totul diferit și a abordat zona comercială, decizie pentru care a trebuit să facă un pas în lateral. „Nu a fost ușoară mutarea în vânzări. Însă am învățat ce înseamnă presiunea și am condus canalul de retail și vânzările în marile lanțuri de retail timp de doi ani. Cred în acumularea de experiență în mai multe zone, pentru că nu poți acoperi rolul și atribuțiile unui CEO doar cu experienţa dintr-o singură zonă, indiferent că vorbim despre financiar, vânzări, supply chain sau marketing”, susține el. Cu un parcurs profesional atent calculat, la 35 de ani Radu a preluat conducerea businessului PepsiCo în regiunea East Balkans, din poziția de General Manager & Senior Commercial Director, fiind cel mai tânăr executiv în această funcție.
Cum a simțit presiunea noului rol? „În momentul în care am schimbat poziția de CFO spre vânzări, am făcut-o pentru a ajunge CEO. M-am gândit practic la pasul următor. Mă așteptam ca acest rol să vină cu presiune, însă atât eu, cât și oamenii din echipă am privit numirea mea ca pe un vot de încredere. În plus, eram deja obișnuit cu presiunea din vânzări și ceea ce mă ajută foarte mult este faptul că am oameni de bază în echipă. Da, există presiune, însă presiunea nu e doar la mine, pentru că am o echipă foarte bună cu care pot să împart viziunea și misiunea asumate”, explică Radu. Dacă din punct de vedere profesional s-a pregătit mai bine de zece ani pentru acest rol, pentru Radu provocarea a venit din balansarea imaginii sale în intern versus extern. „Sunt lucruri diferite de gestionat, mai ales agenda externă. În calitate de CEO, ești imaginea companiei nu doar intern și oamenii se raportează la tine, lucru pentru care nu te pregătește nimeni”, susține el.
Curajul, un atribut indispensabil
Perseverent și hotărât, Radu spune că performanța a reprezentat întotdeauna o sursă de inspirație: „Cred că această orientare către rezultate m-a ajutat să depășesc obstacolele și să continui să progresez și, în același timp, m-a motivat să ating obiectivele”. Și pentru că nu poate face lucrurile singur, când a preluat rolul de CEO, Radu s-a asigurat că are cea mai bună echipă în jurul lui. „Relația mea cu echipa se bazează pe încredere. Toată lumea știe că întotdeauna voi cere mai mult și că îi încurajez să-și depășească atribuțiile din fișa postului. În această industrie, gândirea creativă și abilitatea de a căuta soluţii neconvenţionale sunt esenţiale. În plus, i-am încurajat să caute motivul pentru care le place și ne place această companie. Așa ne-am dat seama că avem un puternic simț al apartenenței și suntem încurajați să ne depășim limitele”, punctează Radu. Unde plasează executivul PepsiCo curajul în această ecuație? „În momentul în care există încredere, cred că trebuie să fim curajoși”, susține el. Curajul este un atribut indispensabil pentru a face diferența în business, însă acesta trebuie dublat de o strategie coerentă. „Curajul fără strategie este doar coșmar, strategia fără curaj este iluzie. Pentru a avea succes sunt necesare ambele. Și da, pot apărea greșeli, însă sunt atent la ce greșim. Suntem în etapa în care cultivăm vulnerabilitatea și vrem să vedem unde am greșit, ce am învățat și cum ar trebui să acționăm astfel încât să nu repetăm aceeași greșeală”, adaugă el.
Cu toate acestea, Radu este de părere că presiunea pe echipă trebuie să fie cu măsură. „Rolul de CEO este unul singuratic. Dar nu pentru că te simți singur, ci pentru că nu poți exprima tot ceea ce simți. Și mi s-ar părea incorect să exprimi tot ceea ce simți. Rolul CEO-ului este de a alinia obiectivele regionale cu echipa locală, servind ca un scut care protejează și canalizând atenția echipei sale”, suține el.
Puterea ascultării
Care sunt totuși lecțiile pe care le-a învățat Radu de-a lungul celor 14 ani în echipa PepsiCo? Pornind în sens invers, rolul de CEO l-a învățat să aibă răbdare. „În vânzări este un push de adrenalină. Cumva, există acest principiu «go big or go home». În calitate de CEO, dacă nu ai răbdare să analizezi lucrurile din mai multe unghiuri, compania va avea de suferit. Și în cazul de față nu vorbim despre o companie ușor de mutat în direcții diferite, după bunul-plac. Poți pierde foarte ușor frâiele companiei”, consideră el. Pe lista lecțiilor recente se adaugă și puterea ascultării. „Am învățat cât de important este să asculți oamenii din jurul tău. Jumătate din oamenii din echipa mea ar putea să-mi ia locul cu succes chiar de mâine. Am încredere în profesionalismul lor și atunci trebuie să-i ascult, astfel încât ei să știe că pentru mine contează tot ce spun. Jobul de CEO nu înseamnă că trebuie să înveți toate detaliile. Practic, ești ca un pilot de Formula 1 care se poate baza întotdeauna pe echipa sa în cursa spre succes”, adaugă Radu.
Deși se declară o fire balansată, Radu spune că lecția presiunii a venit odată cu experiența în vânzări. „Simt că am un drive de acțiune foarte mare. Cu toate acestea, oamenii îmi spun că îi ajut să se simtă liniștiți. În vânzări este o adrenalină constantă și ai echipe foarte mari de motivat. Tocmai de aceea cred că este important să inspiri oameni și să transmiți mesaje foarte clare.” Și pentru că oamenii au nevoie de priorități clare, Radu și-a propus să aducă cu el claritate atunci când a preluat conducerea PepsiCo în România, Bulgaria și Moldova. „Am adus claritate în ceea ce facem și ce nu facem și am adus un focus mare pe modul în care ajungem la ce ne-am setat și care sunt instrumentele pe care le folosim în această cursă”, spune el.
Businessul ca un joc infinit
Deși era conștient că joacă pe un teren instabil, la nivel de business Radu a mizat încă din primul moment pe planificarea atentă. „Știam că ne așteaptă un an greu, cu taxa pe zahăr, o putere de cumpărare moderată și toată instabilitatea fiscală prin care trebuie să navigăm. Însă am continuat investițiile, am lansat produse noi și, odată ce planul pentru anul acesta a fost conturat, m-am uitat spre următorii trei ani, iar acum mă gândesc deja la perioada 2027–2030. Businessul este ca un joc infinit și trebuie să-ţi gândești mișcările în avans”, consideră el.
De altfel, Radu este de părere că dacă acțiunile nu sunt gândite pe termen lung, impactul poate fi mare. Tocmai de aceea, deși îi place să câștige, nu-și dorește câștigul cu orice preț când vine vorba de business. „Cu siguranță oamenii sunt pe primul loc și cred că acesta este un câștig pe termen lung”, punctează el. Cu toate acestea, Radu este într-o cursă continuă pentru a-şi depăși limitele, și nu doar în business. „Fac mult sport și recomand tuturor să facă sport pentru că te disciplinează și poate reprezenta o metodă de eliberare a presiunii. În sport, deși mă antrenez constant, întâlnesc oameni care sunt mai buni decât mine. Sportul vine cu suferință și asta mă face mai rezilient în business, mă ajută să nu renunț ușor și puterea mea de concentrare este mai mare. Practic, în business este ca și cum ai fi tot timpul în joc. Iar succesul vine cu efort și determinare constantă”, concluzionează el.