Modelul integrator, cireașa de pe tort pentru businessul Agricola
Într-o piață a produselor alimentare aflată într-o permanentă consolidare prin dispariția unor producători locali cu tradiție, grupul Agricola Bacău vrea să ducă mai departe povestea Puiului Fericit și a salamului de Sibiu printr-o viziune de business care să integreze cât mai multe afaceri ale micilor antreprenori. Aflați detalii despre această nouă perspectivă a producătorului într-o discuție despre parteneriate, provocări și soluții cu Grigore Horoi, Președintele Agricola.
Progresiv: Cum arată bilanțul anului 2015 pentru grupul Agricola Bacău la capitolul investiții și ce bugete sunt pentru acest an?
Grigore Horoi: Investițiile în producție nu au fost neapărat de anvergură. Unele dintre acestea au vizat modernizarea capacităților și creșterea eficientizării resurselor, în condițiile în care volumele se majorează de la un an la altul. De exemplu, în 2008 noi produceam 16.000 de tone de carne, anul trecut am ajuns la volume totale de 38.000 de tone și avem planuri pentru acest an de a depăși pragul de 40.000 de tone.
Pentru 2016, bugetul de investiții per total grup este de aproximativ 9 milioane de euro și vizează modernizarea unor ferme aflate foarte aproape de orașul Bacău care, fiind funcționale de mulți ani, au un grad de uzură destul de avansat. Practic, investiția în modernizare le prelungește durata de viață și, în același timp, îmbunătățește confortul păsărilor crescute aici.
Pe lângă această investiție, încă de anul trecut am pe masă proiectul de modernizare a unor noi hale în complexul Brad, unde am dezvoltat produsul Puiul Fericit. Așteptăm creșterea cererii din piață pentru a demara acest proiect, este posibil ca acest lucru să se întâmple spre sfârșitul anului. Odată finalizat proiectul, vom avea o majorare de 25-30% a capacității de producție pentru Puiul Fericit, în condițiile în care anul trecut am dublat volumele pentru acest produs, comparativ cu 2014.
La fabrica de salamuri crud-uscate am demarat deja din 2015 o investiție de circa 3,5 milioane de euro în majorarea capacității de producție, după ce în anul anterior am transformat o parte din fabrica de mezeluri fiert-afumate în fabrică de produse crud-uscate.
Progresiv: Observ că ați direcționat investițiile preponderent în segmentul cărnii de pui și al mezelurilor crud-uscate. Sunt acestea cele mai dinamice categorii în portofoliul Agricola?
Grigore Horoi: Creșterea vânzărilor de mezeluri crud-uscate a fost semnificativă, de circa 30% în 2015 față de anul anterior. Însă toate diviziile noastre mari de business – atât carnea de pui, cât și mezelurile, semipreparatele și ouăle de consum – sunt pe un trend ascendent, iar creșterile sunt destul de frumoase, în opoziție cu ce se întâmplă în piață. Este adevărat că în unele categorii, precum semipreparatele, majorările raportate au fost susținute de exporturi. În acest ultim segment, anul trecut am depășit pragul de 2.000 de tone vândute.
Progresiv: Se observă tot mai mult orientarea consumului către produse mai sănătoase. Cum ați resimțit acest trend și cum v-ați adaptat?
Grigore Horoi: Două dintre deciziile luate în ultimii ani s-au dovedit a fi foarte bune tocmai pentru că ele au venit în întâmpinarea acestor tendințe noi. Prima dintre acestea este dezvoltarea produsului Puiul Fericit, inclusiv relansarea acestuia în 2014. Vorbim despre un pui cu o perioadă mare de creștere, ceea ce schimbă structura fibrei de carne, culoarea oaselor, practic la final rezultă un produs de calitate mai bună. Este o tendință despre care se vorbește tot mai mult la târgurile alimentare internaționale, unde am aflat recent și că anumite lanțuri de supermarketuri din vestul Europei și-au stabilit ca în termen de cinci ani, puiul cu creștere lentă să ajungă la un anumit procent din volumele totale de carne de pui achiziționate.
Iar a doua decizie foarte bună pe care am luat-o în ultimii ani a fost aceea de a crește atenția acordată salamurilor crud-uscate. Observând schimbările din comportamentul de consum, am constatat că, per ansamblu, consumul de mezeluri este în declin și, deși consumatorii au mai puțini bani, ei înțeleg să aloce aceleași sume de bani pentru a cumpăra o cantitate mai mică de produse, însă de calitate mai bună.
Progresiv: Anul acesta, care anticipați că vor fi deciziile foarte bune pentru businessul Agricola?
Grigore Horoi: În 2016 ne angajăm să ducem mai departe aceste două produse etalon ale companiei: Salamul de Sibiu și Puiul Fericit – acesta din urmă este în continuare un produs de nișă, dar cu o creștere frumoasă și cu o recunoaștere foarte bună, atât din partea specialiștilor, cât și din partea consumatorilor care ni-l cer, producția dublându-se într-un an.
Astfel, anticipez că vom menține trendul de care v-am povestit. Per ansamblu, vânzările Agricola vor crește cu o rată estimată la 5% față de 2015, iar acesta este scenariul moderat, cel mai probabil vom depăși procentul. Tot în acest an, este posibil ca procesul de consolidare a pieței să continue, în sensul achizițiilor, iar astfel să reușim să punem și mai mult în valoare brandul Agricola.
Progresiv: Și în ce zonă vedeți posibile achiziții de businessuri?
Grigore Horoi: Probabil în zona fermelor de pui. Mi-ar plăcea foarte mult să găsesc parteneri care să se integreze în Agricola, după modelele de business din afară. Practic, să existe mai mulți fermieri care să aibă contract direct și exclusiv cu Agricola.
De exemplu, știu că unul dintre cei mai mari producători de carne din Europa are în bilanț active mai puține decât Agricola. De ce? Pentru că ceea ce urmărește producătorul de carne de pui din piețele mature este să-și dezvolte propriile capacități de procesare, fermele aparținând altor actori din piață. Mă gândesc și eu la o construcție financiară care să ne pună în poziția de a pune în concurență fermele proprii cu fermele partenere. Aceasta ar fi cireașa de pe tort pentru noi.
Progresiv: Deci aceasta ar fi viziunea de business pe termen mediu și lung?
Grigore Horoi: După părerea mea, aceasta este direcția în care ar trebui să meargă piața românească pentru că vorbim de un model de business validat peste tot în lume. Noi am moștenit sistemul acesta integrat de producție care nu este soluția cea mai bună în toate situațiile, deoarece există verigi ale lanțului integrat care nu sunt puse în competiție cu piața.
Eșecul proiectului „Cooperativa Muntenia” (un experiment lansat în 2006 pentru a reînvia modelul cooperativei agricole – n.r.) mă face însă să fiu mai rezervat, pentru că noi vorbim despre modelul acesta de business de prin anii `96, Agricola chiar promovându-l, încercând să creeze un fel de cultură pentru oamenii care voiau să se implice în sectorul producției de carne. La acel moment, ideea nu a funcționat pentru că existau pe piață nenumărate oportunități de business cu un return mult mai rapid al investițiilor pentru micii antreprenori.
Progresiv: În acest moment aveți vreun partener pe modelul acesta de business?
Grigore Horoi: Avem parteneri care s-au integrat cu Agricola, nu foarte mulți însă – aproximativ 10% din totalul puilor sacrificați provin de la ferme partenere. Sunt ferme relativ mici, dar nu chiar așa de mici cum am văzut în Europa. Pentru că am vrut să aflu exact cum stau lucrurile în Uniunea Europeană, am vizitat recent o fermă din Olanda și am aflat acolo că ei externalizau foarte mult, de exemplu exista o echipă de sud-americani care la miezul nopții venea și prindea puii, după care îi punea în cuști și îi număra.
Apoi venea o altă echipă care scotea gunoiul, alta care spăla, proprietarul fermei doar supraveghea activitățile și își plătea furnizorii de servicii. Practic, ei nu au salariați, se ocupă de afacere cu familia și externalizează multe dintre activități. Este mult mai eficient așa. După modelul acesta mi-aș dori și eu să ne dezvoltăm, dar trebuie să găsesc și antreprenorul care să fie disponibil să vină cu banii sau cu alte resurse în această afacere.
Progresiv: În ceea ce privește colaborarea cu retailerii, ce obiective v-ați propus pentru acest an?
Grigore Horoi: Noi suntem prezenți în toate rețelele internaționale de magazine și pe toate canalele de distribuție, deci inclusiv în comerțul tradițional, în HoReCa, la export, și avem și magazine proprii. Produsele noastre au cea mai bună distribuție numerică din piața de profil, potrivit măsurătorilor. Obiectivul stabilit pentru 2016 este de a crește distribuția ponderată (volumele distribuite pe fiecare punct de vânzare), pentru că doar la export mai putem urmări creșterea distribuției numerice.
Ne pregătim să lansăm produse care să se diferențieze puternic pe piață. De asemenea, lansăm o campanie de comunicare bazată pe susținerea atributelor de produs printr-un serviciu de mai bună calitate atașat produsului și investim în flota auto pentru a ajunge mai devreme cu marfa în magazine și în condiții mai bune.
Progresiv: Din punctul de vedere al costului de producție, care sunt provocările anului 2016?
Grigore Horoi: În ultima perioadă se tot vorbește despre o cădere a piețelor, în contextul în care majoritatea țărilor au avut creșteri consistente, odată ce s-a produs nebunia din anul 2010, când la principalele resurse au fost înregistrate creșteri de la simplu la dublu. Acum, Brazilia are probleme cu creșterea, China nu mai atinge creșteri atât de mari, iar în acest context cererea a scăzut; vedem ce se întâmplă și cu țițeiul și cu materia primă pentru industria metalurgică, cu cerealele etc. Mă aștept la o piață staționară sau în ușor regres, care ar putea să susțină obiectivele noastre de performanță economică.

