Mica Ilinca, businessul care face trecerea de la rețete vechi la ambiții noi
Deși primul produs sub semnătura Mica Ilinca a apărut pe piață în 2014, povestea businessului fondat de familia Corban din Comănești, județul Bacău, a început mult mai devreme, în 1983, „dintr-o joacă de copil”. În prezent, afacerea cu dulceață și zacuscă face pași mici, dar siguri, spre listarea în retailul modern și spre export, transformând provocările în oportunități prin încăpățânarea de a nu renunța. 
În familia Corban, ideea unei afaceri proprii a apărut imediat după momentul căsătoriei, în 2013. După ce a acumulat experiență atât în FMCG, cât și într-o industrie total diferită – cea a lemnului – George Corban și-a dorit să deschidă, alături de soția sa, un business pe cont propriu. „Inițial, ne doream să facem un centru de colectare fructe de pădure și ciuperci, dar studiind mai în amănunt ne-am dat seama că știm să și procesăm. Soacra mea a fost bucătăreasă de meserie și am vrut să profităm de know-how-ul ei. Așa a apărut ideea afacerii. Am pus cap la cap piesele puzzle-ului și astfel s-a născut Mica Ilinca”, spune George Corban.
Pentru a găsi numele potrivit pentru acest business, familia Corban s-a întors cu firul poveștii, în 1983. „Mica și Ilinca sunt două nume de alint ale soției mele. Este mică de statură și unul dintre bunici o alinta Mica, iar celălalt bunic o striga Ilinca, pe soția mea chemând-o Vasilica. Eram într-o zi la nașii noștri în vizită și ne gândeam ce nume să dăm brandului. Ne-am întors în 1983, când bunicul Gheorghe, pădurar în Munții Nemira, o lua pe soția mea la pădure și culegeau împreună fructe de pădure”, adaugă antreprenorul.
În 2014, cei doi antreprenori au decis să transforme pasiunea moștenită de la bunici într-o mică fabrică artizanală, fondurile care au susținut acest demers fiind chiar banii obținuți ca dar de nuntă, nu mai mult de 15.000 de euro. Suma a fost utilizată pentru a amenaja o parte din spațiul de 200 de metri pătrați, care a aparținut părinților lui George, în Comănești, județul Bacău.
„La început nu am avut nici energie electrică. Din cei 200 de metri pătrați doar 50 de metri pătrați erau funcționali. Am beneficiat de sprijinul autorităților, DSV ne-a direcționat și ne-a ajutat cu sfaturi pentru ce aveam de făcut. Am făcut amenajarea în funcție de standardele lor. După ce am amenajat spațiul, am terminat și fondurile. Fără curent electric, am zis că producem ziua, țineam materia primă prin lăzile frigorifice de acasă. Am lucrat mult timp la lumina lumânării. Chiar dacă eu am lucrat în FMCG și aveam experiență în ceea ce privește procesarea, în industria alimentară provocările sunt total diferite și stricte. Mi-a și plăcut, pentru că eram învățat cu standardele în producție. O parte din provocările de început se mențin și în prezent, cum sunt și cele legate de materia primă. Prin urmare, achizițiile de materie primă ni le facem de la furnizori din toată țara, luăm și din Maramureș, din Bihor, Târgu Jiu. Am reușit să creăm conexiuni pentru a nu rămâne fără materie primă în caz de secetă sau vreme ploioasă”, explică fondatorul Mica Ilinca.
Gama inițială era limitată la câteva sortimente de dulceață și zacuscă, produse din materia primă pe care soții Corban au reușit să o obțină într-un timp scurt. „S-a întâmplat așa pentru că, în cazul fructelor și legumelor, perioada de achiziție este sezonieră. Am folosit exact ce am putut achiziționa la momentul respectiv. Am lansat o zacuscă de ghebe, una de hribi, iar la dulcețuri – afine, zmeură, mure”, afirmă George Corban.
Ambiții de creștere pe to do list
De la prima listare a produselor, într-un magazin din Brașov, evoluția a fost una naturală pentru brandul Mica Ilinca, în prezent cele 40 de sortimente de dulceață și zacuscă putând fi achiziționate, cu precădere, din băcăniile din București, dar și din Moldova (Iași, Bacău, Galați), Brașov sau Sibiu. Unul dintre produsele-tractor este zacusca de ciuperci, urmată de produsele tartinabile pe bază de ciuperci, care reprezintă un substitut pentru pate. Sub umbrela Mica Ilinca se regăsesc însă și produse exclusive, precum zacusca de trufe.
„Avem multe produse pe care le facem doar noi. Este foarte complicat să lansezi un produs de tipul zacuscă de trufe, să îl promovezi și să convingi consumatorii să aibă încredere să îl încerce. În cazul acestui sortiment a durat trei ani până a fost complet acceptat de piață. Producem și mousse-uri pe bază de hribi, care au început să prindă la public de vreo doi ani. Durează un timp până consumatorul își formează o percepție asupra unui produs. Am avut și articole la care am renunțat, mai mult pe partea de dulcețuri”, mai spune fondatorul Mica Ilinca.
În mod constant, în unitatea din Comănești sunt produse zilnic 400-500 de borcane, existând și vârfuri de producție de 1.000 de borcane pe zi. Planurile vizează creșterea capacității la 2.000-2.500 de borcane, prin implementarea unei investiții prin fonduri europene. Este vorba despre un proiect cu o valoare de 124.000 de euro pentru o linie de producție complet automatizată.
„Pentru că aveam un flux de producție fragmentat, am decis să accesăm aceste fonduri. Până acum aveam o linie de producție care procesa, pe de o parte, legume și ciuperci, iar pe de altă parte, fructe, partea de ambalare fiind comună. Prin această investiție lucrurile nu se vor mai trunchia pe linia de producție, vorbim de ambalare automată”, explică George Corban.
După punerea în funcțiune a acestei linii, următorul pas, programat pentru anul viitor, ar fi listarea în retailul modern. „Suntem în piața băcăniilor de la început, vorbim de o piață frumoasă, dar foarte tânără. Spun asta pentru că suntem unul dintre producătorii care lucrează direct cu aceste băcănii. Este un segment care ar putea avea un potențial foarte mare, poate atrage niște produse superioare față de cele cu care suntem noi obișnuiți. În aceste băcănii nu te poți prezenta cu un produs fără personalitate. Toate detaliile produselor trebuie să fie de o anumită calitate, începând de la ambalaj până la gustul produsului”, afirmă antreprenorul.
În ceea ce privește scenariile privind evoluția cifrei de afaceri, Mica Ilinca a încheiat ultimii ani cu o valoare constantă de circa 100.000 de euro, cu un profit variabil. „Anul trecut am înregistrat o scădere mare de profit din cauză că suntem angrenați în acest proiect mare. Sunt foarte multe cheltuieli conexe care nu intră în sfera investițiilor. Ce am câștigat am reinvestit în permanență. În acest an nu cred că vom asista la o scădere masivă a puterii de cumpărare, deși ea va exista. Ajută și faptul că segmentul de mâncare sănătoasă este în creștere. Preconizăm totuși o scădere a cifrei de afaceri și prin urmare căutăm alternative, să intrăm pe alte piețe și să atragem noi consumatori. Până acum exporturile au fost într-un stadiu incipient, însă anul trecut am lansat magazinul online propriu și încercăm să dezvoltăm acest canal de vânzări. Ne uităm la țările din regiune unde există comunități de români”, declară George Corban.








