Melissimo sau rețeta unui business care „agită” trendul de sănătos
Propriile stupine și cea mai mare plantație de cătină certificată bio din această zonă a Europei au reprezentat două avantaje competitive pe care Cătălin Preotu, avocat de profesie, a decis să le combine într-un business fresh, sub umbrela Melissimo. După șase ani de la lansarea pe nișa sucurilor presate la rece, antreprenorul are ambiții mari și vizează extinderea portofoliului, respectiv începerea în forță a exporturilor.
Euromellis Natura, compania care reunește cele două branduri – sucurile Melissimo și mierea Melarium - a fost înființată în anul 2014. „Am început cu mierea, pentru că am vrut să punem în valoare acest produs de calitate, autohton. Melarium a apărut în 2016, nașterea brandului a fost grea pentru că procesul creativ a durat mai mult timp. După lansare, ne gândeam ce mai putem face cu mierea și așa a apărut ideea de a o combina cu cătina. Ne-am dat seama că nu puteam folosi cătină din flora spontană întrucât nu reușeam să păstrăm o calitate constantă, la care se adăuga și modalitatea foarte dificilă de culegere. După ce am achiziționat cătină BIO de la Arad, am vrut să producem noi cătina”, își amintește Cătălin Preotu.
Astfel a apărut plantația de cătină din județul Gorj, în lunca Gilortului, într-o zonă montană înconjurată de pășuni și ferită de poluare și agricultură intensivă. Pe o suprafață de 45 de hectare sunt cultivate patru soiuri de cătină acreditată BIO, care sunt culese în perioade diferite ale anului pentru a fructifica tot complexul de vitamine (C, E, F, K, B1, B2, B3) și Omega (3, 6, 7, 9). Investiția a fost una de calibru, plecând de la câteva zeci de mii de euro în unitatea de producție și urcând rapid spre un milion de euro. Suma a fost direcționată în tehnologii, branding și resursă umană.
„Cătina este recoltată prin tăierea crenguțelor cu tot cu fructe pentru că orice mică zgârietură duce la oxidarea fructelor. Recoltarea se face atât mecanizat, cât și manual. După recoltare, crenguțele intră în tunelul de frig unde are loc congelarea rapidă la -44 de grade Celsius. Apoi, crenguțele sunt scuturate cu un utilaj special, partea lemnoasă se separă, boabele înghețate cad și sunt dirijate în colector. Boabele, încă înghețate, sunt din nou introduse în congelator, de această dată la -25 de grade Celsius unde sunt depozitate până când intră în procesul de producție a sucului. Cele patru tipuri de boabe ajung împreună și de aici vine și aspectul marmorat. Urmează procesul de spălare și stoarcere a boabelor. Sucul de cătină Melissimo este obținut prin presare la rece. După stoarcere și presare se obține sucul concentrat cu pulpă și ulei de cătină. Apoi, sucul este îndulcit cu miere certificată BIO”, povestește antreprenorul.
Sucul este îmbuteliat apoi în recipiente specifice pentru păstrarea produselor BIO, care nu permit migrarea ionilor din materiale plastice în produs. Mai mult, procesul de sterilizare al sucului este unul identic cu cel al pregătirii hranei astronauților. Prin sterizilare HPP, adică la o presiune de 6.000 de Bari, sucul este introdus cu tot cu sticlă într-un tub cu presiune, tratament ce permite produsului să se păstreze raw, împreună cu toate proprietățile și vitaminele intacte. Acest proces garantează o valabilitate de 90 de zile pentru suc, respectiv 180 de zile în cazul nectarului de cătină.
„Important de menționat este faptul că această tehnologie este foarte scumpă, de ordinul milioanelor de euro, prin urmare suntem nevoiți să ducem produsele în Bulgaria, acolo unde există o firmă specializată în acest sens, le sterilizăm și apoi le aducem din nou în România. Odată cu dezvoltarea afacerii poate vom putea beneficia de această tehnologie și în țară, costurile logistice fiind destul de mari”, mai spune Cătălin Preotu.
Pe gustul consumatorilor
Atributul de local, eticheta curată și un mesaj îndrăzneț plasat pe ambalaj au convins rapid consumatorul român să încerce produsul, iar retailerii să listeze produsul la raft.„Retailul a venit către noi și nu invers. Mă refer aici la Mega Image, ei au fost primii retaileri în care ne-am listat. Lor le-a plăcut produsul și au avut încredere. Asta se întâmpla în anul 2018. Am făcut unele schimbări în ceea ce privește atractivitatea ambalajului și caracteristicile acestuia. Am listat apoi produsele în Auchan, Carrefour, în câteva magazine Profi, dar și în benzinăriile OMV Petrom, Petrom și MOL. Ne puteți găsi și în câteva băcănii și restaurante”, detaliază antreprenorul.
Zicala autohtonă „socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg” i s-a potrivit perfect în condițiile în care, deși inițial a creionat un anumit profil al consumatorului – tânăr corporatist, cu venituri peste medie –, realitatea din piață i-a demonstrat cu totul altceva. „Ne-am dat seama că ce ne setasem inițial este fals, corporatistul nu este întotdeauna dispus să dea mai mulți bani pe un produs de acest gen. Am descoperit care este cu adevărat profilul consumatorului abia după ce am listat în magazinele Mega Image, atât în cele aflate în cartierele din centrul orașului, cât și în cele mărginașe. Contează și cine își permite un astfel de produs, dar contează și faptul că unii oameni chiar fac eforturi pentru a mânca sănătos. Produsele noastre sunt achiziționate și de tineri, și de vârstnici. În magazinele Mega Image, prețul este de 10 lei, iar valoarea nu am schimbat-o din momentul în care l-am listat”, adaugă Cătălin Preotu.
În prezent, vânzările lunare ajung la aproximativ 30.000 de sticle, printre cele mai apreciate sortimente din portofoliu fiind Melissimo băutură din cătină și nectarul Melissimo, urmate de limonadă și socată cu cătină. „La polul opus se află aronia și fructele de soc. Aronia este un produs mai puțin cunoscut de către români, aclimatizat în România de puțin timp, iar la fructele de soc credem că ar fi ideea că sunt toxice”, spune antreprenorul.
Planuri ambițioase
Pe lista de priorități pe termen scurt se află extinderea portofoliului de produse, care numără în prezent 15 SKU-uri, cu două sortimente noi de limonadă cu cătină și flori de soc. De asemenea, compania are în plan pentru anul viitor să extindă capacitățile de transport și producție, având alocată în acest sens suma de circa 200.000 de euro.
Totodată, producătorul intenționează să acorde o atenție deosebită zonei de vânzări online, a doua ca importanță după Mega Image. „În online, comenzile vin de oriunde, chiar și din localități de care nu am auzit, costul transportului este o problemă fiind acoperit de către noi. Însă ne asumăm asta, considerăm că este bine să fim cunoscuți, oamenii să încerce produsele. Ne asumăm, chiar dacă profitabilitatea este mică”, afirmă Cătălin Preotu.
Euromellis Natura a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 1,7 milioane de lei, iar pentru 2022 estimează că va depăși pragul de 2 milioane de lei, în ciuda contextului provocator – de la creșterea prețurilor la energie și utilități până la majorarea salariilor. Toate acestea au avut impact asupra profitabilității companiei. „Momentan discutăm de profit doar la nivel teoretic. Încercăm să avem un produs pe care oamenii să și-l permită și brandul să crească”, punctează antreprenorul.
Dezvoltarea companiei va continua în 2023 cu accent pe exporturi, producătorul intenționând să participe la târguri internaționale și să intre pe piețele din Germania, Franța, Austria și Marea Britanie.