Fresco Jugo, un business fresh ce valorizează producția locală de fructe și legume

După ce, timp de mai mulți ani, doar au îndrăznit să viseze la un business în producție, frații Prodan au decis să pășească cu încredere în lumea antreprenoriatului. În 2017, cu ajutorul programului de fonduri europene, au înființat ceea ce este astăzi Fresco Jugo, un business de mai bine de jumătate de milion de lei, cu o unitate de producție în Iași și care, treptat, a ajuns să listeze portofoliul de sucuri naturale la nivel național. Planurile de dezvoltare nu se opresc aici, antreprenorii mizând pe extinderea producției și pe vânzări de un milion de lei în acest an. eduard prodan

Înainte de a începe această afacere, fondatorii activau în domenii diverse, dar au simțit întotdeauna că își doresc să contribuie concret în viețile oamenilor, prin crearea unui produs de care să fie mândri. „Totodată, am observat în piață o nevoie a producătorilor de a reduce risipa și astfel am început parteneriate cu ei, prin care să le procesăm fructele și legumele”, povestește Eduard Prodan, cofondatorul Fresco Jugo.

Alături de cei doi frați ai săi, Vasilică și Emanuel, în 2017 a ales să investească în sucuri naturale pentru că au identificat o nevoie clară pe piață de produse autentice, fără aditivi, care să păstreze gustul și prospețimea fructelor din care sunt făcute. „Am avut dorința de a crea ceva natural, autentic și de a obține independență financiară și libertate de timp. Un alt factor motivator a fost să mă dedic unui proiect care nu doar să ne susțină financiar, dar și să îmi permită să lucrez într-un domeniu în care cred cu adevărat. Prin Fresco Jugo, și anii de activitate au confirmat asta, ne punem amprenta într-un mod pozitiv asupra societății și le oferim consumatorilor opțiuni de sucuri naturale, de înaltă calitate”, explică antreprenorul.

Începuturi și provocări în antreprenoriatul alimentar

Pentru Fresco Jugo, provocările de la început de drum au venit din natura extrem de schimbătoare a pieței. De la pandemia de COVID-19 care a afectat direct activitatea a peste 70% din locațiile HoReCa partenere până la declanșarea războiului din Ucraina, care a impactat lanțurile de aprovizionare. „Timp de trei luni nu am găsit ambalaje, iar când le-am putut procura, am făcut-o la un preț aproape dublu. La acestea se adaugă și creșterea bruscă a prețurilor și o reașezare a priorităților pentru partenerii noștri. Tot ceea ce e Fresco Jugo în prezent am dezvoltat prin multă muncă și perseverență”, povestește Eduard.

Businessul a început cu o investiție inițială de 44.000 euro din fonduri europene, la care s-au adăugat ulterior 20.000 euro din veniturile companiei, pentru achiziționarea de utilaje și amenajări necesare producției. Materiile prime sunt achiziționate de la producători locali, iar citricele sunt importate din Valencia, Spania. „Parteneriatele cu producători locali din România pentru majoritatea ingredientelor noastre au fost esențiale în menținerea calității produselor. Și acest lucru nu ne-a ajutat doar pe noi. Este un exemplu foarte bun de cum se poate dezvolta un business fundamentat pe principii corecte, care susține economia circulară și, în final, reducerea risipei”, spune cofondatorul businessului Fresco Jugo, care a pornit inițial cu procesarea fructelor și legumelor pentru diverși clienți.

În 2019, apărea brandul Fresco Jugo, decizia de a lansa o marcă proprie de sucuri naturale venind după rezultatele foarte bune înregistrate în primul sezon de activitate. Au început cu suc de mere, iar în prezent sub umbrela Fresco Jugo se regăsesc nouă sortimente diferite de suc natural din mere, portocale, limonadă sau diverse combinații. Fructele sunt presate la rece, iar sucurile nu au adaosuri, apă sau zahăr.

Diversificarea gamei de produse a fost un pas esențial în dezvoltarea businessului, după cum povestește Eduard. „Ne-am concentrat pe dezvoltarea unor produse care să răspundă preferințelor variate ale consumatorilor și care să respecte în același timp standardele noastre de calitate. Ne-am bucurat și de parteneriate solide cu cei din HoReCa și ultimii cinci ani ne confirmă că a fost o idee foarte bună de a intra pe această piață.”

Antreprenorii au păstrat și componenta de procesare pentru clienți persoane fizice și pentru companii care doresc să producă sucuri după rețete proprii, fie pentru consum personal, fie pentru vânzare, serviciu care a devenit o parte importantă a businessului. „Procesarea pentru terți ne-a oferit o înțelegere mai profundă a diferitelor nevoi și preferințe ale clienților, ceea ce ne-a ajutat să inovăm și să îmbunătățim propriile produse. Astfel, am reușit să construim relații de lungă durată cu clienții noștri și să ne consolidăm reputația pe piață.”

Din 2018 până în prezent, Fresco Jugo a procesat anual între 80 și 220 de tone pentru clienții care au vrut să-șivalorifice produsele. Iar în 2023, pentru producția proprie au fost procesate aproximativ 160 de tone de fructe și legume.

Cât despre denumirea brandului, antreprenorii își doreau un nume simplu, dar sugestiv. „Aveam alte două variante românești, dar erau deja folosite de alții, așa că am optat pentru un nume în spaniolă, o limbă soră cu româna: Fresco Jugo – suc proaspăt. Alegerea numelui a fost importantă nu doar din punct de vedere lingvistic, ci și cultural. Numele evocă prospețime și autenticitate, valori care sunt esențiale pentru brandul nostru și care ne diferențiază pe piață. O contribuție importantă în alegerea numelui a avut-o fratele și asociatul meu, care a locuit în Spania timp de aproape opt ani”, spune antreprenorul.

Creștere și dezvoltare, miza Fresco Jugo în 2024

În prezent, businessul din Iași produce între 1.500 și 2.000 de sticle de suc pe zi. Ținta e să ajungă la 5.000 de bucăți pe zi, cu un upgrade de utilaje și mutându-se într-un spațiu nou, proprietate a companiei. Creșterea capacității de producție este esențială pentru a satisface cererea tot mai mare, atât din partea producătorilor, cât și din partea partenerilor din HoReCa și retail, și pentru a se extinde pe noi piețe, explică Eduard. Extinderea capacității de producție nu va însemna doar un volum mai mare de produse, ci și oportunități mai mari de a inova și de a introduce noi sortimente în portofoliu.

Cele mai apreciate produse sunt sucul de mere și rodii și sucul simplu de mere, urmate de limonadă și suc de portocale. Principalul canal de vânzare pentru businessul din Iași este HoReCa, urmat de magazinele specializate și băcănii, iar planurile de viitor includ listarea în marile lanțuri de retail. „Activăm pe una dintre cele mai competitive piețe, deoarece concurăm cu toate tipurile de băuturi. «Luptăm» însă prin consecvență, calitate și prin faptul că producem sucuri 100% naturale, prietenoase cu sănătatea, adresându-ne tuturor tipurilor de clienți și de toate vârstele. În ciuda competitivității sporite a pieței, credem că un brand câștigător trebuie să fie autentic, să ofere produse de calitate constantă și să fie mereu în contact cu nevoile și preferințele consumatorilor”, explică Eduard.

După afaceri de 620.000 de lei în 2023, ținta pentru acest an este de a ajunge la un milion de lei cifră de afaceri, cu o marjă de profit de peste 25%, iar după primele luni din acest an, antreprenorii sunt în grafic cu creșterea targetată. „În 2022 am depășit timid pragul profitabilității, iar în 2023 am fost «ok» din acest punct de vedere. Performanța din 2024, materializată prin indicatori pozitivi de creștere, ne va permite să facem câteva investiții semnificative. Intrarea pe profit a fost un moment crucial care ne-a validat modelul de afaceri. De aici, ne concentrăm pe reinvestirea câștigurilor pentru a ne asigura o creștere sustenabilă pe termen lung și pentru a ne extinde prezența pe diferite piețe. Astfel, în acest moment pot spune că, da, este un business profitabil”, spune Eduard.

Tot în categoria planurilor se numără mutarea fabricii într-un spațiu nou la finalul acestui an sau începutul anului viitor, alături de achiziția unor utilaje noi care să eficientizeze producția. „Pariul” mare îl reprezintă însă intrarea pe piețele internaționale, în special în Germania și Belgia, de unde vin cereri de la români care și-au deschis magazine specializate. Totodată, investițiile în dezvoltare vor ajuta businessul Fresco Jugo să continue listarea produselor din portofoliu în rețelele de tip IKA. „Am fost o vreme prezenți în Auchan Iași, iar următorul pas presupune trecerea la statutul de furnizor în toate magazinele Auchan din România. În ceea ce privește dificultatea listării, pot spune că nu este foarte greu să intri în lanțurile de retail, cel puțin pentru modul în care am listat noi produsele în Auchan. Mai puțin facil este faptul că procedura e de durată, aproximativ două luni, dar şi faptul că se pot face comenzi doar prin platforme intermediare speciale, și nu direct între client și furnizor, cum o fac clienții obișnuiți. Zona de retail modern reprezintă însă un potențial enorm de creștere, dar pentru un mic producător este esențial să aibă capacitatea logistică și de producție pentru a face față cerințelor mari ale acestor lanțuri. Listarea în marile lanțuri de magazine nu doar că aduce vizibilitate, dar oferă și o stabilitate financiară pe termen lung, ceea ce este crucial pentru dezvoltarea continuă a afacerii”, conchide Eduard.

Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Raportat la evoluția Lidl România de până acum și la planurile de viitor ale companiei, Marco Giudici, CEO-ul companiei, descrie România ca...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...
Vegan Fresco, conceptul care vorbește despre viitor
Vegan Fresco, conceptul care vorbește despre viitor
Chiar dacă pentru mulți consumatori la nivel global carnea și lactatele reprezintă alimente de bază, tiparele de consum se schimbă și apar...