Drumul de la fermă la furculiță are prioritate prin ROMO
Pe vremea când pandemia închidea orașele, Cosmina și Șerban Dinu deschideau drumul spre ceea ce a ajuns să fie astăzi o comunitate strânsă, formată din artizani și consumatori interesați de proveniența produselor pe care le consumă. Într-un sat cu puțin peste 1.400 de locuitori din Buzău au pus bazele ROMO, o piață digitală, bazată pe precomenzi și întâlniri fizice care conectează producătorii locali cu consumatorii și care redefinește comerțul cu produse alimentare din România.
În urmă cu cinci ani, într-o perioadă marcată de starea de urgență și lockdown-ul impuse de pandemie, Cosmina, un specialist în politici și management de mediu, și soțul acesteia, Șerban Dinu, specialist în IT, luau decizia să lase orașul Brașov în urmă și să se mute de la apartament la țară, în Buzău, în satul Gălbinași. Și-au creat acolo propria microfermă de păsări pășunate, prima de acest fel din România, din dorința de a produce într-un mod corect și local carne de pui în condiții de siguranță alimentară. De aici până la ceea ce reprezintă astăzi „ROMO: De la Producător Direct la Consumator” nu a mai fost decât un pas.
„ROMO a pornit de la o problemă reală cu care ne-am confruntat când am lansat Ferma de Păsări Pășunate în 2020. Aveam produse excelente, dar vânzarea lor prin retailul clasic era imposibilă din cauza condițiilor dure pentru micii producători. Inspirați de modelul finlandez REKO, am creat ROMO: o comunitate bazată pe precomandă, direct de la producător, prin grupuri Facebook și întâlniri săptămânale. Primul eveniment a fost modest, doar noi și câțiva clienți curioși într-o parcare din Brașov. Totuși, conceptul a prins rapid, mai ales în contextul pandemiei, și în câteva luni comunitatea a crescut spectaculos, validând nevoia reală pentru un astfel de model”, explică Șerban Dinu. Mai exact, în doar trei luni grupul a adunat 11 mii de membri.
Cum funcționează ROMO? Săptămânal, fiecare producător își publică oferta curentă sub forma unei postări dedicate pe grupul local de Facebook. Consumatorii plasează comenzile ferme printr-un simplu comentariu la postările producătorilor, iar, la final, producătorii și consumatorii se întâlnesc o dată pe săptămână, timp de 30-60 de minute, pentru predarea-primirea comenzilor, dar și pentru o scurtă socializare. În acest fel, ROMO reușește să îndeplinească obiectivul „de la fermă la furculiță”, fiind modelul de antreprenoriat social care permite accesul consumatorilor la hrană sănătoasă, de calitate, produsă etic și local și, de partea cealaltă, reprezintă o piață modernă de desfacere pentru producătorii care împart aceleași valori cu fondatorii ROMO. Adică autenticitate, calitate impecabilă și conformitate legală, transparență în comunicare și complementaritate față de oferta existentă.
Punctul de întâlnire al consumatorilor cu producătorii locali
„Fiecare nou producător trebuie să aducă valoare suplimentară și să respecte standardele noastre riguroase. În final, cheia e integritatea și responsabilitatea față de consumatori”, subliniază Șerban. Iar pentru a crea o punte de legătură sustenabilă între consumatori și producători, oferta ROMO trebuia să includă mai mult decât carne de pui. „De la bun început am realizat că, pentru a atrage consumatori, era nevoie să oferim o gamă variată. Așa că ne-am propus să construim o piață completă, asociindu-ne cu fermieri și artizani locali. La început a fost multă muncă de convingere și exemplu personal: mergeam noi direct către producători și explicam conceptul. Primii veniți au devenit apoi ambasadorii ROMO, iar comunitatea s-a format organic, având transparența, calitatea și încrederea drept motoare principale”, povestesc fondatorii ROMO.
În prezent, ROMO numără peste 155 de producători activi, majoritatea din Brașov și București, dar și din județele învecinate precum Sibiu, Prahova și Cluj. Comunitatea este însă în continuă expansiune, cu planuri clare pentru extinderea geografică sustenabilă în viitor.
„Până acum, ROMO a facilitat peste 155.000 de comenzi individuale, generând peste 2,35 milioane de euro pentru producătorii locali. Aceste cifre reflectă impactul concret și sustenabil pe care l-am avut asupra economiei locale în cei cinci ani de activitate”, adaugă Șerban Dinu.
O comandă medie prin ROMO include, de regulă, produse de la trei – cinci producători și este compusă din legume proaspete, lactate, pâine artizanală, ouă, carne și diverse produse artizanale. Astfel că valoarea medie se situează în jurul a 250 – 300 de lei, reflectând coșul săptămânal tipic al unei familii care preferă alimente proaspete, locale și de calitate. Iar ROMO procesează, în medie, 1.200 de comenzi în fiecare săptămână.
Pentru eficientizarea comenzilor și gestionarea stocurilor, va fi lansată curând și platforma romo.ro, un marketplace care va facilita interacțiunea dintre consumatori și producători. Iar aceștia din urmă trebuie să fie pregătiți să livreze exact ce s-a comandat, să interacționeze direct cu clienții și să mențină standardele de calitate și comunicare ale comunității.
„Dacă aș fi consumator, aș vedea ROMO ca o piață locală modernă și comodă, unde cumpăr direct de la producători autentici, fără intermediari. Este o alternativă eficientă și de încredere la piața tradițională sau supermarket, care mă asigură că primesc produse proaspete, sănătoase, și susțin în mod direct economia locală și sustenabilitatea”, punctează fondatorii ROMO. Mai mult, chiar dacă la început ROMO nu era un târg sau o piață volantă și toate tranzacțiile aveau loc pe grupul de Facebook, astăzi fondatorii organizează și piețe volante, într-un format pe care îl descriu ca fiind „mai tihnit”, pentru a le permite consumatorilor să cumpere direct de la producători și să le adreseze toate întrebările privind procesul de producție chiar dacă nu au făcut o precomandă anterior, pe grupul de Facebook.
„Prioritatea imediată este lansarea platformei romo.ro și dezvoltarea ROMO Shop din Selgros Brașov ca model de succes replicabil. În viitor, ne propunem extinderea ROMO în marile orașe din țară, implementarea unui sistem logistic avansat cu containere frigorifice pentru flexibilitate în livrare și transformarea ROMO într-un hub alimentar integrat, inclusiv pentru parteneriate B2B. Peste cinci ani, văd ROMO ca principalul reper în România pentru comerțul sustenabil de produse locale, cu un impact social și economic major”, declară Șerban Dinu.



