Veganismul, un stil de viață sănătos, dar costisitor
Fără carne, proteină vegetală, stil de viață sănătos – pe scurt, așa descriu consumatorii români „veganismul”. Deși acest tip de alimentație este tot mai des întâlnit în rândul consumatorilor, piața din România se lovește de o problemă majoră: prețul. Un studiu realizat de iSense Solutions pentru Progresiv arată clar că pentru jumătate dintre cei chestionați, produsele vegane sunt scumpe sau chiar „foarte scumpe”.
În Europa, piața de proteine alternative ar urma să atingă până în 2023 valoarea de 18,3 miliarde de euro, potrivit unui studiu realizat de compania Kerry Taste&Nutrition. Raportul scoate la iveală câteva date importante valabile la nivel european, cum ar fi faptul că 42% dintre consumatori aleg, spre exemplu, „carne” plant-based mai des decât o făceau în urmă cu un an, iar aproape jumătate dintre respondenți consideră că produsele plant-based sunt mai sănătoase. Dacă restrângem cercetarea la piața din România, deși consumatorii consideră produsele plant-based mai sănătoase, nu toți își permit să le includă în alimentația zilnică. Datele unei cercetări realizate de iSense Solutions pentru Progresiv arată că media bugetului alocat pentru achiziționarea produselor vegane este de 225 de lei. Pentru 48% dintre consumatori, prețul produselor vegane, indiferent de categorie, este mare, în timp ce 15% percep produsele ca fiind foarte scumpe, așadar nu sunt accesibile tuturor.
Percepția consumatorului român
Pentru românii din mediul urban, conceptul de „produs vegan” este asociat cel mai mult cu ideea de produs care nu conține ingrediente de origine animală (80%) și într-o proporție mai mică, de 40%, cu produse care nu conțin carne. Există însă și consumatori care consideră că veganul este similar cu organic (15%), iar circa unu din zece consumatori spune că produsele vegane sunt similare cu produsele eco. Totodată, datele iSense scot la iveală și faptul că 2% dintre respondenți nu știu să definească produsele vegane. Chiar și în aceste condiții, jumătate dintre cei chestionați au consumat măcar o dată produse vegane, cele mai cumpărate categorii fiind alimentele (92%), suplimentele alimentare (32%), cosmetice (30%) și produse pentru îngrijirea casei (17%). Deloc surprinzător, cosmeticele vegane au fost achiziționate mai degrabă de femei decât de bărbați, respectiv 38% față de 21%, acest segment fiind de altfel și cel mai scump din categorie, subliniază analiștii iSense Solutions.
Principalele motive pentru care românii cumpără de obicei produse vegane sunt dorința de a avea un stil de viață sănătos (67%) și dorința de a experimenta (43%). Pentru segmentul mai tânăr (18-29 ani), exploatarea animalelor reprezintă un motiv mai important (33%) în comparație cu populația generală (23%). Iar când vine vorba despre cele mai importante criterii de alegere pentru alimentele vegane, ingredientele sunt pe primul loc, criteriu menționat de trei sferturi dintre românii din urban, apoi prețul (69%) și ulterior disponibilitatea la raft (43%), acesta din urmă fiind mai important pentru femei (50%). Cât despre proveniența produselor, pentru doi din zece români este foarte important dacă sunt locale, în timp ce același procent de consumatori declară că pentru ei nu contează dacă produsele sunt importate. Brandul, un criteriu extrem de important în alte categorii, contează în decizia de achiziție a doar 14% dintre respondenți, în timp ce promoțiile, spre exemplu, contează pentru o pătrime dintre consumatori.
Produsele vegane, ocazional în coșul de cumpărături
Dintre cumpărătorii de produse vegane, unu din doi declară că își procură produsele de câteva ori pe lună, în topul preferințelor fiind alternative vegetale la produsele pe bază de lapte (67%) sau carne (61%), paste (44%) sau snackuri (36%), acestea din urmă fiind consumate în special de categoria de vârstă 18-29 ani. Alți 33% declară că fac achiziții de acest fel o dată la două luni, în timp ce doar doi din zece români susțin că cel puțin o dată pe săptămână în coșul lor de cumpărături se regăsesc și produse vegane. Însă dincolo de adoptarea unui stil de viață sănătos, alegerea alternativelor vegetale are și o componentă sezonieră, fiind destul de influențată de perioadele de post de peste an. Drept urmare, datele studiului arată că 14% dintre respondenți cumpără produse vegane o dată pe an sau mai rar. Ca loc de achiziție, supermarketurile și hypermarketurile reprezintă opțiunea a 92% dintre cei care cumpără astfel de produse, în timp ce magazinele cu produse naturiste sunt alese de 34% dintre aceștia și doar 17% caută magazinele specializate pe produse similare. Interesant este că un procent similar este alocat magazinelor online de profil având în vedere apariția a tot mai multe astfel de platforme de comerț electronic în ultimii ani.
Citește mai multe AICI.