Veganismul, un stil de viață sănătos, dar costisitor

Fără carne, proteină vegetală, stil de viață sănătos – pe scurt, așa descriu consumatorii români „veganismul”. Deși acest tip de alimentație este tot mai des întâlnit în rândul consumatorilor, piața din România se lovește de o problemă majoră: prețul. Un studiu realizat de iSense Solutions pentru Progresiv arată clar că pentru jumătate dintre cei chestionați, produsele vegane sunt scumpe sau chiar „foarte scumpe”. Veganismul, un stil de viață sănătos, dar costisitor

În Europa, piața de proteine alternative ar urma să atingă până în 2023 valoarea de 18,3 miliarde de euro, potrivit unui studiu realizat de compania Kerry Taste&Nutrition. Raportul scoate la iveală câteva date importante valabile la nivel european, cum ar fi faptul că 42% dintre consumatori aleg, spre exemplu, „carne” plant-based mai des decât o făceau în urmă cu un an, iar aproape jumătate dintre respondenți consideră că produsele plant-based sunt mai sănătoase. Dacă restrângem cercetarea la piața din România, deși consumatorii consideră produsele plant-based mai sănătoase, nu toți își permit să le includă în alimentația zilnică. Datele unei cercetări realizate de iSense Solutions pentru Progresiv arată că media bugetului alocat pentru achiziționarea produselor vegane este de 225 de lei. Pentru 48% dintre consumatori, prețul produselor vegane, indiferent de categorie, este mare, în timp ce 15% percep produsele ca fiind foarte scumpe, așadar nu sunt accesibile tuturor.

Percepția consumatorului român

Pentru românii din mediul urban, conceptul de „produs vegan” este asociat cel mai mult cu ideea de produs care nu conține ingrediente de origine animală (80%) și într-o proporție mai mică, de 40%, cu produse care nu conțin carne. Există însă și consumatori care consideră că veganul este similar cu organic (15%), iar circa unu din zece consumatori spune că produsele vegane sunt similare cu produsele eco. Totodată, datele iSense scot la iveală și faptul că 2% dintre respondenți nu știu să definească produsele vegane. Chiar și în aceste condiții, jumătate dintre cei chestionați au consumat măcar o dată produse vegane, cele mai cumpărate categorii fiind alimentele (92%), suplimentele alimentare (32%), cosmetice (30%) și produse pentru îngrijirea casei (17%). Deloc surprinzător, cosmeticele vegane au fost achiziționate mai degrabă de femei decât de bărbați, respectiv 38% față de 21%, acest segment fiind de altfel și cel mai scump din categorie, subliniază analiștii iSense Solutions.

Principalele motive pentru care românii cumpără de obicei produse vegane sunt dorința de a avea un stil de viață sănătos (67%) și dorința de a experimenta (43%). Pentru segmentul mai tânăr (18-29 ani), exploatarea animalelor reprezintă un motiv mai important (33%) în comparație cu populația generală (23%). Iar când vine vorba despre cele mai importante criterii de alegere pentru alimentele vegane, ingredientele sunt pe primul loc, criteriu menționat de trei sferturi dintre românii din urban, apoi prețul (69%) și ulterior disponibilitatea la raft (43%), acesta din urmă fiind mai important pentru femei (50%). Cât despre proveniența produselor, pentru doi din zece români este foarte important dacă sunt locale, în timp ce același procent de consumatori declară că pentru ei nu contează dacă produsele sunt importate. Brandul, un criteriu extrem de important în alte categorii, contează în decizia de achiziție a doar 14% dintre respondenți, în timp ce promoțiile, spre exemplu, contează pentru o pătrime dintre consumatori.

Produsele vegane, ocazional în coșul de cumpărături

Dintre cumpărătorii de produse vegane, unu din doi declară că își procură produsele de câteva ori pe lună, în topul preferințelor fiind alternative vegetale la produsele pe bază de lapte (67%) sau carne (61%), paste (44%) sau snackuri (36%), acestea din urmă fiind consumate în special de categoria de vârstă 18-29 ani. Alți 33% declară că fac achiziții de acest fel o dată la două luni, în timp ce doar doi din zece români susțin că cel puțin o dată pe săptămână în coșul lor de cumpărături se regăsesc și produse vegane. Însă dincolo de adoptarea unui stil de viață sănătos, alegerea alternativelor vegetale are și o componentă sezonieră, fiind destul de influențată de perioadele de post de peste an. Drept urmare, datele studiului arată că 14% dintre respondenți cumpără produse vegane o dată pe an sau mai rar. Ca loc de achiziție, supermarketurile și hypermarketurile reprezintă opțiunea a 92% dintre cei care cumpără astfel de produse, în timp ce magazinele cu produse naturiste sunt alese de 34% dintre aceștia și doar 17% caută magazinele specializate pe produse similare. Interesant este că un procent similar este alocat magazinelor online de profil având în vedere apariția a tot mai multe astfel de platforme de comerț electronic în ultimii ani.

Citește mai multe AICI. 

Cum încearcă producătorii de alimente vegetale să scoată categoria din sezonalitate
Cum încearcă producătorii de alimente vegetale să scoată categoria din sezonalitate
Catalogată drept o categorie puternic influențată de posturile religioase, perioadă în care vânzările cresc double-digit, produsele vegetale...
Rewe pariază pe plant based și deschide un magazin dedicat
Rewe pariază pe plant based și deschide un magazin dedicat
Retailerul german Rewe a deschis primul său supermarket dedicat categoriei de produse plant-based. Deschis în Berlin, conceptul este un proiect...
Laptele vegetal, o categorie în care beneficiile pentru sănătate au detronat presiunea inflației
Laptele vegetal, o categorie în care beneficiile pentru sănătate au detronat presiunea inflației
O categorie la început de drum în România, aleasă în special datorită beneficiilor pentru sănătate, alternativele la lapte, pe bază de...
Müller lansează gama de băuturi Müller Vegan
Müller lansează gama de băuturi Müller Vegan
Müller România inovează categoria băuturilor vegane și lansează gama Müller Vegan. Oferind consumatorilor produse de calitate și cu gust...
Integrarea preparatelor vegane și raw vegane în alimentația românilor, tot mai populară
Integrarea preparatelor vegane și raw vegane în alimentația românilor, tot mai populară
Comportamentele românilor tind să se îndrepte către o mai mare integrare a preparatelor vegane și raw vegane în alimentația de zi cu zi. 52%...
Plant-based, era unei noi generații de produse
Plant-based, era unei noi generații de produse
Chiar dacă pentru mulți consumatori carnea și lactatele reprezintă alimente de bază, tiparele de consum sunt în schimbare și producătorii fac...