Vegan Fresco, conceptul care vorbește despre viitor

Chiar dacă pentru mulți consumatori la nivel global carnea și lactatele reprezintă alimente de bază, tiparele de consum se schimbă și apar investiții tot mai mari în categoria de alimente plant-based. De la produse noi, bazate doar pe proteină vegetală, la restaurante și chiar magazine dedicate shopperilor vegani. Un astfel de exemplu este Vegan Fresco, primul supermarket 100% vegan din Olanda, cu cel mai mare sortiment de produse atât locale, cât și importate.

Cu sediul în Amsterdam, Vegan Fresco reprezintă locul în care noile tipare de consum și-au găsit loc pe toate rafturile, nu doar pe cel dedicat produselor plant-based cum se întâmplă în cazul magazinelor clasice unde poți găsi doar lapte vegetal și câteva tipuri de alimente bazate pe proteină vegetală. Vegan Fresco a vrut însă să scrie istorie și să devină primul supermarket 100% vegan din Olanda. Suprafața de vânzare se ridică la 85 de metri pătrați, iar numărul produselor listate este de aproximativ 2.500, adică o ofertă de peste 25 de ori mai mare decât cea a supermaketurilor clasice. Însă când vine vorba despre investiția totală, abia aici începe adevărata poveste.

Investiție bazată pe crowdfunding

Ca planurile lui James Fresco, fondatorul Vegan Fresco,  să devină realitate, era nevoie de 150.000 de euro, sumă pe care fondatorul nu o avea: 110.000 pentru magazinul fizic și 40.000 pentru platforma online. S-a bazat pe comunitatea din Amsterdam și pe datele care îi arătau că tot mai mulți consumatori aleg să renunțe treptat la proteina animală și a mizat pe puterea social media. La începutul lunii decembrie a anului trecut și-a prezentat proiectul și a deschis campania de colectare de fonduri. Campania se încheia pe 15 ianuarie, iar magazinul avea să fie deschis pe data de 29 ianuarie.

Planurile lui James Fresco s-au bazat pe faptul că mai mult de 4% dintre olandezi urmează o dietă complet vegană sau vegetariană și, potrivit Centrului de Nutriție, aproximativ 55% din populație are o dietă flexitară, conștient sau inconștient. Mai mult, Amsterdam se află în mod constant între primele 10 orașe ale lumii când vine vorba despre procentul de locuitori vegani și numărul de restaurante dedicate lor. Fondatorul Vegan Fresco a realizat inclusiv un sondaj înaintea campaniei de crowdfunding pentru a vedea mai clar dacă locuitorii din Amsterdam ar cumpăra de la un astfel de supermarket. Din aproape 1.900 de respondenți, 97% au declarat că ar alege să cumpere de la Vegan Fresco.

În doar o lună de la momentul în care a fost demarată campania, întreaga sumă a fost adunată de la aproximativ două sute de persoane. Potrivit fondatorului, cei care au susținut financiar deschiderea Vegan Fresco primesc o dobândă anuală de 3,8%, iar împrumutul total va fi returnat în patru ani. Și tot acesta a explicat și pas cu pas cum vor fi utilizați banii. Renovarea spațiului a costat 20.000 de euro, echipamentele și mobilierul încă 15.000 de euro, la care s-au adăugat costurile cu casele de marcat, stocurile și un mic inventar. În total, 110.000 de euro din momentul renovării până la deschiderea propriu zisă. Când vine vorba despre magazinul online, conectarea datelor între sistemele magazinului și platforma online este estimată la 5.000 de euro. Însă proiectarea magazinului online și dezvoltarea din punct de vedere tehnic se ridică la 32.500 de euro. Cu alte costuri generate de platformă, suma luată în calcul de fondator pentru magazinul online se ridică la 40.000 de euro.

Pe măsură ce interesul consumatorilor privind Vegan Fresco a crescut, fondatorul a realizat că are nevoie de investiții mai mari și în privința distribuției și a logisticii. Prin urmare, a făcut o campanie suplimentară de strângere de fonduri care ridică suma totală la 220.000 de euro. James Fresco susține că ar reuși astfel să pună la punct un centru de distribuție, costurile fiind estimate la 70.000 de euro. Potrivit lui, acest lucru le va permite să facă stocuri mai mari și să negocieze prețuri mai bune de achiziție.

Articolul complet poate fi citit aici.

Müller lansează gama de băuturi Müller Vegan
Müller lansează gama de băuturi Müller Vegan
Müller România inovează categoria băuturilor vegane și lansează gama Müller Vegan. Oferind consumatorilor produse de calitate și cu gust...
Integrarea preparatelor vegane și raw vegane în alimentația românilor, tot mai populară
Integrarea preparatelor vegane și raw vegane în alimentația românilor, tot mai populară
Comportamentele românilor tind să se îndrepte către o mai mare integrare a preparatelor vegane și raw vegane în alimentația de zi cu zi. 52%...
Concepte de retail inovatoare care transformă experiența de cumpărături
Concepte de retail inovatoare care transformă experiența de cumpărături
Retailul fizic trece printr-o serie de transformări de câțiva ani buni, cea mai mare "amenințare" venind din partea comerțului electronic care a...
Veganismul, un stil de viață sănătos, dar costisitor
Veganismul, un stil de viață sănătos, dar costisitor
Fără carne, proteină vegetală, stil de viață sănătos – pe scurt, așa descriu consumatorii români „veganismul”. Deși acest tip de...