Tendințele care vor redefini industria de retail alimentar în următorii ani
Încă dinainte de izbucnirea războiului din Ucraina, retailerii alimentari din Europa estimau un 2022 dificil, din cauza creșterii prețurilor la energie și materii prime. Această perspectivă pesimistă se bazează pe scăderea vânzărilor în contextul pandemiei de COVID-19, presiunea asupra prețurilor și competiția acerbă, inclusiv într-o piață online în curs de maturizare. Inflația, care crea deja provocări reale pentru comercianți, este acum exacerbată de invazia Ucrainei. Toate aceste modificări disruptive vor redefini industria de retail alimentar, arată o analiză McKinsey & Company care identifică cinci astfel de tendințe cheie.
Tendințele identificate în studiul McKinsey & Company au la bază această presiune sporită asupra retailerilor alimentari în următorii ani, precum și nevoia de a răspunde cerințelor tot mai exigente ale consumatorilor și complexitatea canalelor de vânzare. Studiul “The State of Grocery Retail 2022", lansat de McKinsey & Company și EuroCommerce oferă o privire detaliată asupra evoluțiilor din industrie. Raportul analizează rezultatele interviurilor exclusive a 60 de executivi europeni din industria de retail alimentar și pe un sondaj efectuat asupra a 12.000 de consumatori din nouă țări europene.
În 2021, vânzările de produse alimentare din Europa au scăzut cu 0,6% în valoare, în comparație cu anul precedent, în timp ce în termeni volumici, scăderea a fost de 2,1%, arată studiul McKinsey & Company. Trendurile care vor redefini industria de retail alimentar în următorii ani în ceea ce privește segmentarea pe canale de vânzare, în 2021 jucătorii online și discounterii au continuat să crească peste ritmul pieței, veniturile din e-commerce crescând cu 8,8% în Europa față de 2020, iar cele ale discounterilor cu 0,3%, în timp ce supermarketurile și-au micșorat veniturile cu 1,2%, iar hypermarketurile cu 2,6%.
Presiune puternică asupra marjelor
Inflația va creștere costurile retailerilor și va diminua veniturile disponibile ale consumatorilor care se vor confrunta cu un val de scumpiri. Revenirea la niveluri normale de vânzări, după creșterile din perioada pandemiei și presiunea suplimentară asupra puterii de cumpărăre îi vor determina pe consumatorii cu venituri mai mici să se orienteze către promoții și produse mai ieftine. Discounterii, retailerii cu prețuri entry-level competive sau cei cu produse private labelsunt probabil cei care vor câștiga cotă de piață în acest context.
Cerere polarizată
În acest nou context, răspunsul consumatorilor sugerează o diviziune tot mai mare între gospodării și achizițiile făcute. Astfel, dacă consumatorii cu venituri mai mari, generațiile tinere și gospodăriile cu mai mulți membri intenționează să cumpere mai multe produse premium, mai sănătoase sau sustanabile, nu același lucru se poate spune la pol opus. Consumatorii cu venituri mai mici au indicat o sensibilitate mai mare la preț, mulți dintre ei plănuind să se orienteze către produse mai ieftine în acest an prin comparație cu 2021. Magazinele alimentare vor fi astfel nevoite să-și reducă sortimentația și să-și consolideze segmentele entry level și premium pentru a putea veni în întâmpinarea acestor nevoi diferite.
Creștere online mai lentă și o ofertă tot mai diferențiază
Piața online devine tot mai fragmentată și cu oferte emergente, cea mai pronunțată dintre acestea fiind livrarea rapidă. Creșterea vânzărilor online de produse FMCG este așteptată să se diminueze în acest an sau chiar să stagneze în mai multe piețe. Această încetinire a ritmului de creștere a comerțului alimentar online va fi însoțită de o diferențiere a ofertei. Retailerii își vor extinde sortimentația sau se vor orienta către produse locale, organice. Prin urmare, consumatorii vor începe să-și împartă achizițiile în diverse magazine online, iar lupta se va da în jurul sortimentației.
Citește și: Trendurile care marchează industria de retail & FMCG în acest an
Surse noi de profit
Cu activitatea de bază sub presiune constantă, mulți comercianți se vor orienta către noi modalități pentru a-și majora venituri, fie în cadrul activității lor de bază, prin intermediul datelor sau a inteligenței artificiale, fie accesând noi fluxuri, precum utilizarea cardurilor de loialitate pentru a vinde spațiu publicitar.
Abilitățile și talentul
39% dintre directorii intervievați de McKinsey & Company au declarat că atragerea personalului potrivit este una dintre cele mai mari provocări. Acest aspect va continua să fie o piatră de încercare tot mai mare pentru companii, mai ales în contextul deficitului de competențe necesare pentru a răspunde noilor cerințe de afaceri, cum ar fi transformarea digitală sau sustenabilitatea.