Silvia Sticlea și lecția consecvenței în business

Orientată către soluții și rezultate și nu spre despicat firul în patru, jucător de echipă și cu grijă față de cei din jur și, mai presus de toate, un fan înrăit Nestlé. Acestea ar fi, foarte pe scurt, atributele care o definesc pe Silvia Sticlea, managerul care de 22 de ani este parte din echipa gigantului elvețian și care, la începutul acestui an, a preluat conducerea businessului în România. Silvia Sticlea și lecția consecvenței în business

Deși sunt 22 de ani de când face parte din echipa Nestlé, Silvia Sticlea spune că schimbarea a fost o constantă în viața sa profesională. „Am avut șansa să lucrez în România, dar și în străinătate și o treime din viața de adult am trăit și am lucrat în piețe precum Elveția sau Austria. Singurul lucru constant a fost compania în care am lucrat. Știu că poate sună ca un clișeu, însă faptul că am transformat fiecare experiență într-o lecție și am încercat să-mi aduc contribuția și să susțin dezvoltarea businessului m-au ținut în priză și efectiv nu știu când au trecut anii”, spune managerul.

Funcția „de debut” a fost cea de Brand Manager pentru Maggi, pentru ca doi ani mai târziu să fie promovată în funcția de Group Brand Manager. „Ulterior au urmat pozițiile de Consumer Insights și Marketing Advisor la sediul central, ceea ce mi-a oferit vizibilitate și o nouă perspectivă asupra businessului. Practic, la acel moment, pentru mine s-a deschis lumea. Și spun asta pentru că am avut oportunitatea să interacționez cu foarte multe culturi, cu consumatori și organizații diferite și am simțit că rezonez cu valorile și cultura organizațională a Nestlé”, explică Silvia. După Elveția, Silvia a acceptat fără să stea prea mult pe gânduri provocarea de a se alătura echipei Nestlé Austria din funcția de Business Manager, iar acum șapte ani s-a întors în România, unde, în ultimii ani, a fost responsabilă de creșterea și dezvoltarea categoriei de confectionary pe mai multe piețe. „Tot timpul am avut această ocazie de a avea noutate în viața mea. Cei 22 de ani au fost un proces continuu de învățare și adaptare la nou, iar asta m-a ținut implicată și alertă”, susține ea.

Pentru Silvia, 2022 a venit cu o schimbare de registru, dar și cu o nouă provocare. „De-a lungul timpului am avut diverse responsabilități de business, atât în România, cât și în alte piețe. Acum responsabilitatea este însă la un alt nivel. Cu toate acestea, am avantajul de a cunoaște foarte bine organizația, procesele și existența unei fundații deja solide. Am avut susținerea oamenilor și simt că am fost o echipă din primul moment, iar aceste lucruri au făcut ca adaptarea mea să fie mai ușoară și să privesc spre viitor cu încredere”, punctează aceasta.

Puterea încrederii

În cei 25 de ani de carieră, Silvia spune că a avut norocul de a lucra cu oameni care i-au oferit încredere, de multe ori necondiționată, fapt care a motivat-o și a ambiționat-o de fiecare dată. „Situația aceasta te obligă cumva să dai tot ce ai mai bun pentru că nu vrei să dezamăgești. Și oamenii aceștia care au avut încredere în mine și m-au încurajat să merg de fiecare dată mai departe m-au motivat și mi-au influențat parcursul”, subliniază Silvia. Astfel, din noua poziție, Silvia aplică aceeași monedă cu oamenii din echipa pe care o coordonează. „Nestlé România înseamnă 550 de oameni și, chiar dacă vorbim despre o echipă atât de mare, obiectivul meu este să las oamenii să-și facă treaba. Intervin doar acolo unde este nevoie și dacă este nevoie. Încrederea este cuvântul cheie. Vreau ca oamenii din echipă să se dezvolte, să crească și să-și asume responsabilități”, adaugă ea.
Cu toate acestea, Silvia recunoaște că, de-a lungul timpului, și-a adaptat stilul de management în funcție de obiectivele de business. „În general, când lucrurile sunt stabile și strategia de business funcționează, sunt genul de lider democratic, care lasă libertate oamenilor și care dă credit membrilor echipei. În cei 22 de ani de Nestlé au fost însă și momente când am preluat
businessul de la zero și atunci focusul a fost pe coaching și pe viziune. Ceea ce este însă important e să simți un vibe bun din organizație. Și la noi acest lucru există din plin”, completează Silvia.

Ținte ambițioase de creștere

Din perspectiva de business, Nestlé România este deja de câțiva ani unul dintre performerii grupului. Cum se raportează Silvia Sticlea la această moștenire? „Succesul aduce succes. Este un mindset și vreau să cred că, cel puțin intern, avem toate ingredientele pentru a continua să creștem – ambiție, strategie, execuție. Clar în contextul actual trebuie foarte multă adaptare și încercăm să fim cât mai flexibili pentru a ne calibra planurile”, susține aceasta.
În plus, un ingredient extrem de important în ecuația de creștere este și grija față de oameni și compasiunea. „Pandemia a schimbat oamenii și modelele de business. Oamenii au nevoie să le înțelegi nevoile, să fii alături de ei, să fii empatic. În echipă avem angajați din patru generații difierite – Baby Boomers, Millennials, Gen Z și Gen Y. Ce rezultă din acest mixt? O paletă foarte largă de așteptări, mod de lucru diferit și mod de a se raporta la lucruri extrem de diferit”, puncteză Silvia.
Cum a arătat lista de priorități pentru executivul aflat la conducerea businessului local, în contextul dat, odată cu preluarea poziției actuale? „Oamenii sunt cea mai importantă resursă pe care o avem, așa că siguranța și bunăstarea lor reprezintă o prioritate. Știu că la prima vedere poate părea un clișeu, însă timpul mi-a demonstrat că dacă aderi la acest principiu și acțiunile tale sunt îndreptate în această direcție vorbim despre o investiție pe termen lung care vine cu rezultate foarte bune. Apoi, din punctul meu de vedere este important să avem o viziune comună, o ambiție pe care oamenii din echipă să și-o asume. Poate nu se va întâmpla mâine ce ne-am propus, însă implicarea oamenilor face diferența”, este de părere executivul Nestlé România.
Și chiar dacă vorbim despre o aplecare mai mare către nevoile oamenilor, Silvia spune că un lider nu trebuie să uite de responsabilitățile legate de business și de faptul că, la final de zi, echipa trebuie să genereze niște rezultate. Dacă ne referim strict la Nestlé România, ținta pe care Silvia a setat-o este una extrem de ambițioasă. „Obiectivul este ca, în următorii 5-10 ani, să ne dublăm businessul. Și vrem să atingem acest obiectiv bucurându-ne de călătorie”, adaugă aceasta.

Greșeala privită prin oglinda încercării

„Where there is a will there is a way”. Aceasta este filosofia de business care a ghidat traseul profesional al Silviei. „Consecvența și perseverența sunt două dintre atributele care mă definesc. Și, cu timpul, am demonstrat că, dacă îți dorești ceva cu adevărat, poți atinge acel lucru indiferent cât de greu este traseul. Dacă ți-ai setat clar obiectivele, atunci ai farul călăuzitor care îți arată unde vrei să ajungi. Și eu întotdeauna am îndrăznit să visez măreț. Apoi, viața mi-a arătat că nu poți să faci nimic de unul singur, că lucrurile se fac cu oameni. Așa că spun cu tărie că businessul este un sport de echipă. Singur nu ai nicio șansă să te dezvolți”, mai spune Silvia.
Această încredere nemărginită în puterea echipei au făcut-o să privească greșeala ca pe o încercare. „Dacă vrei rezultate, trebuie să faci lucrurile diferit. Chiar dacă rezultatele nu sunt poate de fiecare dată în linie cu așteptările, nu poți să vezi totul printr-o greșeală. Poate nu a fost momentul potrivit pentru acel proiect. Și spun asta pentru că nu întotdeauna ce am lansat a fost de succes și nu toate inițiativele pe care le-am implementat au generat rezultatele pe care le așteptam. Dar, cumva, nebunie este să faci de fiecare dată același lucru în același mod și să aștepți rezultate diferite. Atâta timp cât nu uităm de respect, o valoare principală pentru businessul nostru, indiferent că vorbim despre clienți, parteneri de business, furnizori, greșeala este o modalitate de învățare”, concluzionează Silvia Sticlea.

Andra Pintican, Școala de HR: O responsabilitate majoră a managementului va fi să-și ajute angajații să găsească sensul în ceea ce fac
Andra Pintican, Școala de HR: O responsabilitate majoră a managementului va fi să-și ajute angajații să găsească sensul în ceea ce fac
Caracterizată de două extreme, piața resurselor umane din România se confruntă în continuare cu multe pietre de încercare. La baza multor...
Gabriela Ionescu, Perla Harghitei & Apemin Tușnad: „Prefer îndrăzneala în locul fricii de a greși”
Gabriela Ionescu, Perla Harghitei & Apemin Tușnad: „Prefer îndrăzneala în locul fricii de a greși”
Un om curios, Gabriela Ionescu, Marketing Director al Grupului de firme Perla Harghitei și Apemin Tușnad, și-a construit traseul profesional în...
Silvia Sticlea, Nestlé România: În 2024 mizăm pe dezvoltare și inovație pentru creșterea businessului
Silvia Sticlea, Nestlé România: În 2024 mizăm pe dezvoltare și inovație pentru creșterea businessului
Pentru Nestlé România, 2023 a fost un an al consecvenței, strategie care a poziționat businessul în topul creșterii la nivel de grup, cu un...
Ioana Boghenco sau definiția unui macromanager
Ioana Boghenco sau definiția unui macromanager
Există o linie fină între a cita fragmente din cărți de leadership și a fi un lider real și autentic. Experiența de peste 20 de ani în...