Rucsandra Hurezeanu, managerul care își sărbătorește majoratul în business
Cu părinți medici și un background în industria farmaceutică, traseul Rucsandrei Hurezeanu părea deja schițat. Asta până în anul 2005, când lansa pe piață primul brand de dermatocosmetice din România, Ivatherm. De atunci au trecut 18 ani și un cumul de lecții pe care antreprenoarea le-a folosit pentru a poziționa afacerea în primii cinci jucători pe piața de profil din România și o prezență internațională în 15 țări.
Povestea sa începe în Târgu Mureș. Rucsandra Hurezeanu s-a născut într-o familie de medici și farmaciști, în orașul în care, la vremea respectivă, exista o singură facultate, cea de Medicină. După absolvirea liceului, ușor de prezis, a ales să studieze medicina. Rucsandra a fost inspirată încă din copilărie de modelul mamei sale, una dintre primele femei antreprenor din România, care își prepara în laborator propriile creme și care erau folosite de toate prietenele ei.
Însă poate cel mai important pas înainte pentru ea a fost reprezentat de anii de studiu petrecuți la Paris, acolo unde Rucsandra a urmat cursurile École Supérieure de Commerce de Paris (ESCP), specializarea marketing farmaceutic, respectiv ASEBUSS în România. Învățând la una dintre cele mai bune școli din Europa, și-a descoperit pasiunea pentru antreprenoriat, adoptând în același timp alegerea consumatoarelor din Franța pentru dermatocosmetice, produse inovatoare, sigure și eficiente.
Rucsandra Hurezeanu se numără printre speakerii celei de-a doua ediții a evenimentului Progressive Women, care va avea loc pe 16 noiembrie, sub tema umbrelă Breaking Barriers, unde va discuta despre provocările pe care le-a întâmpinat pe traseul antreprenorial. Îi poți asculta și tu povestea accesând acest link.
Chiar dacă încă de la început i-au fost foarte clare poziționarea brandului său și strategia de punere pe piață a produselor, Rucsandra pășea în 2005 într-o industrie cosmetică aproape inexistentă în țara noastră la momentul respectiv. Astfel, dintr-un birou mic, cu trei camere, pe strada George Călinescu, Rucsandra punea pe piață primele șase produse Ivatherm. „M-am lovit de lipsa specialiștilor evident, am fost nevoită să subcontractez producția în Franța, să formulez produsele cu cercetători francezi, iar mai apoi să apelez la specialiști în comerțul internațional în cosmetice din alte țări. Dacă în Franța anul trecut au fost create peste 1.000 de branduri noi, în țara noastră au fost mai puțin de zece și majoritatea nu rezistă mai mult de 2-3 ani pe piață”, spune Rucsandra.
În faza de concepție a brandului a căutat și a descoperit apa termală Herculane, care, datorită unei mineralizări unice, s-a dovedit a fi calmantă și antiiritantă pentru piele. Iar întâlnirea cu Alain Fructus, cercetător chimist francez, fost Președinte al Asociației Franceze de Cosmetologie în Franța, a fost decisivă pentru crearea unor formule, combinații de ingrediente active inovatoare și apa termală Herculane, care tratează, ameliorează acneea, rozaceea, atopia sau pielea sensibilă.
„Începutul nu a fost ușor pentru că un brand se construiește încet și cu răbdare. Astăzi, în lumea digitală e posibil să sari etapele, să ajungi mai repede la o masă critică de oameni, dar nu era aceeași situație în 2005. Era greu să pui pe rafturi un brand nou și să susții creșterea fiind în concurență directă cu branduri multinaționale mari, cu bugete de marketing mult mai mari. Promovarea intensă la medicii dermatologi și antrenarea echipei de vânzări au reprezentat focusul nostru principal atunci. Când lucrezi cu medici e nevoie de produse eficiente și sigure. Nu am avut nici cea mai mică îndoială că vom reuși. O altă perioadă dificilă a fost reprezentată de primii ani de prezență și creștere internațională, ani în care mergeam la târguri și congrese internaționale, aveam negocieri de contracte de distribuție cu multe țări în același timp și a fost nevoie de multă determinare, probabil 1 din 20 se finalizau cu succes. Ne alegem cu grijă partenerii care să fie capabili să construiască alături de noi brandul în țara lor”, adaugă Rucsandra.
Mindset internațional
Succesul Ivatherm s-a datorat unui cumul de factori, printre care și crearea unor produse competitive pe plan internațional, nu doar local. „Încă de la început am luat în calcul competiția globală. Am luat ce e mai bun din Europa, produsele sunt formulate și realizate în Franța, ambalajele primare vin din Italia, Slovenia, Spania, Germania și designul e coordonat de o agenție din Londra, cu care lucrăm de 15 ani. Astăzi, vindem 40% la export, iar potențialul de creștere de aici este uriaș”, declară antreprenoarea.
Printre cele mai bune decizii de business pe care le-a luat în decursul acestor ani se numără lansările de produse noi în fiecare an, trecerea de la distribuție proprie la vânzare prin distribuitori, internaționalizarea, digitalizarea din ultimii ani care a accelerat creșterea, crearea unui departament intern de design și creație grafică și video sub coordonarea unei agenții de design din Londra.
„În compania mea lucrează mulți medici și farmaciști, cred că am rămas în acest univers, cu aceste valori imprimate din copilărie. Faptul că am avut șansa să creez o afacere cu produse care îmbunătățesc și dau încredere oamenilor e un vis împlinit, îmi dă un sens. Avansul descoperirilor în domeniul medical este mai mare ca niciodată acum, avem astăzi cunoașterea care ne poate ajuta să trăim mai mult și mai bine. E direcția în care îmi îndrept preocupările. Nu aș schimba nimic în parcursul meu”, afirmă Rucsandra.
Ceea ce o definește este atenția spre inovații și creativitate în toate aspectele afacerii, valorizarea ideilor noi, faptul că țintește să fie în fața competiției. „Îmbinăm natura, prin apa termală Herculane, cu inovația și calitatea. Avem o filosofie de creștere pe termen lung, suntem pe piață de 18 ani, am crescut organic prin finanțare proprie, investim în cercetare și dezvoltare, automatizarea și îmbunătățirea proceselor”, declară antreprenoarea.
Filosofie câștigătoare
Dacă luăm în considerare creșterea de peste 25% a afacerilor în ultimii ani, putem afirma că filosofia de business este una câștigătoare. „Lucrăm la formularea multor produse noi, cu cele mai recente inovații, ingrediente active, eficiente și sigure, în acord cu filosofia noastră pentru piele sensibilă. Eu cred în frumusețea holistică ce vine cu un stil de viață sănătos, nutriție adecvată și suplimente alimentare pentru îmbunătățirea proceselor metabolice și a longevității. Din acest motiv ne diversificăm oferta cu o linie nouă de produse ce vor apărea pe piață la începutul anului viitor. Exportul va crește și el cu câteva piețe noi începând cu 2024, iar pe piețele cele mai mari pentru noi – India, Vietnam și Arabia Saudită – creșterea a fost peste 50% în ultimii ani”, declară Rucsandra.
Anul acesta nu va face excepție de la regulă, Ivatherm urmând să încheie cu un plus de 25% la cifra de afaceri, respectiv 51 de milioane de lei. 40% din business vin în prezent din export.
Dincolo de cifre și performanță financiară, Rucsandra Hurezeanu crede că cel mai important asset al companiei pe care o conduce este cultura organizațională, în care sunt crescuți lideri și care încurajează performanța. „Îmi place să lucrez cu oameni care îmi sunt prieteni, care au aceleași valori și preocupări. Pentru mine biroul e o extensie a casei și a familiei mele, lucrez cu mare plăcere în fiecare zi. Echipa este din ce în ce mai mare, am trecut de la stadiul de familie la cel de trib, apar firesc noi culturi organizaționale, nu mai putem vorbi de una singură, pe măsură ce echipa crește și e nevoie de competențe noi, dar le integrăm”, afirmă managerul.