FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Produsele locale, asul din mâneca retailerilor autohtoni

Produsele locale, asul din mâneca retailerilor autohtoni

Produse locale

Pentru magazinele retailerilor independenți, produsele locale pot reprezenta un factor de diferențiere față de lanțurile de magazine cu acoperire internațională. În același timp, astfel de parteneriate le sporește importanța în cadrul economiei locale și contribuie la îmbunătățirea imaginii în rândul clienților.

Progresiv: Ce tipuri de produse locale din județul unde operați magazinele sau din județele învecinate comercializați în rețeaua dumneavoastră? Cine vi le furnizează?

Daniela Baciu: Avem furnizori locali din județul Mureș în aproape toate categoriile alimentare și nonalimentare prezente în rețeaua Darina, însă ne concentrăm în special pe cele fresh și ultrafresh. Pe categoriile pâine, produse de panificație și de patiserie lucrăm cu Ceragrim, Eldi, Sanpiro, Dona și Harmopan. Sanlacta și Monor ne sunt furnizori de lactate, Therezia de brânzeturi, iar Simcodrin ne livrează lactate și brânzeturi vrac. Pe zona de carne și produse din carne lucrăm cu Fazakas, Petry și Tordai, iar Transcom (Cofetăria Denisa) ne furnizează prăjituri proaspete. Colaborăm și cu producătorul de dulcețuri și siropuri Dulceața lu´ Răzvan, iar în zona de non-food îi avem furnizori pe Asif (șervețele) și Romchim (detergenți și produse de curățenie).

Nicolaie Moraru: Avem o colaborare bună cu producătorul de preparate din carne Carniprod din Tulcea. Avem în magazine și produse proprii; o altă firmă din grupul nostru, Fraher Distribution, produce carne refrigerată de pasăre, iar de curând a început să fabrice și preparate fiert-afumate din carne de pui. Pe partea de preparate din pește și icre avem un parteneriat cu Miadmar din Tulcea, care deține brandul Deltaica. Un alt producător important este Angelo din localitatea Greci, județul Tulcea, care ne furnizează produse de cofetărie și patiserie, fursecuri ambalate, gemuri, siropuri de fructe și conserve de legume. Colaborăm și cu numeroși furnizori locali de legume, care ne livrează, în funcție de sezon, din luna iunie până în octombrie.

Maria Biji: În oferta rețelei Nasti&Co există numeroase produse locale. Avem produse lactate de la Bonas și preparate din carne de la Mariflor, ambii din județul Cluj. Colaborăm foarte bine și cu Home Garden, un brand local de conserve de pește și de legume-fructe fabricate în afara țării. Mai avem, de asemenea, un parteneriat cu o fabrică mică de ciocolată de casă din Cluj, care produce doar pentru noi, sub brandul Nasti&Co, și pentru export. Pe zona de produse de patiserie lucrăm cu Vil-Deneș din județul Bistrița, iar pe produse de panificație colaborăm cu firma Mircea Blaga din județul Satu Mare. Mai avem și un producător tradițional din județul Sălaj care face o pâine foarte bună, frământată manual, coaptă la cuptor de lemne, care nu conține conservanți sau aditivi. Tot din județul Sălaj este și furnizorul nostru de miere de albine.

 

Progresiv: Care a fost procesul prin care ați ales produsele locale comercializate în rețeaua dumneavoastră?

Daniela Baciu: Atât furnizorii, cât și produsele din portofoliile lor au fost analizați cu atenție. Am ținut cont în primul rând de cerințele pieței și ale clienților, dar și de imaginea și renumele acestor furnizori. Am vizitat majoritatea punctelor de producție și ne-am asigurat că se respectă toate normele legale pentru producție, ambalare, etichetare și transport. Am ales furnizori locali și pentru producerea mărcilor proprii Darina.

Nicolaie Moraru: Listarea produselor locale în rețeaua Fraher s-a născut din cererea venită dinspre consumatori pe anumite categorii de alimente și din dorința de a avea preparate tradiționale locale. În același timp, am remarcat o creștere a cererii de produse locale – vinuri sau preparate din pește – în perioada în care turiștii vin să viziteze Delta Dunării. Astfel, vinurile produse de cramele din podgoriile tulcene, din Măcin și zona Sarica-Niculițel, înregistrează un vârf al vânzărilor în perioada verii. Ideea de a ne promova colaborarea cu producătorii locali, alături de care vrem să creștem și să ne dezvoltăm, este surprinsă și de sloganul nostru „Pentru tulceni, alături de tulceni – Fraher, mereu un partener”, prin care vrem să ne diferențiem de lanțurile internaționale de magazine.

Maria Biji: Unele dintre produse le-am găsit la târgurile de producători care se organizează în județ, altele ne-au fost recomandate de colaboratori, dar și de către cunoscuți. De exemplu, merele ne sunt furnizate de un producător din județul Maramureș care mi-a fost recomandat de către unchiul meu, acesta cunoscându-i personal pe proprietari.

 

Progresiv: În ce măsură sunt recunoscute produsele locale de către clienții dumneavoastră și care este impactul acestora în vânzările categoriei din care fac parte?

Daniela Baciu: Produsele locale sunt adevărate atracții pentru clienții noștri, care știu să facă din ce în ce mai mult diferența între un produs oarecare și unul de calitate. Ponderea acestora depinde de la o categorie la alta. Astfel, cel mai mare impact îl au carnea proaspătă, mezelurile, brânzeturile vrac, pâinea și lactatele, unde produsele locale au o cotă de până la 50% din vânzări.

Nicolaie Moraru: Produsele sunt deja cunoscute de clienți și avem semne îmbucurătoare că au o contribuție importantă la creșterea rulajului în categoriile din care fac parte. La carne, preparate din carne și preparate din pește, ponderea produselor locale trece binișor de 50%.

Maria Biji: Clienții noștri caută produsele locale pentru că s-au obișnuit cu ele și cred că, în final, înțeleg că participă la sprijinirea economiei locale prin achiziționarea directă a acestora. Impactul produselor locale este încă mic în cadrul categoriilor din care fac parte, însă de la an la an se vede o creștere a vânzărilor acestora comparativ cu cele realizate de către producătorii mari prezenți în rețeaua Nasti&Co.

 

Progresiv: Au existat solicitări din partea clienților pentru mai multe produse locale în magazin? Ați început vreo colaborare în urma unor astfel de solicitări?

Daniela Baciu: La unul dintre magazine, ne-a fost solicitat de către clienți să aducem pâine proaspătă, pe lângă cea ambalată. Așa am ajuns să facem, împreună cu furnizorul nostru Eldi, un raion de pâine cu vânzare asistată, unde se poate felia pâinea pe loc.

Nicolaie Moraru: Da, au existat solicitări. De exemplu, colaborarea cu Miadmar, furnizorul nostru de preparate din pește, a început în urma solicitărilor clienților, care au văzut produsele în alte magazine din oraș și ne-au întrebat de ce nu le aducem și noi. Până la acel moment, categoria respectivă era slab reprezentată în magazinele noastre. Nu aveam un spațiu alocat pentru preparatele din pește decât la vitrina cu autoservire, lângă lactate. Acum avem vânzări importante de preparate din pește și la vitrina asistată. Miadmar este o afacere tânără, dar preparatele pe care le fabrică se apropie foarte mult de rețetele tradiționale tulcene, calitatea lor fiind peste cea a jucătorilor naționali de pe această piață. Chiar dacă prețurile nu sunt deloc mici, vânzările au crescut și am reușit să facem cifre frumoase cu ei.

Maria Biji: Am primit cereri pentru legume și fructe produse local. Acesta a fost și motivul pentru care am început să colaborăm cu Asociația Someșul din județul Cluj, care reunește mai mulți producători locali care fac livrări în funcție de sezon. Clienții preferă legumele furnizate de producătorii locali pentru că nu sunt tratate chimic și le cumpără chiar dacă sunt mai perisabile. Diferența între legumele cultivate așa cum trebuie și cele care sunt tratate chimic se poate vedea foarte ușor atunci când sunt expuse în zona de frig a magazinului, pentru că acelea care sunt netratate nu rezistă.

 

Progresiv: Cum ați descrie colaborarea rețelei dumneavoastră cu furnizorii locali? Aveți o relație directă cu proprietarii acestor businessuri?

Daniela Baciu: În general, avem parteneriate foarte bune cu furnizorii locali. Pentru semnarea contractelor, stabilirea unor acțiuni de degustare sau promoții, suntem în relații directe cu proprietarii firmelor. Ne bazăm pe reacții foarte rapide și rezolvăm imediat oricare situație apărută. Pentru colaborarea zilnică avem angajați desemnați, cu care de asemenea avem relații solide.

Nicolaie Moraru: Avem relații bune cu furnizorii locali pentru că ne cunoaștem personal cu proprietarii. Primele contacte sunt stabilite la nivel de proprietari, iar în momentul de față relațiile sunt menținute de angajații noștri împreună cu ai lor.

Maria Biji: În cazul furnizorilor locali, discutăm direct cu proprietarul businessului, fără alți intermediari.

 

Progresiv: Ce proiecte comune de atragere a consumatorilor ați realizat în ultimul timp cu producătorii locali ale căror mărci le comercializați?

Daniela Baciu: Organizăm, împreună cu furnizorii noștri locali, degustări, tombole, concursuri cu premii. De asemenea, includem în promoția noastră bilunară cel puțin două produse locale, iar aceste acțiuni sunt promovate atât în magazine, cât și pe Facebook și pe site-ul nostru și al partenerilor.

Nicolaie Moraru: Nu avem parteneriate pe anumite direcții, însă colaborăm foarte bine având în vedere faptul că acești producători au, ca și noi, și alte afaceri conexe, fiind în același timp atât furnizori, cât și clienți pentru noi. Încercăm astfel să ne susținem reciproc. Am preferat, pe de altă parte, să colaborăm cu furnizori locali, chiar dacă produsele lor sunt uneori mai scumpe decât cele oferite de companiile cu acoperire națională.

Maria Biji: Se întâmplă să mai avem în magazine promoții cu produse locale. De curând am lansat o promoție la sucul de mere bag-in-box, care ne este furnizat de producătorul de mere din județul Maramureș.

 

Progresiv: Aveți și nemulțumiri legate de contractele cu furnizorii locali sau regionali?

Daniela Baciu: Ca în orice colaborare, există și situații mai puțin plăcute, dar nu sunt specifice pentru furnizorii noștri locali.

Nicolaie Moraru: Se întâmplă câteodată să apară și sincope, dar până acum am găsit întotdeauna soluții pentru a merge împreună mai departe.

Maria Biji: În general, când lucrezi cu producători locali mici, este destul de greu să îi faci să înțeleagă că susținerea pe partea de marketing, de etichetare, de onorare a comenzilor la timp este foarte importantă. Ei fiind foarte buni pe partea de producție, cred că este suficient ca un produs să fie bun și atât. Sunt multe astfel de cazuri care mor pe raft din cauză că nu sunt promovate cum trebuie. De exemplu, deși pâinea frământată manual de care vă vorbeam are o calitate foarte bună, modalitatea de prezentare lasă mult de dorit. Produsul vine cu o etichetă minusculă, pe hârtie xeroxată, care nu atrage clienții.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content