O nișă a nișelor: magazinul 100% fără gluten
În Amsterdam, capitala Olandei, funcționează de patru ani un magazin care comercializează exclusiv produse fără gluten, De Glutenvrije Winkel, targetul său fiind persoanele care suferă de boala celiacă sau alte boli autoimune, dar și consumatori perfect sănătoși care își doresc eliminarea glutenului din alimentație pentru a-și ușura digestia. Ce strategie și ce perspective are acest business extrem de nișat?
Produsele alimentare fără gluten reprezintă unul dintre segmentele de piață din FMCG cu cele mai mari rate de creștere. La nivel mondial, piața produselor fără gluten este evaluată la 4,5 miliarde de dolari în 2018 și se estimează că va crește cu un ritm anual de 7-8% în viitorul apropiat, ajungând la 6,5 milarde de dolari în 2023. Această creștere robustă este generată de o mai bună diagnosticare și înțelegere a bolii celiace și a altor afecțiuni care includ intoleranța la gluten, precum și de trendurile legate de adoptarea unei diete fără gluten.
Piața produselor fără gluten este dominată de produsele de patiserie (pâine, paste, biscuiți, dulciuri), iar Europa este regiunea cu cel mai ridicat ritm de dezvoltare. În Olanda, în 2018, un procent de 1% din populație suferea de boala celiacă – conform unor estimări avansate de directorul Asociației Olandeze a Bolii Celiace, însă doar una din cinci persoane fusese diagnosticată. În plus, în afară de boala celiacă, mai există și alergia la gluten care ar afecta de până la patru ori mai mulți olandezi, conform estimărilor oficiale avansate în presă. În cadrul acestei categorii, cei care cumpără produse gluten-free, deși reprezintă doar 28% din total, generează 80% din vânzările categoriei - arată un studiu GfK. Iar ambele segmente de consumatori – cei alergici și cei care suferă de boala celiacă - sunt în creștere, din punct de vedere numeric.
Astfel, nevoia de produse fără gluten este în creștere, transformând un segment foarte nișat într-o categorie interesantă pentru retailerii specializați, iar De Glutenvrije Winkel, care în traducere înseamnă chiar „magazinul fără gluten”, vine tocmai în întâmpinarea acestei nevoi.
Punctul de pornire
În aprilie 2015, sub conducerea antreprenoarei Nadia Bos s-a deschis De Glutenvrije Winkel în Amsterdam, un magazin alimentar foarte prietenos care îmbină o selecție mare de produse proaspete, sfaturi personalizate și un corner bistro pentru iubitorii de cafea. Acesta este situat în estul capitalei Olandei, într-o zonă plină de restaurante, cafenele și hoteluri, însă considerată încă una nedescoperită de turiști și plină de comori ascunse.
Interesant este și faptul că businessul s-a născut dintr-o necesitate. „Atunci când a devenit clar că, la doar 18 luni, fiul nostru suferea de boala celiacă, am început să devin mai interesată de mâncare apetisantă și sănătoasă, dar fără gluten”, a mărturisit antreprenoarea. Iar principalul său atu în momentul demarării acestui business a fost faptul că a urmat un curs de consilier de produse alimentare naturale. „După ce am urmat această formare am început să studiez conceptul de alimentație fără gluten și principiile educației în acest sens și, de asemenea, am început să mă gândesc la cum aș putea crea un loc sigur unde oamenii nu ar trebui să se îngrijoreze în legătură cu ceea ce mănâncă”, mai explică proprietara De Glutenvrije Winkel.
O comunitate în jurul magazinului
Pentru Nadia Bos, dincolo de partea legată de aprovizionarea cu produse, un obiectiv foarte important a fost ca magazinul ei să devină un birou de îndrumare și de oferire de sfaturi de nutriție pentru persoanele cu nevoi speciale. În plus, în magazinul cu decor minimalist și cu suprafață redusă de vânzare se organizează workshopuri și seminarii pe teme legate d alimentația fără gluten. Una dintre angajate și aparent mâna dreaptă a proprietarei companiei, Koosje, mărturisea, la rândul său, că în momentul în care a aflat că are alergie la gluten s-a apucat să scrie un blog în care să își povestească experiențele și să prezinte rețete de mâncare pentru persoanele care au aceeași afecțiune. Ea îi și consiliază pe oamenii care vin în magazin, iar unii dintre aceștia chiar îi citesc blogul în mod regulat și vin în magazin ca să schimbe idei cu Koosje.
Parteneriate strategice
Proprietara De Glutenvrije Winkel intenționează ca în scurt timp să le ofere clienților posibilitatea de a lua masa, și nu doar de a servi cafeaua aici. Mai ales în contextul în care sortimentul magazinului cuprinde un număr mare de produse de panificație proaspete (pâine, croissante etc), preparate pe loc, unele chiar și fără lactoză sau fără zahăr rafinat. Magazinul lucrează și cu furnizori locali de produse proaspete, businessuri antreprenoriale mici, precum o cofetărie (pentru a fructifica acest parteneriat, De Glutenvrije Winkel pune la dispoziția clienților un serviciu prin care își pot comanda torturi de la furnizorul lor, cu ridicarea produselor din magazin). Printre alimentele pe care retailerul le aduce de la astfel de parteneri se numără și biscuiții cu ovăz și brânză și pâinea de ovăz. Pentru a-și susține munca de conștientizare a nevoii de consum de produse gluten-free, Nadia Bos a creat și un festival alimentar cu produse fără gluten, care se adresează în special celor care ar vrea să cumpere astfel de produse doar pentru că sunt considerate mai sănătoase, și nu pentru că au o nevoie medicală în acest sens.
În concluzie, privită la nivel global, piața produselor fără gluten este încă o nișă a nișelor pentru businessurile din comerț. Principalul avantaj? Faptul că rămâne în mintea clienților ca fiind un loc sigur unde pot găsi o gamă largă de astfel de produse. Practic, succesul este asigurat de unicitatea businessului, dar și de eforturile oamenilor din spatele afacerii de a informa și de a educa piața.