Locul României pe harta sustenabilității. Insighturi de la Sustain Ability - Leading Change
Sustain Ability, evenimentul Progresiv dedicat sustenabilității în industria de retail & FMCG, a avut loc pe 10 aprilie, la Nord Events Center by Globalworth București. Cea de-a doua ediție a evenimentului, „Leading Change” a oferit participanților insighturi relevante despre cât de importantă este componenta de sustenabilitate în contextul actual, care sunt beneficiile pe care le poate aduce la nivel de business și cum sunt percepute de către consumatori măsurile privind tranziția către o economie circulară.
Oamenii atribuie rolul de model companiilor în ceea ce privește acțiunile sustenabile, au afirmat pe scena Sustain Ability Antonia Stănică, Client Service Director AHA Moments, și Mihaela Alexandru, Managing Partner ToKnow.
„Oamenii așteaptă de la companii să gestioneze corect deșeurile (60% dintre respondenții unui studiu realizat în exclusivitate pentru Sustain Ability), să utilizeze surse de energie regenerabilă (58%) și să folosească mai puțin plastic folosit în ambalaje (valență care a crescut cel mai mult față de anul trecut, până la 57%). O creștere semnificativă se înregistrează în cazul protecției mediului și dezvoltării sociale”, a spus Antonia Stănică.
La rândul său, Mihaela Alexandru a arătat că se pare că asistăm la un consum mai inteligent față de cel bazat pe abundență, caracteristic anilor trecuți. Există un interes mai mare pe zona de risipă alimentară, față de relația producători locali – sustenabilitate. Oamenii rezonează cu acest subiect, poate pe fondul unui oarecare sentiment de vină. „Există un impact mare și asupra comportamentului de cumpărare – cantități mai mici și raționalizarea consumului. Aceasta este perspectiva consumatorului. În cazul retailerilor, foarte puțini au auzit de legea recentă privind risipa alimentară”, a explicat aceasta.
De partea cealaltă a baricadei, 69% dintre liderii de business europeni, inclusiv din România, consideră că strategiile de afaceri vor fi ghidate în următorii ani de principii circulare, arată datele Deloitte.
„România are o anumită tipologie pe zona industrială. În ansamblul economiei locale, sectorul serviciilor reprezintă mult mai puțin decât în țări precum Olanda sau Belgia, fiind bazată mai mult pe producție. Momentan reciclăm foarte puțin și aruncăm mult, deci materialele nu ajung în acest flux și nu pot fi folosite. Așa se explică performanța scăzută în privința economiei circulare în România. Primul pas pe care trebuie să îl facă România este de a recicla mai mult, doar o parte din soluție. Multe companii au menționat că au nevoie de finanțare pentru retehnologizare”, a punctat Adrian Teampău, Director Taxe Indirecte și Economie Circulară Deloitte, în cadrul conferinței Sustain Ability - Leading Change.
Iar IMM-urile din România vor să devină mai sustenabile, dar nu au know-how. Mai mult, IMM-urile vor să iasă din geografia lor, să interacționeze cu businessuri dintr-un areal mai larg, a adăugat Ciprian Stănescu, Președintele Social Innovation Solutions, pe scena Sustain Ability, evenimentul Progresiv dedicat integral industriei de retail & FMCG.
„Sustenabilitatea este foarte mult despre capacitatea de a construi businessuri care nu doar să reziste șocurilor, ci să se transforme. Nu putem construi o economie sustenabilă fără un sistem de IMM-uri sustenabile. Nu avem nici măcar foarte multe companii mari sustenabile. Sunt trei forțe care schimbă ecosistemul de IMM-uri – capitalul, supply chain și legislația. Capitalul este din ce în ce mai greu de obținut. Devine prea scump să nu fii sustenabil”, a subliniat Ciprian Stănescu.
Sustenabilitatea prin prisma retailului
„Local” ca element al unei strategii pe zona sustenabilității este un termen din ce în ce mai pregnant, fapt demonstrat și de proiectele inițiate de retaileri, arată una dintre concluziile panelului de discuții din cadrul Sustain Ability - Leading Change. Astfel, Andrei Iliescu, Sustainable Business Transformation Manager Auchan Retail România, a punctat importanța parteneriatelor cu furnizorii locali retailerul urmărind păstrarea unui lanț scurt de aprovizionare, precum și agricultura regenerativă.
„Strategia noastră este pe bazată pe indicatorii ESG. Pe parte de mediu, avem economie circulară, waste management și, bineînețeles, SGR. Pe partea socială, avem fundația Auchan și impactul pe care îl avem în comunitate prin proiectele derulate cu ONG-urile partenere, cu focus foarte mare pe alimentație sănătoasă, mediu, impact social și educație. Nu în ultimul rând, partea de guvernanță unde deja lansăm raportul de sustenabilitate de mai bine de trei ani. Ne pregătim intens pentru provocările pe care le vom întâmpina din raportarea CSRD”, a declarat reprezentantul Auchan.
De asemenea, Mario Crețu, Corporate Affairs & Environmental Director Carrefour România, a subliniat că este esențial să trecem din zona de concept în practic, iar acest lucru se traduce în cazul retailerului francez în extinderea numărului parteneriatelor cu furnizorii locali. „Avem aproximativ 1.400 de furnizori locali, dintre care 700 sunt ultralocali, livrează într-o rază de maxim 50 de km de la locul de producție. Trebuie să scalăm acest succes, facem un lanț sustenabil pentru că livrează în apropiere, dar nu este suficient. Avem 30 de cooperative cu care lucrăm, 10 exclusiv cu Carrefour. Am reușit să introducem conceptul de sustenabilitate și în rândul acestor furnizori, care vor conduce acest trend pe viitor, poate chiar mai bine decât companiile mari”, a explicat acesta.
Andrei Severin, Fondatorul Pieței Artizante, a recunoscut că atragerea producătorilor locali în proiectul pe care îl conduce a fost cea mai grea misiune. „A fost ca un fel de pelerinaj, o adevărată provocare în a strânge și a păstra producătorii locali potriviți. M-am uitat foarte mult la valorile oamenilor cu care facem business”, a declarat Andrei Severin.
Colaborarea cu Glovo, a ajutat start-up-ul local E-Mobility Rentals să își extindă flota de vehicule de la 20 de mașini la 60 în doar câteva luni, iar planurile de dezvoltare nu se opresc aici. „Am făcut 400.000 de km curați cu cei de la Glovo și am economisit circa 69.000 de lei pe partea de alimentare cu carburanți. Vrem să ajungem la 1.500 de vehicule până în luna august, iar noua colaborare cu Kaufland ne va ajuta în atingerea acestui obiectiv. În plus, lucrăm la planul de francizare pentru Europa”, a spus Alexandru Vasiliu, Chief Marketing Officer E-Mobility Rentals.
„Sustenabilitatea nu poate fi făcută la modul singular, este nevoie de un parteneriat. Și noi am dezvoltat parteneriate sustenabile în toate zonele businessului nostru”, a declarat Valer Hancaș, Director de Comunicare & Corporate Affairs Kaufland România.
În ceea ce privește segmentul de reciclare, Kaufland a început implementarea automatelor de colectare în magazine încă din 2018. „În acest moment avem disponibile peste 360 de automate disponibile în cele 177 de magazine și colectăm săptămânal 1 milion de ambalaje. În plus, doar anul trecut am colectat 700.000 de ambalaje de la produsele cosmetice și de curățenie”, a adăugat acesta.
Sistemul Garanție-Returnare, de la provocări la beneficii
Din cauza faptului că România nu stă bine la capitolul reciclare a rezultat Sistemul Garanție-Returnare, a spus Teodor Dulceață, Secretar General Adjunct în cadrul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor și Membru în Consiliul de Supraveghere RetuRO SGR, în cadrul unui panel de discuții despre SGR din cadrul conferinței. Teodor Dulceață a subliniat fapctul că nu este un proiect ușor, iar provocările sunt întâlnite la tot pasul.
„În România, cele mai mari fraude au fost făcute pe partea de sticlă. Cu ajutorul RetuRO, a companiilor implicate trebuie să creștem gradul de implicare în România. Ne-am trezit că avem niște obligații în plus, dar poate așa înțelegem și conștientizăm nevoia de reciclare. Vrem să închidem cercul și să vedem că ambalajele pleacă către reciclatori. În acest sens, am scos o linie de finanțare pentru fabrici de reciclare, vorbim despre opt milioane de euro pentru fiecare proiect în parte”, a explicat Teodor Dulceață.
La rândul său, Marius Costache, CEO Green Glass & GreenWEEE, a declarat că, în calitate de reciclator, apreciază sistemul acesta de colectare pentru că deșeurile nu mai ajung la groapa de gunoi și această resursă se transformă în materie primă. „Pentru noi, deșeurile, până să fie resurse, sunt materie primă. În 2015, când am început să investim, am alocat suma de cinci milioane de euro în România. La nivel de grup vorbim de sume serioase, de peste 200 de milioane de euro, dintre care peste 100 de milioane în ultimii patru ani”, a declarat Marius Costache.
Și Anca Marinescu, Corporate Affairs and Communication Manager RetuRO SGR, a susținut că există provocări zilnice, însă cifrele sunt încurajatoare. Astfel, dacă în decembrie au fost colectate doar 30.000 de ambalaje, la final de martie numărul a urcat la peste 100 de milioane. „Vedem că majoritatea oamenilor au auzit despre SGR, 50% au integrat sistemul în viața lor. În acest moment avem undeva la 80% din ambalaje cu siglă de returnare, dintr-un total de circa un miliard de ambalaje puse în piață”, a detaliat Anca Marinescu.
Pe de altă parte, Mircea Răducan, Director Comercial RVM Systems, a punctat faptul că, dacă în retailul modern companiile sunt mai bine pregătite pentru adopția de RVM-uri în locațiile lor, lucrurile se complică vizibil în comerțul independent, acolo unde „oamenii nu au know-how”.
Sustain Ability: Procesul de reciclare în România
Într-o eră afectată de poluare și schimbări climatice, fiecare dintre noi trebuie să acționeze pentru a aduce o contribuție pozitivă. Cum putem contribui la construirea unei lumi în care energia regenerabilă, reciclarea eficientă și economia circulară devin normă am aflat de la Ștefan Tudorie, Director de operațiuni Genesis Biopartner.
„Nu este ușor să reciclăm în România și nu este ușor să facem biogaz. În cei 12 ani de activitate ne-am lovit de lipsa de personal calificat, mentalitate (atât a cetățeanului, cât și a antreprenorului, a generatorului de deșeuri, în general), legislația fluctuantă sau lipsa unei legislații naționale armonizată cu cea europeană și, în anumite situații, lipsa unor norme de aplicare la legislația existentă”, a punctat Ștefan Tudorie.
În ciuda provocărilor, compania are însă planuri ambițioase. „La sfârșitul lunii iunie vom inaugura a doua stație de biogaz și în decursul acestui an vrem să mai deschidem lucrările pentru încă două stații. Obiectivul nostru este să avem 10 stații în următorii 10 ani”, a declarat acesta pe scena Sustain Ability.
Tranziția către o alimentație mai sustenabilă, pe scena conferinței Sustain Ability
Ceea ce mâncăm poate avea un impact negativ asupra mediului din moment ce pentru un kilogram de carne se consumă aproximativ 18.500 litri de apă și 80 de kilograme de dioxid de carbon (CO2), iar pentru cultivarea unui kilogram de mazăre se consumă cu 87% mai puțină apă și 90% mai puțin dioxid de carbon (CO2).
În țările din Europa de Vest vorbim despre un segment al produselor plant-based „așezat”, unde consumatorii știu ce și cât să consume și acest lucru se reflectă și în felul în care arată oferta și displayul din magazine. „Vedem rafturi de 5-6 metri cu produse plant-based și chiar magazine specializate. În România, ne confruntăm cu o deficiență la nivelul definirii clare a categoriei. Vrem să avem o categorie compactă, bine semnalizată”, a spus Oana Gresoiu, Chief People, Culture and Sustainability Officer Verdino Green Foods, pe scena Sustain Ability.
În prezent, compania se află în „proces de restructurare a facilităților de producție” și mizează pe eficiență în utilizarea tuturor resurselor. „Planul este să fim break-even în acest an. Pe termen lung ținta este de creștere și expansiune. Cifra de afaceri bugetată pentru acest an este șapte milioane de euro, susținută în proporții egale de piața locală și de cea internațională. România vrem să rămână la 15-20% din cifra de afaceri. Suntem prezenți pe 19 piețe, cele mai relevante cifre le facem în Austria, Olanda, Spania, Franța”, a adăugat Oana Gresoiu.
„Este nevoie să fim sustenabili de astăzi. Pentru că sunt mulți oameni, companii sau țări care vorbesc despre sustenabilitate, dar nu au o strategie clară în acest sens”, a punctat și Andrei Roșu, Managing Partner Filgud & Președinte al Organizației Patronale a Producătorilor de Alimente Vegetale, în încheierea conferinței Sustain Ability – Leading Change.
Pe lângă lansarea Filgud în 2020, Andrei este unul dintre membrii fondatori ai Organizației Patronale a Producătorilor de Alimente Vegetale, care numără 15 branduri românești cu o cifră de afaceri cumulată de 10,5 milioane euro. „77% din tot ceea ce se cultivă la nivel global este folosit pentru creșterea animalelor, dar animalele generează doar puțin peste o treime din necesarul caloric. Mulți consumatori au încă multe prejudecăți vizavi de categoria produselor vegetale și încă nu există o masă critică care să fi încercat aceste produse. Dar se fac pași în direcția aceasta și eu sunt un promotor al acțiunilor mici, dar cu impact”, a concluzionat Andrei Roșu.