Hodaia, testul de anduranță în antreprenoriat
Unii oameni se nasc antreprenori, alții se autoeducă în acest sens. Din cea de-a doua categorie face parte și Raluca Olaru, care în urmă cu trei ani lua hotărârea de a transpune rețetele moștenite din generație în generație într-o afacere cu cosmetice naturale și un nume de poveste. Hodaia este acum un business mic, dar cu ambiții mari pe o piață în care consumatorii redescoperă calitatea și amprenta locală.
Raluca a studiat restaurare și conservare la Sibiu, aceasta fiind și meseria sa de bază. Atunci când nu lucra ca restaurator își petrecea timpul realizând cosmetice naturale, pe care le dăruia prietenilor și familiei. La bază stăteau rețetarele moștenite din generație în generație, pe care Raluca le adapta stilului de viață contemporan.
„Curiozitatea m-a purtat în ultimii zece ani prin multe locuri în România și Germania, studiind folclorul medical și fitofarmacia. În Germania am locuit șapte ani și când m-am întors în țară am considerat că este o oportunitate bună să intru în antreprenoriat și să accesez niște fonduri pentru a deschide o afacere. Acest business s-a născut tocmai din combinația cunoștințelor mele în medicina tradițională, moștenite în familie, și a practicilor medicinei moderne, pe care le-am descoperit în ultimii ani”, povestește antreprenoarea.
Recunoaște cu franchețe că nu a știut „cu ce se mănâncă antreprenoriatul”, însă acest lucru nu a oprit-o din a învăța primii pași în business. Departe de a fi o femeie de afaceri la momentul respectiv, Raluca a început prin a urma niște cursuri unde a învățat bazele contabilității. Apoi, în 2018, a decis să acceseze fonduri europene prin proiectul Start-up@Centru în cadrul România Start-up Plus.
„Pietre de încercare au fost multe. În primul rând m-am confruntat cu lipsa cunoștințelor din domeniul de business. Cel mai greu a fost să mă autoeduc în spiritul acesta antreprenorial. În al doilea rând, a trebuit să îmi scriu singură planul de afaceri, întrucât la momentul respectiv nu știam că există și nici nu îmi permiteam să angajez un consultant. Dar am învățat foarte mult. Apoi a urmat înființarea firmei. Acolo a fost marea dezamăgire. Am avut nevoie de multe autorizații, legile sunt foarte stricte - ceea ce e bine și important -, însă uneori trebuie să mergi la mai multe instituții pentru a primi aceeași hârtie. A fost obositor și costisitor. Partea aceasta m-a terminat, uneori m-am gândit chiar să renunț. Cred că am alergat după autorizații și hârtii cam jumătate de an, aproape în fiecare zi”, își amintește antreprenoarea.
A reușit să înființeze laboratorul de producție cu cei 30.000 de euro obținuți prin programul de finanțare, sumă insuficientă pentru a începe efectiv producția. „Banii respectivi au reprezentat cam 5% din suma de care am avut nevoie. Încă investesc în afacere, cred că am trecut de pragul de 100.000 de euro deja”, explică Raluca.
Pe repede înainte
Epicentrul producției se află într-un sat din județul Mureș, acolo unde începe și povestea simbolică a brandului Hodaia. „Totul a început în 2016, când eram în căutarea unui cuib pentru a putea da naștere acestui proiect. Așa am ajuns într-un sat în prag de dispariție în județul Mureș, în care mai locuia un singur domn, foarte bătrân. În anul următor, satul a rămas fără ultimul locuitor, iar casa lui a fost dărâmată și transformată în teren agricol. N-am reușit să salvăm cătunul de care am prins drag, însă numele lui ne-a inspirat în mod neașteptat. Ne-a dus cu gândul la hodaie, un cuvânt care, în zona Transilvaniei, înseamnă odaie, dar și gospodărie, stână, vatră a satului. Deși nu are o origine clară, acest cuvânt simbolizează rădăcinile noastre, sursa bucuriei și liniștii sufletești. Așa se face că am botezat acest proiect Hodaia”, spune Raluca.
Antreprenoarea cultivă aici, pe jumătate de hectar de teren, diferite plante pe care le folosește în producție, precum salvie, gălbenele, albăstrele, roiniță, coada șoricelului, sunătoare sau oregano. Planurile vizează achiziția de teren suplimentar în condițiile în care Hodaia își completează portofoliul cu uleiuri presate la rece.
„Nu vrem să ne extindem prea tare pentru că lucrăm manual și încercăm să păstrăm lucrurile așa. Încercăm acum și alte plante pentru uleiuri presate la rece. Anul trecut am experimentat cu șovârf, iar la anul vom mai adăuga și alte plante. Momentan achiziționez uleiurile presate la rece de la mici producători locali din Harghita, Mureș și Cluj, însă planul este să avem și noi propriile noastre culturi și uleiuri. Mai avem și uleiuri esențiale, pe care le procurăm tot din România”, mai spune antreprenoarea.
În prezent, capacitatea maximă de producție este de circa 300 de borcănele de cremă pe zi.
„Am și produse care necesită mult timp pentru a le produce, de exemplu săpunuri, unde am nevoie de 3 zile pentru a face o șarjă”, explică fondatoarea Hodaia.
Printre produsele care performează cel mai bine se numără leacul calmant pentru mușchi, un remediu pentru reumatism, care, deși a fost creat mai mult pentru sportivi, este folosit intens și de persoanele în vârstă. De asemenea, balsamul Herbalist și săpunurile sunt produse care se află în topul vânzărilor. Cele mai multe comenzi vin din zona Bucureștiului și a Ilfovului, la care se adaugă, în mod surprinzător, și clienți din sate aflate în cele mai îndepărtate colțuri ale țării. Pe lista clienților fideli se numără și persoane din Germania, Austria, Franța, Marea Britanie sau Italia.
„Vânzările sunt organice, sunt clienți care ne recomandă și așa ajung oamenii la noi pe site. Chiar și fără investiții în publicitate noi performăm bine, ceea ce pentru mine e un semn că oamenii chiar apreciază produsele și revin. Avem sute de clienți fideli. Este uimitor să văd că oamenii de la țară cumpără produsele mele, care nu sunt dintr-o categorie de produse ieftine”, afirmă Raluca.
Prețurile produselor comercializate în magazinul online pornesc de la 29 de lei pentru săpunuri și pot ajunge la 295 de lei pentru un elixir pentru ten, realizat din uleiuri presate la rece și uleiuri esențiale din plante precum luminița nopții, șofrănel, semințe de vișine și coacăze negre.
Pe lângă magazinul online, produsele Hodaia mai sunt disponibile în magazine artizanale din orașele turistice precum Brașov, Sibiu sau Târgu Mureș, urmând ca în curând acestea să se regăsească și în locații similare din Cluj sau București.
To do list pe termen scurt și mediu
Anul acesta vine pentru Hodaia cu un ușor avans al vânzărilor comparativ cu 2020, până la pragul de 60.000 de euro, estimează antreprenoarea. Cu toate acestea, pandemia își spune cuvântul. „Oamenii încep să fie mai economi, nu au siguranța că va fi din nou bine. Chiar și noi simțim acest lucru”, subliniază Raluca.
În ciuda contextului incert, fondatoarea Hodaia nu renunță la proiectele de dezvoltare pentru anul viitor, pe listă aflându-se extinderea portofoliului cu noi produse precum șampon solid, ape florale, săpun pentru bărbierit și noi articole pentru îngrijirea feței. Mai mult, Raluca pune semnul prioritar în dreptul unei investiții care va urca la 200.000 – 300.000 de euro și care se va concretiza în următorii trei ani.
„Avem în plan să construim un nou laborator, mai mare. Nu va fi o fabrică, ci doar un laborator mai spațios, unde vom include și depozite. Sunt restaurator și ecologist și țin la materiale naturale, așa că vom construi din materiale din zonă, vreau să fie o construcție pasivă, să nu aibă nevoie de energie pentru a funcționa, decât cea solară. Vrem să facem și un centru educațional lângă laboratorul nou, să avem tot felul de activități educative precum cursuri de cosmetică naturală”, detaliază antreprenoarea.
Aceasta consideră că educarea consumatorilor și direcționarea lor spre produse cosmetice naturale, de calitate, reprezintă atuul producătorilor pe o piață destul de saturată. „Trebuie să te diferențiezi de restul competitorilor în primul rând prin calitate și prin încercarea de a avea în producție ingrediente complet naturale. Piața este saturată de produse sintetice, cu foarte multe chimicale. Din păcate și foarte mulți producători mai mici folosesc multe chimicale, pentru că nu își alocă timp pentru a experimenta. Eu lucrez și prelucrez rețete ani de zile până când sunt sigură că ajută cu adevărat. Sunt mulți care iau rețete de pe internet, își deschid firme și încep să vândă, oamenilor le place pentru că văd un brand drăguț și etichete frumoase și prețuri mai accesibile, însă rezultatul final nu este același. Consumatorii români mai trebuie educați, încă vor să cumpere mult și ieftin. Nu se uită foarte mult la calitate. Și nu poți avea mult, ieftin și de calitate, cel puțin nu pentru moment”, conchide fondatoarea Hodaia.