FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > Carnea proaspătă, o categorie definită de stabilitate

Carnea proaspătă, o categorie definită de stabilitate

În vreme ce multe categorii de produse au fost afectate într-o anumită măsură de pandemie, carnea proaspătă a rămas un aliment de bază în dieta românilor. Fără a avea neapărat o evoluție spectaculoasă de la an la an, categoria rămâne una extrem de ofertantă atât pentru producători, cât și pentru retaileri. 

Categoria de carne proaspătă este una extrem de dinamică, drept dovadă stând avansul de aproape 10% în volum înregistrat în perioada martie 2020 - februarie 2021 comparativ cu cele 12 luni anterioare. Din punct de vedere valoric, creșterea a fost ușor inferioară, de 8,8%, potrivit datelor agenției RetailZoom. Cu un volum total de 1,36 milioane de tone, potrivit datelor Euromonitor, piața locală de carne proaspătă este dominată clar de produsele din porc, care reprezintă peste 50% din volumul total (731 de mii de tone).

Carnea de pasăre se află pe locul al doilea în clasament, cu peste 466 de mii de tone, la mare distanță de cea de vită sau vițel (89 de mii de tone). „Evoluția în 2020 față de 2019 a fost una moderată, de doar 1,1% la nivelul întregii piețe. Un plus semnificativ a înregistrat doar carnea de porc (3,5%), în vreme ce apetitul românilor pentru carnea de oaie sau miel pare să se fi diminuat (-9,5%)”, precizează reprezentanții Euromonitor.

În ceea ce privește segmentarea la nivel de producători, este important de menționat că cei mai mari cinci producători din categorie - Aaylex Distribution, Agricola Internațional, Rotterdam Trading, Smithfield și Transavia – au o cotă cumulată de 27,6% ca volum și de 30% ca valoare. Iar acest lucru se explică prin faptul că vorbim despre o piață aglomerată, cu mulți jucători, dar în care și mărcile private ale retailerilor au un cuvânt important de spus. Cât despre branduri, topul include Agricola, Bravis, Coco Rico, Cumsecade, Fragedo, Peneș și Rotterdam. Ca valoare, cota cumulată de piață a acestora atinge 27%, în vreme ce volumic au o cotă de 29,7%.

O categorie ce urmează tendințele generale

Categoria de carne proaspătă este cea mai dinamică categorie, și poate cea mai sensibilă la schimbări, spune Vlad Ciuburciu, Director General Vascar. „Au fost multe evenimente în ultimii ani, cel puțin la carnea de porc, care are cea mai mare pondere în categorie. Și aici discutăm de impactul produs de strategia unor țări de a crește achizițiile sau de a ține marfa în depozite, de jocurile strategice sau politico-economice ale unor țări, evoluția pestei porcine, COVID-19 etc”, spune executivul.

Pentru Vascar, produsele de tip convenience – produsele ușor de preparat – reprezintă o categorie care a crescut mult în ultimii ani și va continua să crească. Vascar a creat anul trecut o gamă extinsă de semipreparate, folosind o tehnologie de producție nouă, ce permite păstrarea unui gust savuros. „Produsele sunt pregătite din carne de calitate superioară și se bucură de mare succes la raft. Este vorba de perișoare, chiftele, pârjoale moldovenești, carne tocată porc și vită, mici premium, toate din gama Moldova în Bucate. În prezent, semipreparatele Moldova în Bucate se găsesc în rețelele de hypermarketuri Carrefour și Cora din toată țara și în magazinele proprii Vascar”, adaugă directorul general Vascar. „Dacă ne raportăm strict la carnea fresh ambalată, 99% din volume se comercializează în cele 21 de magazine proprii Vascar. Este o categorie importantă pentru noi, în fiecare săptămână avem promoții agresive la carne fresh și acest lucru aduce trafic în magazine. Dar să nu uităm de categoria de semipreparate, care are un rol important pentru noi. Este o gamă de produse foarte atractive și practice în bucătărie, care se bucură de aprecierea clienților. Dintre acestea, poate cele mai căutate sunt perișoarele, chiftelele și micii premium.”

În ultimii ani au apărut modificări în structura categoriei de carne proaspătă, determinate de tendințele generale din piață, spun și reprezentanții Periș. Spre exemplu, arată aceștia, au crescut produsele feliate și ambalate la gramaje mici, pe fondul creșterii segmentului de magazine de proximitate. Segmentul pe care compania a înregistrat cele mai mari creșteri a fost cel de mici, unde s-a introdus și ambalarea la cantitate mai mare, de 1 kg. Periș vinde în retailul independent un sfert din producție, în primul rând în rețeaua de magazine proprii, dar și în magazinele partenere din comerțul tradițional.

„Anul trecut, în noiembrie, am deschis Periș Cash & Carry, în incinta complexului comercial Expo Market Doraly din Afumați, acesta beneficiind de un concept unic pe piața din România. Este un punct de vânzare en gros pentru magazinele mici din București și zonele limitrofe, restaurante, dar și consumatori, pasionați de grătar și specialități din carne de porc, familii care doresc să-și cumpere un porc întreg, aprovizionarea fiind făcută zilnic, direct de la abator. Mecanismul este simplu, fiecare consumator vine, își alege marfa și pleacă cu ea într-un timp foarte scurt, în magazin existând disponibilă și opțiunea de precomandă.”

Citește analiza completă AICI. 

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content