FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Acasă > Articole > 2020, o trambulină pentru piața de livrări la domiciliu în retailul alimentar

2020, o trambulină pentru piața de livrări la domiciliu în retailul alimentar

livrare domiciliu

Dacă vorbim de businessuri care au explodat anul trecut, cel mai îndreptățite să utilizeze acest termen sunt companiile care livrează produse la domiciliu. Estimată la finalul anului trecut la 700 de milioane de euro, piața are toate șansele să crească considerabil în viitor dacă ne uităm la parteneriatele încheiate cu marile lanțuri de magazine alimentare. 

Jucătorii de profil estimează că piața locală de livrări la domiciliu va atinge în acest an pragul de un miliard de euro, ea fiind estimată la sfârșitul lui 2020 la circa 700 de milioane de euro, un avans substanțial față de 2019, când era estimată la doar 150 de milioane de euro. Din această cifră, circa 75% reprezintă livrările de food, fie că e vorba de restaurante, supermarketuri sau magazine specializate. Însă zona care a cunoscut o creștere accelerată în 2020 este cea a retailului alimentar, zonă neglijată de livratori până la criza sanitară, neexistând cerere din partea clienților și nici disponibilitate din partea retailerilor.

Concentrată în mâinile a cinci jucători importanți - foodpanda, Glovo, Bringo și Tazz by eMAG, piața livrărilor la domiciliu pe segmentul de retail&FMCG este încă la început de drum. Cu toate acestea, companiile de profil vorbesc la unison despre o creștere accelerată susținută de dezvoltarea noilor parteneriate și aducerea pe platforme a multor branduri puternice din acest segment.

Fiind un serviciu lansat recent, pentru foodpanda ponderea numărului de comenzi din retailul alimentar este în continuare mică, notează Andreea Petrișor, Managing Director foodpanda România, însă se observă o valoare medie a coșului de cumpărături aproape dublă față de comenzile de preparate culinare, bonul mediu atingând suma de 100-120 lei. Compania nu are curieri dedicați segmentului de retail, flota sa fiind eficientizată indiferent de tipologia comenzii. Totodată, la începutul acestui an foodpanda a lansat pandamart, un concept de magazine proprii pentru cumpărături rapide, de la care utilizatorii foodpanda pot comanda direct din platformă.

„Suntem mândri că suntem prima platformă din România și a doua țară din Europa în care grupul Delivery Hero deschide așa numitele «dark stores», supermarketuri cu ofertă disponibilă exclusiv digital. Produsele din oferta pandamart vin în completarea ofertei marilor lanțuri comerciale listate pe platformă și se axează pe nevoile imediate ale clienților, cumpărături de primă necesitate ce pot fi livrate ultra-rapid, în maximum o jumătate de oră”, spune Andreea Petrișor. Primele două locații pandamart funcționează în București și Cluj-Napoca, urmând ca până la finalul primului trimestru al acestui an să mai fie deschise încă o locație nouă în fiecare dintre cele două orașe. Tot pentru 2021, foodpanda vizează extinderea rețelei pandamart și în alte orașe din țară precum Oradea, Târgu Mureș, Pitești, Ploiești sau Iași.

Pentru Glovo, valoarea medie a unei comenzi din zona de retail alimentar este de 150 de lei, iar în acest moment există în aplicație aproximativ 5.000 de curieri activi pe lună. „Pentru noi, retailul alimentar reprezintă, în acest moment, 10% din business, în contextul în care în categoria de retail&FMCG pe platformă există circa 300 de parteneri”, detaliază Victor Răcariu, CEO Glovo.
Cât despre Tazz by eMAG, platforma numără 3.000 de parteneri, din care pe zona de retail&FMCG sunt înregistrați 100 de parteneri, cu aproape 500 de locații. 10% dintre comenzile totale provin din retailul alimentar, cu o valoare medie a comenzii de 145 lei.

Răspunsul retailerilor la noile nevoi ale consumatorilor

Cât de importante sunt totuși livrările pentru piața de retail și FMCG? Fără doar și poate, pandemia a descătușat un nou mod de a face achiziții și a schimbat prioritățile jucătorilor din piață. Iar un exemplu în acest sens sunt toate parteneriatele încheiate între IKA și companiile de livrare.

Spre exemplu, Mega Image, singurul retailer care colabora și înainte de pandemie cu eMAG, a decis să extindă acest parteneriat în aprilie 2020 prin platforma Tazz by eMAG. În prezent, platforma Mega Image pune la dispoziția clienților o gamă de 15.000 de produse ce pot fi livrate în 24 de ore. De asemenea, Mega Image a lansat serviciul de livrare rapidă din aplicația mobilă, a înrolat aproximativ 90 de magazine Mega Image în procesul de pregătire comenzi și a deschis un depozit dedicat pentru livrări la nivel național. „Rezultatele nu au întârziat să apară, numărul comenzilor din magazinul online în 2020 versus 2019 a crescut cu peste 100%. Coșul mediu din magazinul online pentru livrare programată este de 8 până la 10 ori mai mare comparativ cu coșul mediu de cumpărături din rețeaua fizică. În cazul serviciului de livrare rapidă, coșul mediu este de 4 până la 5 ori mai mare decât coșul mediu de cumpărături din rețeaua fizică”, spun reprezentanții Mega Image.

Ei adaugă că au remarcat în ultimul timp o creștere accelerată a cererii pentru livrare rapidă și susțin că vor investi în continuare în dezvoltarea capacităților și competențelor digitech în toate zonele de business, pentru o experiență mai bună la cumpărături, dar și pentru a eficientiza operațiunile.

Și Kaufland este unul dintre retailerii care încheiase încă din august 2019 un parteneriat cu Glovo pentru a asigura livrarea produselor la domiciliu. Pandemia a accelerat acest proces, iar acest lucru s-a tradus prin dezvoltarea rețelei de livrări la domiciliu cu Glovo, care a ajuns în prezent la peste 30 de orașe, cifră care crește constant, iar din luna noiembrie a anului trecut a început colaborarea cu foodpanda și Tazz by eMAG. Totodată, a fost extins sortimentul disponibil în aplicație, care a depășit 5.000 de produse. În prezent, 93 de magazine Kaufland deservesc serviciul de livrare la domiciliu, aferente celor 34 orașe, atât pentru serviciul de livrări la domiciliu standard, cât și pentru cel Hotline 65+.

Valer Hancaș, Director Comunicare și Corporate Affairs Kaufland România, detaliază că întregul proces de pregătire a comenzilor este în responsabilitatea companiei. Există oameni dedicați în fiecare magazin, care primesc comenzile pe un device cu toate informațiile necesare. Comenzile sunt apoi predate către curierii partenerilor, în scopul livrării acestora către clientul final. Coșul online este mai mare valoric, iar, în unele cazuri, și volumic. În același timp, acest lucru se datorează și faptului că produsele online disponibile fac parte din gama medium spre high, deoarece și serviciul este unul premium, de conveniență și de viteză. „Vom asista tot mai mult la o creștere a vânzărilor în online, chiar și pentru categoriile de vârstă mai puțin familiarizate cu tehnologia. În 2021, vom vedea acest mod de a face cumpărăturile și mai pregnant, în mare parte pentru că deja consumatorul s-a obișnuit cu acest canal în pandemie, iar acesta nu mai reprezintă o noutate”, crede Valer Hancaș.

Astfel, pentru viitor, retailerul evaluează și posibilitatea de a integra acest tip de comerț exclusiv în business. „Dezvoltarea parteneriatelor cu companiile de livrare a inclus și dezvoltarea unei infrastructuri în spate, precum depozite speciale (night stores), traininguri și pregătirea unui staff dedicat (pickeri), prin urmare, mare parte din infrastructura de gestiune a fost deja pusă la punct”, afirmă Valer Hancaș.

2020 a fost un an de cotitură pentru toate industriile, iar contextul pandemic s-a dovedit un puternic accelerator al comerțului digital, inclusiv pentru Auchan. Încă din februarie, de la primele semne ale pandemiei, retailerul a început să dezvolte serviciile online și a extins livrările de produse proaspete la nivel național. Astăzi, auchan.ro propune clienților peste 25.000 de articole, iar utilizatorul are la dispoziție trei opțiuni de a intra în posesia comenzilor: serviciul gratuit Click & Collect, livrarea la domiciliu la nivel național, precum și serviciul gratuit Auchan Drive, disponibil din noiembrie 2020 în parcarea a 31 de hypermarketuri. Bunurile de larg consum și cele proaspete reprezintă cca. 70% din mixul de vânzări online.

În ceea ce privește parteneriatele cu companiile de livrări,Auchan a extins lista de colaboratori și cu platformele foodpanda și Glovo, ambele servicii fiind disponibile în toate cele 18 orașe în care Auchan este prezent. „Este clar faptul că modul de consum s-a schimbat, iar în viitor clienții vor aplica un mix de shopping între digital, proximitate și hypermarket, cu ponderi ușor diferite față de ce s-a înregistrat până acum. Luăm în calcul să dezvoltăm acest segment de business pe viitor, iar proiectul de e-commerce face parte din strategia omnicanal a Auchan. Pentru acest an, ne-am propus accelerarea dezvoltării serviciilor de ecommerce și adăugarea de noi servicii și puncte de contact digital”, detaliază Laurențiu Furtună, Director Ecommerce & Digital Auchan Retail România.

Alte schimbări de planuri pentru retaileri

La începutul lui 2020, Penny nu avea în plan servicii de livrare la domiciliu până în 2023 - 2025. Însă, odată cu apariția pandemiei și cu modificarea contextului, retailerul s-a adaptat și, pentru a veni în întâmpinarea clienților săi a căror posibilitate de deplasare la magazin a fost redusă, a lansat împreună cu AutoTotal platforma de cumpărături online cu livrare la domiciliu Lyvra, iar anul acesta Penny a devenit partener Glovo pentru București, Ilfov și Oradea.

„Vom continua să testăm noi soluții digitale pentru livrarea produselor Penny la domiciliu, inclusiv extinderea acestor servicii în mai multe orașe din țară. Toți marii jucători de pe piața de retail apelează la soluții de livrări la domiciliu și credem că trendul acesta va continua. Mai mult, dezvoltatorii de platforme au afaceri în creștere și au început să își deschidă puncte de distribuție fizice. În viitor, în ceea ce ne privește, credem ca modelul omnichannel va începe să fie din ce în ce mai puternic. Mai exact, viziunea include un magazin fizic în proximitate cu livrare în împrejurimi într-un timp foarte scurt, lucru pe care poți să îl faci cu ajutorul platformelor electronice”, declară Daniel Gross, CEO Penny. El adaugă că intenția companiei este să testeze din ce în ce mai mult modelul de comenzi online cu livrare la domiciliu și să creeze o rețea de platforme prin care să poată ajunge cu ușurință la clienții săi din toate orașele mari ale țării.

Articolul complet poate fi citit aici.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content