SERBIA: Supermarket monopoly leads to higher consumer prices | Progresiv

The expansion of the supermarket and hypermarket sector in Serbia over the past 15 years has not brought benefits to consumers or small farmers, but only contributed to cementing existing monopolies. These are the main conclusions of the agricultural forum “Food for Europe”, held in Serbia’s northern town of Subotica. SERBIA: Supermarket monopoly leads to higher consumer prices

An analysis by Serbia's Economic Institute for the period 2000-2012 reveals a significant increase in retail prices of many product categories. For example, pork prices have gone up by 60%; apples and chicken meat by 83%; potatoes by 87%; beans by 106%; and milk by as much as 119%. At the same time, local agricultural products have reportedly lost value.

The director of the Economic Institute, Dragan Sagovnovic, said that the "hypermarket revolution" did not provide primary producers with access to consumers and the market, nor did the higher concentration of hypermarkets bring about a reduction in food prices.

In view of this situation, the Economic Institute has proposed to the Ministry of Trade a project to establish a system for monitoring the prices of agricultural food products in Serbia. (www.esmmagazine.com)

Florina Dobre, CEO Bringo
Florina Dobre, managerul pentru care flexibilitatea și învățarea sunt esențiale
După o experiență de aproape două decenii în telecom, Florina Dobre a intrat într-o industrie nouă, iar patru ani mai târziu a ajuns să...
Mia Karimzadeh, Vicepreședinte Prodal ’94
Prodal ’94, în căutarea mixului perfect pentru creștere
După trei ani consecutivi de creștere, 2024 a adus provocări multiple pentru Prodal ’94. Compania a trebuit să găsească o strategie...
Annabella Retail Park
Businessul Annabella, pași mărunți în drumul spre o prezență națională
Pentru Annabella, 2024 a fost un an bun din perspectiva dezvoltării, proiectul emblematic fiind inaugurarea celui de-al doilea parc de retail în...
unilever_16
Unilever reușește să iasă de pe piața din Rusia după vânzarea operațiunilor
Gigantul britanic Unilever a anunțat finalizarea vânzării operațiunilor din Rusia către Arnest Group, un producător local de parfumuri,...
Raftul bunatatilor locale Timisoara Profi Via Profi
Profi extinde programul Raftul cu Bunătăți Locale și în județul Timiș
Profi extinde programul de susținere a producătorilor locali „Raftul cu Bunătăți Locale” în județul Timiș, în magazinele selectate din...
angajati generatii diferite
Angajații tineri vor un job lipsit de stres, generațiile mai mature caută un sentiment de apartenență
În timp ce reprezentanții generației Z pun mai mare accent pe lipsa presiunii și a stresului, pentru angajații din generația Baby Boomers e mai...