Radiografia distributiei in sudul tarii | Progresiv
Oltenia si Muntenia sunt printre singurele regiuni in care hypermarketurile nu au bifat inca toate judetele pe lista lor de expansiune. Este competitia bulgareasca prea mare in judetele de granita pentru a permite dezvoltarea comertului si, implicit, a distribuitorilor?
Calarasi si Teleorman sunt white spot-urile (punctele albe) retailului modern din zona de sud a Romaniei. Doua judete cu un numar total de peste 700.000 de locuitori au in prezent doar 3 supermarketuri si 6 discountere operationale. Singurul hypermarket care a testat piata in Calarasi, Pic, a fost inchis la finalul lui 2009, dupa doar un an de la inaugurare. Proiectul a implicat investitii de 17 milioane de euro.
Amplasarea celor doua judete la granita cu Bulgaria ar putea explica lipsa interesului marilor retele de magazine pentru extinderea in aceste regiuni. Multi dintre consumatorii romani se duc in Bulgaria pentru cumparaturile de la final de saptamana, fiind atrasi de preturile mai mici in magazinele tarii vecine.
Distribuitorii regionali de bunuri de larg consum spun ca preturile mici fac loc produselor bulgaresti si pe rafturile magazinelor locale.
„Se resimte concurenta distribuitorilor si producatorilor bulgari, in special la produsele alimentare”, afirma Mircea Vasile, Directorul Executiv al Trade Land Spedition SRL, distribuitor regional cu sediul in Carcea (judetul Dolj). "Sunt destui producatori bulgari activi pe piata. Noi avem colaboratori din Bulgaria si pot spune ca acestia au marfa buna, mai ieftina decat produsele romanesti concurente”, sustine, la randul sau, Alexandru Necula - Directorul de Vanzari al distribuitorului regional Devero activ in judetele Prahova si Dambovita. In ultimii doi ani, contextul economic a favorizat si mai mult impunerea pe piata a produselor din categoria inferioara de pret. Tendinta a fost mai vizibila in Oltenia decat in Muntenia.
„Oltenia o consideram o zona cu potential financiar scazut, consumul fiind orientat cu precadere spre produsele din gama economica. Mai mult decat atat, in ultimii doi ani am constatat o migrare catre aceasta categorie de pret a consumatorilor de produse din gama medie”, sustine Emilian Nita, Directorul General al distribuitorului Nitela Impex activ in judetele Dolj si Olt.
Referindu-se la specificul Olteniei, Mircea Vasile, Trade Land Spedition SRL, subliniaza faptul ca ponderea pretului in decizia de cumparare este foarte mare, consumul fiind mult influentat de pret. „Vinde mult produsul care are pretul cel mai mic, nu se cauta calitatea. In ceea ce priveste colaborarea cu clientii, aceasta este dificila din cauza incasarilor greoaie, banii se intorc foarte greu din piata”, a completat el. Situatia este diferita in Muntenia, in special datorita Bucurestiului: „In zona urbana, produsele premium sunt vandute intr-o proportie mai mare decat in alte regiuni ale tarii, iar in zona rurala comertul este asemanator celui din restul regiunilor”, afirma Narcis Mihai, Country Manager la Lekkerland Romania, cel mai mare distribuitor de bunuri de larg consum in benzinarii.
Cele mai interesante orase din sud
Pitesti, Ploiesti si Calarasi sunt orasele din Muntenia in care Lekkerland inregistreaza cea mai mare cifra de afaceri, excluzand Bucurestiul (care va face subiectul unei analize viitoare in aceasta rubrica). milian Nita, directorul Nitela Impex, a realizat un clasament al celor mai atractive orase pentru distribuitorii de profil din judetele Dolj - Craiova, Bailesti, Calafat, Filiasi, Bechet si Dabuleni - si Olt: Slatina, Bals, Scornicesti, Caracal si Corabia.
La nivelul intregii regiuni a Olteniei, localitatile cu cel mai mare potential de vanzari sunt Craiova, Ramnicu Valcea si Targu-Jiu, potrivit lui Alexandru Necula, Directorul de Vanzari al distribuitorului regional Devero. La polul opus, zona rurala este neatractiva din cauza consumului redus si a lipsei perspectivelor de dezvoltare.
Ca si obstacole in dezvoltarea distributiei rurale, Emilian Nita (Nitela Impex) enumera: mentinerea sortimentatiei (comerciantii tind sa se aprovizioneze doar cu produse cu rulaj mare, din gama economica), costurile mari de distributie (care necesita o echilibrare cat mai judicioasa intre volumul transportat, greutatea produselor si valoarea acestora), precum si programul de pauza (intre orele 12-16) al unor magazine din cateva localitati mai mici, care influenteaza planificarea rutelor de comanda si livrare. Fiecare traseu de distributie al companiei pentru acoperirea zonelor rurale este atins cel putin o data pe saptamana, frecventa fiind data de potentialul de vanzari al unitatilor amplasate in locatiile respective.
„Dezvoltarea distributiei in zonele rurale presupune costuri foarte mari, obstacolele principale fiind infrastructura si puterea de cumparare mai redusa in mediul rural fata de cel urban”, completeaza Mircea Vasile de la Trade Land Spedition.
230 de distribuitori insolventi
230 dintr-un total de circa 3.500 de firme de distributie a bunurilor de larg consum inregistrate la ONRC (Oficiul National al Registrului Comertului) erau in reorganizare juridiciara la inceputul acestui an. Incidenta insolventelor este de 6,5%, similara mediei nationale, insa rata noilor insolvente (cazurile deschise in 2010) este mai mare cu un punct procentual.
In Dolj, 2010 a fost anul insolventelor: 54 din cele 56 de cazuri de reorganizare judiciara existente pe piata respectiva la jumatatea lui ianuarie 2011 au fost inregistrate in 2010, potrivit datelor de la ONRC. Judetul Dolj are si cea mai mare rata a insolventelor, de aproape 11%. La finalul lunii ianuarie 2011, statisticile oficiale arata ca rata somajului a ajuns in judet la 9,8% in raport cu populatia civila totala, peste nivelul ratei somajului la nivel national (de 7,1%).
La polul opus, in Gorj sunt doar doi distribuitori in proces de reorganizare judiciara, dintr-un total de 115 de companii de distributie FMCG inregistrate. Situatia este la fel de buna in Mehedinti, judet cu o incidenta a insolventelor de sub 2%.
Grupul Pic cu sediul central in Pitesti (jud. Arges), fostul operator al retelei de hypermarketuri Pic, se numara printre cele mai mari insolvente inregistrate pe piata FMCG pe fondul crizei economice. Grupul avea si o divizie de distributie a produselor alimentare cu activitati regionale - Pic Distributie.
Printre marii distribuitori regionali intrati in insolventa se numara si Vlase Impex, care in 2008 a raportat o cifra de afaceri de 255 mil. lei cu 540 de angajati. In ambele regiuni analizate, printre cazurile de insolventa cu impact mare pe piata se numara cel al grupului Pic din Pitesti si cel al companiei Vlase Impex. Grupul Pic, fostul operator al retelei de hypermarketuri cu acelasi nume, in prezent neoperationala, detinea si o divizie de distributie a produselor alimentare cu activitati regionale - Pic Distributie.
La randul sau, distribuitorul regional Vlase Impex, raportase in 2008 o cifra de afaceri de 255 mil. lei, cu 540 de angajati. Compania, activa pe segmentul bauturilor alcoolice, era actionar al unei fabrici de bere in Ghimpati, inchise in 2009.
Cei mai mari jucatori din piata
In judetul Dolj, distribuitorul de bauturi Nitela Impex, cu afaceri de circa 80 mil. lei in 2009, Flormang Com SRL - distribuitor de produse din tutun cu afaceri de 64,5 mil. lei - Grosbi Impex, cu afaceri de 47,6 mil. lei, si Trade Land Spedition SRL, cu afaceri de 40 mil. lei, se numara printre companiile de profil incluse in topul firmelor realizat de Camera de Comert.
La randul sau, cel mai mare distribuitor FMCG din Prahova este grupul Aquila, care si-a dezvoltat afacerile in ultimii ani atat la nivel national, cat si pe pietele vecine (precum Republica Moldova si Bulgaria). Printre furnizorii sai se numara Coca-Cola Hellenic si Unilever. In 2009, cele doua companii mari din grup – Aquila Part Prod Com si Seca Distribution – au raportat afaceri cumulate de 662 de mil. lei, cu aproximativ 1.000 de angajati. In top-ul firmelor regionale cu sediul in judetul Prahova se afla si Siga & Co din Campina, distribuitor al produselor Kraft Foods in 5 judete.