Dezghet in distributia la temperatura controlata | Progresiv
Interesul investitorilor straini pentru piata romanesca si proiectele mari dezvoltate recent in zona logistica arata ca distributia la temperatura controlata da semne de dezghet, intr-o perioada in care siguranta revenirii cresterilor in consum intarzie sa apara.
Recent, grupul german Nagel anunta preluarea a 25% din compania locala Whiteland Logistics, iar distribuitorul General Parma comunica finalizarea unei investitii de 6 milioane de euro in primul sau depozit de marfuri congelate, situat langa Bucuresti. Tot in acest an, Macromex – unul dintre cei mai mari distribuitori de alimente la temperatura controlata – intentioneza sa finalizeze constructia celui mai mare centru de depozitare la frig din Transilvania. Acestea sunt doar cateva dintre vestile bune din sectorul distributiei si al logisticii la temperatura controlata, care contureaza tabloul unei piete in plina expansiune. Ce spun jucatorii din piata?
„Sunt sanse de stabilizare a volumelor in acest an, insa nu cred ca piata va ajunge la nivelul inregistrat in 2010 sau 2009. Pe anumite categorii de produse congelate (in special legume), piata a scazut in continuare in semestrul intai”, spune Harald Bock, Directorul Genetal al Impex Bock Distributie. Referindu-se la piata serviciilor integrate de distributie si logistica la temperatura controlata, Andrei Rusu - Directorul General al Whiteland Logistics - afirma ca „volumele existente pe aceasta piata au ramas relativ constante fata de aceeasi perioada a anului trecut”, precizand insa ca, valoric, consumul pe categoriile alimentare vizate de companiile de profil s-a diminuat.
[clicl pentru marire]
La randul sau, Dan Burian, General Managerul Agroalim Distribution, vorbeste despre o crestere a afacerii intensiva si extensiva in 2011. „In conditiile unui consum in scadere, conform datelor INS, am reusit ca in primele 6 luni ale acestui an sa inregistram volume de vanzari usor peste anul trecut. In ceea ce priveste comparatiile pe grupe de produse, in acest interval am obtinut cresteri semnificative de volume in segmentul carnii de porc, de pasare si peste. In aceeasi masura, introducerea de game noi de produse, in special lactate, a contribuit la obtinerea rezultatelor mentionate”, afirma acesta.
O alta estimare a dinamicii pietei a fost realizata de catre reprezentantii Serpico, acestia afirmand ca in primul trimestru s-a mentinut trendul descendent care a caracterizat anul 2010; pentru al doilea semestru, asteptarile acestora sunt tot de scadere.
Recuperari de volume cu ajutorul furnizorilor noi
Desi nu vorbesc in mod categoric de cresterea pietei in acest an, companiile nu si-au pierdut speranta unor afaceri mai mari fata de 2010, bazandu-se pe furnizorii nou intrati in portofoliu. Dan Burian enumera furnizorii care s-au alaturat companiei Agroalim Distribution de la inceputul anului si pana in prezent si care si-au adus contributia la trendul ascendent al business-ului: Mars, Transavia si Meggle. „In ultimul an am lansat cateva game noi de produse: inghetata Siviero Maria (din Italia) si produse de panificatie congelate Fricopan (din Germania)”, afirma la randul sau Harald Bock. In ceea ce priveste compania Serpico, noutatile din portofoliu sunt lansarea marcii proprii DeFish (care cuprinde somon portii, fish fingers, fish burgers, figurine) si diversificarea gamei de inghetata. In segmentul logisticii, reprezentantul Whiteland Logistic il are ca furnizor nou, de anul trecut, pe producatorul Parmalat Romania.
Doar unu din trei producatori sau importatori externalizeaza logistica
Doar 30% din volumul produselor alimentare care necesita logistica la temperatura controlata trece prin intermediul prestatorilor specializati pe acest gen de servicii, restul logisticii fiind derulate prin intermediul producatorilor, importatorilor sau distribuitorilor, potrivit unor estimari comunicate de Andrei Rusu. „Cu timpul, acest procent speram noi ca va creste si firmele care inca nu au externalizat aceasta activitate vor intelege avantajele luarii unei astfel de decizii: concentrarea pe activitatea de baza a companiei, transformarea costurilor fixe in costuri variabile, directionarea fondurilor aferente investitiilor in logistica spre domenii mai profitabile, legate de activitatea de baza, o echipa de specialisti cu experienta in domeniu la dispozitia lor, accesul la informatii in timp real si o gama larga de servicii cu valoare adaugata”, afirma el.
Ce s-a intamplat in 2010
Anul trecut, distribuitorii la temperatura controlata s-au concentrat pe eficientizarea afacerilor lor, pentru a se adapta unei piete in declin, si au cautat furnizori noi. In anul 2010, Agroalim Distribution a intreprins demersuri pentru optimizarea business-ului, atat la nivel operational cat si de strategie. Ne-am axat in mod special pe dezvoltarea, la nivel national, a retelei de distributie, atat pentru carnea de porc proaspata Comtim, cat si pentru segmentul de produse refrigerate in general, activitate demarata inca de anul trecut”, mentioneaza Dan Buruian. La randul sau, Harald Bock vorbeste despre restructurarea companiei sale realizata in ultimul an si jumatate: „Am externalizat operatiunile logistice, am redimensionat echipa de vanzari si am concentrat eforturile acesteia doar pe judetele cu potential ridicat”. El enumera dificultatile cu care s-au confruntat companiile de profil in aceasta perioada: scaderea volumelor si costuri pe kilogram de marfa livrata in crestere.
Contractia pietei s-a resimtit in 2010 inca de la inceputul anului, potrivit reprezentantilor Serpico. Acestia mai precizeaza ca, pentru a contrabalansa aceasta scadere, compania a cautat solutii alternative: produse si clienti noi, precum si atingerea unor canale noi de distributie.
Criza a diminuat pretul serviciilor
Distribuitorii si operatorii logistici sustin ca preturile medii ale serviciilor, la nivelul pietei de profil, s-au diminuat in ultimii doi ani. „La depozitarea produselor congelate au scazut preturile in ultimii doi ani datorita extinderii capacitatii de depozitare. La transport au crescut tarifele cu 5-15% ca urmare a cresterii pretului la combustibili”, explica Harald Bock. Din nevoia de optimizare a proceselor si de a mentine un standard competitiv, in ultima perioada marii jucatori de pe aceasta piata au angrenat o reducere a pretului mediu pentru serviciile de distributie si de logistica, datorate in mare parte reducerii costurilor legate de depozitare si transport (transport secundar de la depozit la clientul final) si eficientizarii cheltuielilor conexe”, completeaza Dan Burian (Agroalim Distribution).
Reprezentantii Serpico spun insa ca, din cauza ca pretul carburantului a fost intr-o continua crestere in 2010, pretul distributiei si logisticii la temperatura controlata nu s-a redus. Depozitarea alimentelor la temperatura controlata poate costa si dublu fata de depozitarea la temperatura ambientala, potrivit lui Andrei Rusu (Whiteland Logistics). Acest lucru se datoreaza in principal consumului de energie electrica pentru producerea frigului necesar depozitarii, dar si nivelului superior de izolare necesar pentru cladire si rampe. Cheltuielile cu energia detin cea mai mare pondere in costul de operare pentru depozitarea la temperatura controlata, acest procent putand ajunge in unele cazuri la 50% din costuri, conform estimarilor lui Dan Burian (Agroalim Distribution). Ca investitie, constructia unui depozit de frig poate depasi cu circa 30% valoarea unei investitii intr-un depozit la temperatura ambientala, raportat la aceeasi suprafata de depozitare, dupa cum estimeaza Andrei Rusu.