Ce schimbari aduc urmatorii 10 ani in design-ul de ambalaje | Progresiv
Motivele care au dus de-a lungul timpului la aparitia ambalajelor pentru produse sunt, pe cat de multe, pe atat de intemeiate: de la ratiuni privind livrarea, stocarea, durata de valabilitate si chiar protectia, ambalajele au permis portionarea produselor astfel incat sa raspunda cat mai bine nevoilor consumatorilor.
Incercand sa identifice principalele tendinte in design-ul de ambalaje pentru urmatorii 10 ani, Rowland Heming, specialist in consultanta de brand si design de ambalaje, lanseaza acest demers pornind de la ideea ca un ambalaj, indiferent de forma, dimensiune sau alte elemente de design, ofera mai mult decat avantajele practice evidente pentru consumatori.
Este vorba despre beneficiile pe care le pot avea producatorii de pe urma folosirii inteligente a unui ambalaj, una dintre cele mai simple cai de a comunica direct cu consumatorii produselor lor, atat de pe rafturile din magazine, cat si de acasa, prin utilizarea acestora de catre consumatori. Practic, spune Heming, aparitia ambalajelor a deschis calea dezvoltarii marketingului de astazi, de unde deriva si prima tendinta identificata pentru urmatorii 10 ani, care se refera la faptul ca ambalajele vor continua sa fie exploatate in scopul comunicarii directe cu consumatorul.
Design-ul de ambalaje, influentat de societate
Asemenea celorlalte mijloace de comunicare, si ambalajele vor continua sa reflecte societatea ai carei membri consuma produsele pe care le “imbraca”, aceasta fiind cea de-a doua directie in care Heming crede ca se va indrepta design-ul de ambalaje in urmatorii 10 ani. Acest lucru poate fi exemplificat prin modul in care aratau ambalajele produselor comercializate in Marea Britanie dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, dominate de culoarea gri, a austeritatii. Potrivit lui Heming, generatia care a urmat a facut ca ambalajele sa devina din ce in ce mai colorate, incalcand regulile conventionalului si facand loc curentului Hippie si al modei anilor ’60. Un lucru asemanator s-a intamplat si in tarile din Europa de Est dupa caderea comunismului, consumatorii de pe aceste piete preferand cu precadere ambalajele in culori vii.
Insa cum anume vor influenta schimbarile din societate tendintele in design-ul de ambalaje? Iata cateva repere oferite de Rowland Heming:
Localizarea
Combustibilii devin in mod evident o cheltuiala din ce in se mai insemnata pentru majoritatea gospodariilor vestice, ceea ce in viitor s-ar putea traduce printr-o economie pe care consumatorii o vor face prin a merge mai rar la cumparaturi si alegand sa viziteze magazinele aflate mai aproape de casa. Aceasta atitudine a consumatorilor ar putea contribui la diversificarea experientelor de shopping, permitand totodata si dezvoltarea niselor de produs. La nivelul design-ului de ambalaje, toate acestea se vor traduce prin tiraje mai mici, expansiunea imprimarii digitale, o flexibilitate mai mare a utilizarii culorilor si design-uri mai bine adaptate la profilul consumatorilor.
Simplificarea
Din ce in ce mai multi consumatori sunt preocupati de starea mediului inconjurator, ceea ce face ca si producatorii sa caute solutii sustenabile pentru ambalarea si livrarea produselor. La ora actuala, in lume exista numeroase initiative prin care se urmareste reducerea cantitatii de materiale folosite pentru ambalaje, a greutatii aferente acestora si, indirect, reducerea emisiilor de CO2. Aceasta tendinta de “simplificare” a ambalajelor se va mentine si in urmatorii ani, sustine Heming, in mare masura si datorita faptului ca are numeroase beneficii de ordin comercial.
Cumparaturile pe Internet
Comertul online creste intr-un ritm sustinut si, pe masura ce consumatorii se vor plictisi de magazinele in care isi fac cumparaturile in mod obisnuit, care seamana tot mai bine intre ele atat ca aspect, cat si ca sortimentatie, shopping-ul online va deveni o alternativa extrem de atractiva si avantajoasa. In ceea ce priveste ambalajele produselor comercializate pe Internet, acestea nu vor mai resimti constrangerile legate de dimensiune sau cantitate. Din acest motiv, producatorii vor cauta acele ambalaje prin care sa comunice la fel de eficient atat pe rafturile magazinelor, cat si prin imaginea afisata pe monitorul unui consumator.
Puterea unui brand este data de consumator
Rowland Heming considera ca puterea unui brand exista doar in mintea consumatorului. In urmatorii ani, specialistul in design-ul de ambalaje se asteapta ca brandurile care “nu asculta” de nevoile si aspiratiile consumatorilor lor sa-si vada cotele de piata in cadere libera, motiv pentru care ambalajele vor trebui sa comunice intr-un mod onest si transparent produsele pe care le imbraca.
De-sensibilizarea brandurilor
Proliferarea supermarketurilor si a hard-discounterelor a insemnat si cresterea cotei de piata a marcilor private, care lanseaza consumatorilor provocarea de a incerca ceva nou, necunoscut. In aceste conditii ambalajele produselor de marca vor trebui sa aiba semnificatii puternice in mintea consumatorilor si sa reprezinte mai mult decat un simplu logo.
Ca o concluzie, Heming atrage atentia asupra faptului ca la ora actuala, copii de doar 8 ani sau chiar mai putin cunosc deja foarte bine caile Internetului si, mai mult decat atat, au experienta cu brandurile. Pentru aceasta generatie, lumea are intr-adevar un caracter global, transparent si instant. Intrucat lor le apartine viitorul, modul in care va evolua design-ul de ambalaj depinde intr-o foarte mare masura de intelegerea nevoilor si asteptarilor acestora, aflate la randul lor intr-o continua schimbare si transformare.
Puteti citi mai multe articole scrise de Rowland Heming pe tema design-ului de ambalaj pe site-ul http://rhpkg.wordpress.com
de Cosmina Capalau