Categoria evolueaza de la traditional la experiente culinare noi | Progresiv
Curiozitatea romanilor de a experimenta retete culinare noi reprezinta principalul motor de crestere al categoriei condimentelor. Producatorii au investit in ultimul an atat in largirea ofertei, cat si in ambalaje si in comunicarea la raft, dand consumatorilor informatii despre originea condimentelor, recomandari de utilizare si idei de retete.
Cu scopul de a elimina eventualele confuzii legate de definirea categoriei condimente, se impune specificarea segmentelor vizate in aceasta analiza. Astfel, in cadrul articolului sunt analizate mirodeniile simple (ce includ si ceapa sau usturoiul deshidratat), mixurile de mirodenii si amestecurile de sare condimentata cu ierburi. In categorie se mai regasesc, conform monitorizarilor companiei de cercetare Nielsen Romania, combinatia de mirodenii cu ingrediente precum pesmet si praf de ou. Piperul este abordat si el alaturi de condimente in cadrul articolului.
Asa cum se poate desprinde din comentariile marilor jucatori din piata, categoria a evoluat mult in ultimii ani sub raportul sortimentatiei oferite si a niselor de piata, insa nu putem vorbi inca de o piata matura ce a atins saturatia. De la traditionalele sortimente adresate bucatariei romanesti, la momentul actual oferta inglobeaza si produse specifice altor spatii culturale, atat la nivelul condimentelor mono, cat si in ceea ce priveste segmentul mixurilor.
„Comparativ cu cativa ani in urma, cand cererea de mixuri de condimente se manifesta, in special, pentru produsele traditionale folosite mai ales la preparatele romanesti, in prezent constatam o extindere progresiva a gamei de condimente folosite in bucatariile romanilor”, remarca Alina Constantin, Business Manager Maggi in cadrul companiei Nestlé Romania.
Facand o incursiune in specificul de consum al condimentelor in urma cu 10 ani, Florin Stan, Brand Manager al companiei Fuchs Condimente, afirma: „Oferta actuala este una foarte vasta comparativ cu cea de acum 10 ani, cand mixurile de condimente puteau fi numarate pe degetele de la o mana, sarea, piperul si bazele pentru mancaruri fiind singurele condimente prezente in majoritatea bucatariilor la acea data”.
Piperul si foile de dafin, lideri in vanzari
Cele mai consumate produse la nivelul categoriei raman cele care se pot asocia cu o gama extinsa de alimente si fata de care romanii au dezvoltat o obisnuinta de consum. Este de regula cazul condimentelor mono precum foile de dafin, usturoiul deshidratat sau cimbrul. „La nivelul pietei, piperul si foile de dafin inregistreaza in continuare cele mai mari vanzari deoarece au un istoric impresionant in experienta consumatorilor”, afirma Anamaria Popa, Manager de Marketing al Orlando Import Export. Siguranta pe care i-o ofera un produs traditional consumatorului este remarcata si de Giani Bunea, General Director al companiei Kamis Condimente. El pune acest lucru pe seama cerintei tot mai generalizate a romanilor de a consuma produse 100% naturale. Potrivit observatiilor facute de reprezentantul Kamis Condimente, in materie de gama de pret, in ultimul an segmentul mediu si economic au crescut in detrimentul unor branduri premium. „Tendinta se va mentine datorita gamelor de marci proprii dezvoltate de lanturile internationale de retail”, continua acesta.
Balanta, inclinata catre mixurile cu specific romanesc
Inovatiile din categorie ilustreaza dorinta de a satisface un consumator sofisticat pentru care nu doar calitatea produselor este importanta, dar si diversitatea si modul in care condimentele sunt asociate. Producatorii de la nivelul categoriei au lansat in ultimii ani, in cadrul gamelor deja existente, sortimente naturale pe care le-au comunicat adecvat pe ambalajul produselor, dar si prin campanii de educare a consumatorilor. „In ultima perioada, consumatorul a invatat ce condimente trebuie sa foloseasca si cu ce alimente sa le combine, rezultat nu doar al campaniilor de informare, dar si al actiunilor proactive, de autoeducare”, afirma Anamaria Popa (Orlando Import Export). De asemenea, consumatorul este atras si de combinatiile noi de condimente pe care nu ezita sa le achizitioneze in momentul in care ambalajul produsului ii ofera indicatii cu privire la reteta culinara potrivita.
[click pentru marire]
O distributie a vanzarilor la nivelul mixurilor de condimente inclina balanta catre cele cu specific romanesc indicate pentru friptura, sarmale, carnati, drob sau muraturi. „Produsele ce mentin cota sustinuta sunt mixurile pentru carnea de pui, produs cu un pret performant comparativ cu alte alte sortimente precum carnea de vita, porc sau peste”, afirma Cristian Crainiceanu, Country Manager in cadrul companiei Kotanyi Condimente. Unul dintre motivele pentru care consumatorii aleg mixurile deja pregatite sunt riscurile mici pe care le comporta in procesul de pregatire a hranei, in conditiile in care componenta pachetului a fost special gandita pentru produsul in cauza de catre un specialist.
Pretul si gustul primeaza in alegerea mixurilor
Deoarece studiile de consumator au anuntat in ultimii doi ani mutarea consumului in casa si o mai mare predilectie pentru gatit, producatorii au incercat sa valorifice aceasta perioada atat prin actiuni de impulsionare a vanzarilor, cat si prin consolidarea imaginii de marca a produselor. Interventiile producatorilor au vizat si o mai buna reprezentare vizuala a produsului, astfel ca producatori precum Orlando Import Export sau Kotanyi Condimente au conceput ambalaje atractive ce ofera consumatorilor un continut informational bogat despre originea si valorile nutritionale ale produselor.
Subliniind activitatea intreprinsa de jucatori la nivelul lui 2010-2011, Anamaria Popa (Orlando Import Export) este de parere ca „adevaratele schimbari de pe piata au avut loc la nivelul producatorilor, in ceea ce priveste strategiile de marketing abordate in lansarea de produse si activitatile de promovare”.
Criteriile de achizitie difera in functie de tipul condimentelor. Daca la nivelul celor simple (mono), pretul si experienta consumatorului cu produsul sunt cele mai importante, in cazul mixurilor de condimente scara valorilor inglobeaza noi aspecte, precum reteta propusa sau brandul. „Consumatorii de mixuri de condimente sunt persoane preocupate de ceea ce gatesc si isi doresc sa experimenteze retete noi, interesante si usor de gatit, astfel ca principalii factori care influenteaza decizia de cumparare sunt reteta recomandata, brandul si apoi pretul”, este de parere Alina Constantin (Nestlé Romania). Nici ingredientele nu sunt trecute cu vederea de consumator, mai ales ca si studiile au aratat ca acesta petrece mai mult timp la raft si, implicit, citeste mai multe informatii de pe etichetele produselor pe care intentioneaza sa le puna in cosul de cumparaturi.
Magazinul de proximitate, peste 50% din vanzari
Conform datelor de retail audit furnizate de Nielsen Romania, vanzarile cele mai mari de la nivelul categoriei, atat in volum cat si in valoare, au fost inregistrate de comertul traditional. Astfel, in perioada aprilie 2010-martie 2011, magazinele alimentare si chioscurile au detinut impreuna peste 50% din vanzarile in volum de la nivelul categoriei, respectiv 51,1%. In schimb, reprezentantele retailului modern – hypermarketul, supermarketul si discounterii au detinut 48,9% din volumul vanzarilor totale.
Provocari la nivelul pietei
Producatorii confirma potentialul de dezvoltare al mixurilor de condimente afirmand, in schimb, ca cererea pentru condimente mono va ramane constanta. „Amestecurile de condimente vor inregistra cu siguranta cresteri in continuare, chiar daca nu intr-un ritm sustinut. Inca mai sunt nise de piata neacoperite si, pe masura ce consumatorii incep sa experimenteze noi gusturi, cu siguranta amestecurile de condimente vor avea o varietate mai mare”, afirma Florin Stan (Fuchs Condimente). In ceea ce priveste condimentele mono, acesta afirma ca oferta este aproape completa, iar diversitatea mai poate veni doar din modul de ambalare. Pe termen mediu, nu se intrevad cresteri valorice la nivelul pietei de condimente, insa producatorii vor continua sa promoveze categoria in randul consumatorilor.
„Atat noi cat si restul jucatorilor din segmentul condimentelor ne-am propus sa convingem consumatorul final sa foloseasca aceste produse in detrimentul adaosului de mancare”, afirma Cristian Crainiceanu (Kotanyi Condimente).
Cu siguranta, actiunile intreprinse de marii jucatori ai categoriei nu vor ramane fara ecou si ele s-ar putea reflecta intr-o noua structura a pietei in urmatorii ani. Datorita competitiei, avem toate sansele sa asistam si la aparitia pe piata a unor categorii noi, tendinta favorizata de preferintele tot mai specializate ale romanilor.
Cei mai mari furnizori
Conform datelor de audit retail furnizate de Nielsen Romania, in perioada aprilie 2010-martie 2011, in functie de vanzarile in volum, primii cinci producatori ai categoriei au fost: Alex&Comp, Fuchs Condimente, furnizorii de marci private pentru retaileri, Kamis si Nestlé. Cumulat, acestia au detinut o cota de 66,2% din volumul total al vanzarilor de la nivelul pietei. Topul producatorilor in functie de valoarea vanzarilor este dominat intr-o mai mare masura de marile multinationale din sectorul alimentar. Astfel, primii cinci producatori care au cumulat 76,7% din valoarea vanzarilor au fost: Fuchs Condimente, Kamis, Kotanyi, Nestlé si Unilever. Primele cinci branduri in functie de volumul vanzarilor - Cosmin, Fuchs, Galeo, Maggi si Orlando`s – au detinut o cota cumulata de 52,5%. O componenta aproape similara se regaseste si in topul privind valoarea vanzarilor, exceptie facand marca Orlando`s, care iese din clasament. Cumulat, primele cinci branduri in functie de valoarea vanzarilor au detinut 63,5% din totalul pietei.
[click pentru marire]
Cum arata categoria piper
Alex&Comp, Compania Indiilor Orientale, furnizorii de marci private pentru retaileri, Kamis si Fuchs Condimente au detinut in perioada aprilie 2010-martie 2011 o cota cumulata in volumul vanzarilor de 66,9%. Topul privind valoarea vanzarilor a avut o componenta similara, cota de piata cumulata de cei cinci producatori fiind de 72,9%. In topul vanzarilor unitare aferent perioadei aprilie 2010-martie 2011, Cio, Cosmin, Galeo, Onix si Orlando`s au detinut 53,8% din volumul total al categoriei. Canalul traditional de vanzare domina categoria de piper intr-o masura mai mare decat in cazul condimentelor: acesta a detinut o cota de piata de 63,7% din volumul vanzarilor si 60,3% din valoarea vanzarilor.



