Cat de pregatit esti pentru scoala? Mic ghid pentru un magazin de nota 10 | Progresiv
Back to School (intoarcerea la scoala) devine o ocazie sezoniera tot mai importanta pentru comercianti. Initial, acest moment comercial cuprindea doar produsele pentru uzul elevilor, precum rechizite, uniforme, ghiozdane, acum el se largeste tot mai mult, ingloband nenumarate categorii de produse. In piata din Statele Unite, de unde a pornit acest trend, achizitiile de Back to School (BTS) sunt o ocazie de vanzare foarte bine fructificata de catre retaileri si branduri. Arsenalul lor este unul complex, de la promotii de toate tipurile, la parteneriate cu reviste pentru tineri, si pana la dezvoltarea de produse dedicate acestei perioade.
Pe piata locala, mai este destul loc de crestere prin exploatarea creativa a acestei ocazii de consum. Tendinta este ca aceasta sa inceapa tot mai devreme, chiar dinainte de 15 august. De aceea, este bine sa va pregatiti din timp. In pagina urmatoare veti gasi un chestionar care va va ajuta sa fructificati aceasta oportunitate enorma de vanzari. Adunati punctele care va reprezinta cel mai bine nivelul de pregatire al magazinului/magazinelor dumneavoastra si cititi, la final, recomandarile mele pentru fiecare nivel.
Daca ai mai putin de 250 de puncte: Profita de aceasta ocazie de consum!
Aceasta ocazie de consum este o oportunitate buna de a-ti creste profitul la finalul verii, cand vanzarile sunt oricum destul de lente. Sa nu te gandesti ca BTS este o inventie americana si ca nu merita sa investesti in ea! Cu totii suntem melancolici cu gandul la scoala, chiar daca avem sau nu copii. Asadar, profita de ocazie si fructifica acest set de emotii ale cumparatorilor, chiar daca nu le vinzi tuturor produse specifice pentru scoala (rechizite si uniforme).
Incepe cu sortimentatia: adauga in portofoliu produse speciale pentru inceputul scolii, precum cutii de pranz, caserole, tacamuri colorate. Nu uita de produsele create special de anumite branduri, cum ar fi pachete de produse cu accesorii de scoala. Decorul conteaza foarte mult, de aceea foloseste elemente simple, precum tablite de scris cu creta, postere dedicate in vitrina magazinului, mini-decoruri formate din creioane sau acuarele. Foloseste si display-urile sezoniere oferite de producatori. Acestea sunt varianta minimala de decor.
Un pas mai departe este sa stabilesti o tema anume, ceea ce e chiar mai interesant. Iata cateva idei de tema: scoala in diferite colturi ale lumii, super-alimente pentru imbunatatirea memoriei, meniuri sanatoase de pranz. Pentru a transmite tema, ai nevoie de postere, decoruri si promotii specifice. Spre exemplu, ofera un voucher cu reducere pentru urmatoarea vizita celor care cumpara alimente care ajuta memoria, precum nuci, spanac, avocado, peste, ciocolata neagra.
Daca ai intre 250 si 400 de puncte: Efort mai mare, profit mai mare
Daca tot te-ai hotarat sa faci cate ceva pentru a profita de BTS, mergi pana la capat. In primul rand, asigura-te ca trecatorii stiu ce se intampla in magazinul tau. Chiar daca ai diferite postere de la producatori in vitrina magazinului, creeaza-ti si propria comunicare. Poti expune mesajul general, o promotie atractiva, poti semnaliza produsele dedicate ocaziei, cu stoc limitat. Promotiile in aceasta perioada sunt bine-venite, insa nu te limita la cele de pret, pe care consumatorii le pot gasi peste tot.
Mai bine faci si promotii cu premii tematice garantate. Spre exemplu, pentru produse cumparate intr-o anumita valoare, poti oferi un mar sau un marker colorat cu mai multe capete. Nu uita sa transmiti o atmosfera de scoala, iar pentru asta, poti pune muzica cu melodii scolare, poti expune promotiile pe creioane supradimensionate sau poti crea/cumpara decoratiuni specifice. In plus, realizeaza o activitate interesanta care sa le aminteasca cumparatorilor de ceea ce inseamna sa fii copil. Spre exemplu, invita cumparatorii ca, dupa ce au trecut de case, sa scrie alfabetul asa cum au invatat in clasa I. Cei care reusesc, primesc un voucher cadou pe care il pot folosi in magazin la viitoarele cumparaturi.
Daca ai intre 410 si 580 de puncte: Esti pe drumul cel bun, fii atent la detalii!
Pentru ca ai bifat deja elementele principale, poti folosi tehnici mai avansate. Nu te gandi la BTS doar ca o ocazie pentru accelerarea vanzarilor de produse pentru scolari. Iti recomandam sa realizezi si promotii dedicate altor categorii de consumatori care ar putea avea alocat un buget de cumparaturi mai mare in aceasta perioada. De exemplu, poti fi aliatul profesorilor si al studentilor: pune-te in locul lor si vezi de ce produse au nevoie, sub ce forma, cum sa le gaseasca rapid in magazin. Profesorilor le poti oferi produse speciale la diferite praguri de achizitie: pixuri cu mina rosie sau agende. Pentru studenti, adauga formate deosebite de caserole, deoarece pentru ei stocarea e importanta.
In plus, acorda o atentie deosebita produselor alimentare pe care le scoti in fata – in aceasta perioada, parintii au un radar special pentru mancarea sanatoasa, pentru combinatiile noi si gustoase. De aceea, poti realiza un mic ghid pentru clientii tai: 20 de formate de sandvisuri, pe care le pot realiza cu produsele din magazin. Pe acesta il pot primi la o achizitie minima sau daca este insotit de copilul sau in magazin.
Daca ai peste 590 de puncte: O sa fie un sezon bun!
Esti bine pregatit, asa ca se anunta o perioada cu vanzari foarte bune pentru magazinul tau. Pe ultima suta de metri, fii atent la detalii de implementare, precum trainingul personalului. Angajatii trebuie sa cunoasca promotiile si sa le prezinte la casa de marcat. In plus, echipa ta poate purta uniforme sezoniere, similare cu cele scolare. Chiar daca nu reconstruiesti intreaga vestimentatie, poti folosi gulerul, sortuletul si o bentita. Cu siguranta, clientii tai vor tine minte ca ai avut o abordare inedita.
Foloseste aceasta ocazie pentru a-ti arata implicarea in comunitate. Iata o idee: creaza un cos cu produse mai ieftine. Invita-ti clientii sa le cumpere si sa le doneze, prin intermediul tau, unor copii din cartier care au mare nevoie de ele. Dupa ce le oferi cadou, pune cateva poze in magazin, alaturi de multumiri generale pentru cei care au contribuit la aceasta mica bucurie.
De asemenea, poti folosi o abordare personalizata, pe care putin comercianti o au. Realizeaza diplome pentru parinti isteti, pe care le oferi clientilor tai. Personalul de la casa ii poate intreba daca au copii si cum ii cheama, pentru a completa numele lor pe diploma. Chiar daca dureaza un minut in plus la casa de marcat, clientii tai se vor simti bine cand primi diploma pe care scrie „Pentru Maria, mamica isteata a lui Vlad, care este bine pregatita pentru inceputul scolii.”
BTS este, categoric, o ocazie in care puteti deborda de creativitate. Totusi, fiti realisti si stabiliti-va de la inceput obiectivele de vanzari pe care le vizati in aceasta perioada. Nu uitati ca marii retaileri sunt cei care capitalizeaza cel mai mult pe aceasta ocazie. De aceea, e important sa va evaluati sortimentatia, sa vedeti ce fac magazinele din apropiere, sa va analizati proprii clienti. Pornind de la aceste date, puteti decide cum veti adapta ocazia de consum la specificul magazinului vostru. Fiti precisi in alegerea produselor, realizati promotii simple si targetate si nu neaparat de pret. Toate sugestile prezentate trebuie adaptate la identitatea magazinului propriu, pentru ca BTS sa devina un moment comercial cu adevarat profitabil.





