Angst intra complet in franciza Carrefour pana la final de an. Urmeaza un alt francizat? | Progresiv
Carrefour va ajunge la o retea de 24 de magazine in franciza operate de retailerul local Angst pana la finalul acestui an, potrivit lui Francois Melchior de Polignac - directorul general Carrefour Romania. Retailerul francez urmareste in continuare atragerea in reteaua sa de proximitate a unor magazine cu o suprafata de maximum 400 de metri patrati.
Lansat pe piata locala in toamna anului trecut, formatul de magazin de tip convenience Carrefour Express a ajuns in prezent la un numar de cinci unitati operate de catre Angst, companie din comert si industria carnii. „Pana la final de an vom avea 24 de magazine Angst deja remodelate in Carrefour Express”, anunta Francois Melchior de Polignac. Acest lucru inseamna ca toate magazinele retailerului Angst vor intra sub umbrela Carrefour pana in 2013. De altfel, reprezentantii companiei franceze au precizat inca de la lansarea francizei in Romania ca procesul de rebranding al magazinelor Angst intrate in sistem se va finaliza in acest an. Intrebat de rezultatele parteneriatului cu Angst - care pana de curand era competitorul retelei de supermarketuri Carrefour Market pe piata din Bucuresti – managerul companiei spune ca rebrandingul magazinelor Angst in Carrefour Express Angst a avut efecte pozitive in cifra de afaceri a unitatilor respective, fara a da insa mai multe detalii.
Conditii de intrare in retea
In paralel cu remodelarea magazinelor primului sau francizat, Carrefour urmareste incheierea de noi parteneriate pentru a-si extinde prezenta in segmentul comertului de tip convenience. „Prioritizam suprafetele de pana in 400 de metri patrati”, mai afirma Francois Melchior de Polignac, referindu-se la conditiile de afiliere impuse de Carrefour Express retailerilor romani. El mai spune ca reteaua este deschisa si altor tipuri de parteneriate, inclusiv cu persoane care nu detin un business in retail, insa care isi doresc un start-up cu sprijinul francezilor si au acumulat deja experienta in acest sector de activitate.
„Aici intervine forta Carrefour care este in acest caz si formator si isi pune in aplicare si know-how-ul. Aceste persoane, aflate la inceput de drum, beneficiaza de tot sprijinul nostru pentru a reusi”, sustine directorul.
Programul de training Carrefour ar trebui urmat insa de catre toti retailerii francizati, fie cei deja operationali care au nevoie doar de rebranding pentru afilierea la Carrefour Express, fie de catre cei care pornesc un business de la zero. „In primul rand, exista o formare despre politicile si regulile Carrefour, formare client, formare comerciala, formare asupra proceselor Carrefour, etc. In mare, este o formare completa, care ii va ajuta pe partenerii nostri sa aiba o afacere profitabila pe termen lung”, subliniaza de Polignac. Intrebat care sunt principalele atuuri ale conceptului Carrefour Express in retailul de proximitate din Romania – lucruri care ar putea impulsiona vanzarile unui mic comerciant independent odata afiliat retelei in franciza – directorul companiei enumera gama de produse, calitatea produselor, formatul modern de comert si marcile proprii Carrefour.
In plus, intrand in sistemul de franciza al Carrefour, un retailer are acces la sistemul de aprovizionare al companiei, ceea ce ii ofera avantajul obtinerii unor preturi mai mici pentru consumatorul final datorita volumelor mai mari ale comenzilor inaintate catre furnizori. Francizatul obtine insa o alta lista de preturi decat Carrefour si nu poate afla nivelul discounturilor negociate de buyerii companiei franceze cu furnizorii locali – legislatia din domeniul concurentei nefacand posibil acest schimb de informatii.
Cat despre locatiile vizate, dupa un prim pas in Capitala alaturi de Angst, atentia francezilor se va orienta si catre orasele din provincie. „Ne concentram intr-o prima etapa pe dezvoltarea in Bucuresti, insa intr-o a doua etapa vom merge si in alte orase, in functie de oportunitati”, mai mentioneaza de Polignac.
Franciza, miza pe convenience a grupului Carrefour.
La nivel international, nu mai putin de 90% dintre magazinele convenience (mici supermarketuri de proximitate) ale grupului Carrefour sunt operate in sistem de franciza. Grupul avea la finalul lui 2010 un numar total de 5.059 de magazine de acest tip, dintre care 4.585 de unitati erau operate de catre francizati sau alti retaileri-pateneri. Modelul de business in franciza a prins cel mai bine in Franta, unde acesta reprezenta, la finalul perioadei mentionate, 100% din magazinele convenience ale grupului (3.217 unitati in total), operate sub branduri precum Carrefour Express, Carrefour City, Carrefour Contact sau Carrefour Montagne.
De altfel, Franta a fost scena celor mai multe inovatii de brand de retail aduse de Carrefour in 2011 pe segmentul convenience si nu numai. Daca ne rezumam insa doar la convenience, trebuie mentionate cele doua proiecte-pilot dezvoltate de grup pentru o mai buna acoperire a centrelor urbane: Carrefour City Café si Carrefour Express pentru shopping on-the-run (pe fuga). Carrefour City Café are in sortimentatie alimente si bauturi care pot fi consumate pe loc, in interiorul magazinului, dar care pot fi luate si la pachet, acestea acoperind toate ocaziile de consum de pe parcursul unei zile - de la micul dejun pana la cina. La randul sau, noul Carrefour Express din Franta - dezvoltat ca proiect-pilot anul trecut in orasele Caen, Poitiers si Paris - are listate circa 3.500 de SKU-uri pe o suprafata de vanzare cuprinsa intre 100 si 250 de metri patrati.
Rezultatele comunicate de retailer indica o crestere a vanzarilor cuprinsa intre 16% si 28% in cele aproximativ 400 de magazine convenience rebranduite Carrefour City sau Carrefour Contact in 2010, ca urmare a procesului de remodelare a acestor unitati. Pentrul 2011, planurile francezilor erau de convertire a altor 800 de unitati sub cele doua branduri mentionate. Carrefour City este un concept de retail care isi propune sa raspunda nevoilor consumatorilor aflati tot timpul pe fuga, mizand pe o sortimentatie mare de alimente ready-to-eat, ambianta creata de amenajarea unitatii in linie cu ultimele tendinte in design interior, precum si pe programul prelungit de operare, in timp ce formatul Carrefour Contact merge in orasele si localitatile mici, concentrandu-se pe oferirea alimentelor si a bunurilor nealimentare de baza, necesare zilnic intr-o gospodarie.
Reunificarea brandurilor convenience, focusul international
In afara pietei sale de origine, grupul francez s-a concentrat in 2010 si 2011 pe convertirea diferitelor branduri de magazine convenience in Carrefour Express. Astfel, branduri cu istorie indelungata pe pietele mature europene - precum „5” in Grecia, „5 Minut” in Polonia sau „Di per Di” in Italia - au incetat sa mai fie utilizate de catre Carrefour, in incercarea acestuia de a-si concentra strategia internationala de brand in jurul denumirii grupului.
Excluzand Franta, numarul total de magazine in franciza Carrefour era de aproximativ 1.300 de unitati la finalul lui 2010, dintr-un total de circa 1.700 de magazine de tip convenience contabilizate de grup la acea data. In Belgia, toate cele 214 unitati convenience ale francezilor erau operate de francizati sau parteneri ai Carrefour, la fel si in Polonia (59 de magazine). In Grecia, francizele reprezentau la finalul lui 2010 jumatate din prezenta Carrefour pe segmentul convenience, procentul fiind considerabil mai mare in Italia si in Spania.
Cum arata primul magazin francizat Carrefour
- Carrefour Express Angst Domenii,
inaugurat in oct.2011 in nordul Capitalei;
- suprafata de vanzare este de 390 mp;
- sortimentatia este formata din 4.000 de SKU-uri;
- la raft sunt disponibile, in total, 700 de articole marci proprii Carrefour;