10 inovatii prin care tehnologia impinge retailul spre o noua era | Progresiv
Tot mai multe voci din industrie sustin ca suntem pe punctul unei revolutii in retail. De la magazinele virtuale amenajate intr-un culoar al unei statii de metoru din Seul (foto) la supermarketurile britanice sofisticate, tehnologia nu schimba doar aspectul locatiilor de comert, ci si modul in care ne facem cumparaturile.
Intr-o era in care timpul este tot mai pretios, tehnologia este cea care contribuie la dezvoltarea unor noi obiceiuri de cumparaturi, fortand astfel si retailul sa se adapteze noilor conditii. Iata care sunt principalele 10 inovatii prin care tehnologia modeleaza evolutia retailului:
1. Chioscurile digitale
Dezvoltata de Intel impreuna cu gigantul american Kraft, aceasta inovatie depaseste cu mult granita automatizarii retailului prin faptul ca permite unui magazin sa intre in legatura directa cu clientii sai. Aceste chioscuri digitale au posibilitatea de a le sugera diferite produse clientilor, sugestiile fiind facute la intrarea intr-un magazin, in baza listelor de cumparaturi stocate de acestia in smartphone-uri.
2. Scannerele faciale
Ideea utilizarii camerelor de recunoastere faciala devine tot mai raspandita in industria de retail, acestea reprezentand un instrument foarte valoros pentru identificarea profilului cumparatorilor. Aceste scannere faciale pot indica varsta aproximativa a unui client, sexul acestuia si pot face chiar si incadrari in anumite categorii de cumparatori, ceea ce va duce la o transformare semnificativa a mixului de produse listate in magazine, mai ales in capetele de raft si in insulele de mercantizare.
3. Optimizarea strategiilor de pret
In zilele noastre, retailerii vor rezultate in timp real, nu mai sunt dispusi sa astepte saptamani intregi pentru a aflat daca strategiile de pret sunt sau nu de succes. Retaileri din intreaga Europa si America Latina folosesc deja softuri specializate prin care analizeaza reactia clientilor la modificarile de pret si, in functie de aceasta, isi pot optimiza strategia.
4. Sistemele de urmarire pentru carucioarele de cumparaturi
La prima vedere, aceste sisteme par sa fie destinate monitorizarii acelor carucioare de cumparaturi care parasesc incinta magazinului. In realitate insa, sistemele de urmarire au rolul de a monitoriza traseul unui client printre raioanele magazinului, pentru a determina diferite comportamente de cumparare.
5. Aplicatiile de verificare a preturilor
La ora actuala, printre utilizatorii de smartphone-uri este foarte populara citirea codurilor de bare de pe diferite produse, prin care pot afla pretul pe loc, fara a se mai deplasa la un cititor instalat in magazin. Aceasta practica va fi inlocuita in scurt timp de aplicatiile create pentru a realiza o legatura intre magazinul fizic si lumea virtuala. Prin simpla orientare a smartphone-ului catre un produs, in afara de pret, acesta va afisa si informatii suplimentare, legate in special de eventualele promotii existente.
6. Camerele video cu circuit inchis
Pe langa monitorizarea propriu-zisa a magazinului si identificarea tentativelor de furt, camerele video au mai dobandit un rol: acela de a urmari obiceiurile clientilor atunci cand acestia se afla la cumparaturi. Noile tehnologii le permit retailerilor sa identifice care sunt cele mai aglomerate raioane dintr-un magazin si sa observe traseul pe care clientii il au atunci cand isi fac cumparaturile. Prin analizarea inregistrarilor, retailerii vor putea cere mai multi bani pentru anumite pozitionari in magazin si vor putea sa plaseze produsele promotionale intr-un mod mult mai eficient.
7. Hainele care monitorizeaza starea de sanatate
Desi nu se adreseaza neaparat consumatorului final, camasile si tricourile care monitorizeaza starea de sanatate a celui care le poarta sunt vazute de retaileri ca o investitie buna. Prin intermediul acestora, retailerii practic isi protejeaza angajatii, dar mai ales oamenii-cheie din organizatie.
8. Tablouri de bord pentru retaileri
Pentru ca managerii din retail sa poata tine o evidenta clara a afacerilor, indiferent de ora sau de locul in care se afla, a fost dezvoltat un tablou de bord virtual, o aplicatie care permite factorilor decizionali dintr-o organizatie sa monitorizeze performanta business-ului in timp real.
9. Cloud computing
Recesiunea i-a facut pe multi dintre retaileri sa-si regandeasca strategiile care vizeaza departamentele IT, acestia gasind solutia salvatoare in cloud computing. Prin mutarea informatiilor dintr-o baza de date fizica intr-una virtuala, un business poate economisi pana la 50% din costurile generate de activitatea departamentului IT.
10. Auto-servire, dar la un alt nivel
In prezent, auto-servirea functioneaza in parametri optimi pentru volumele mici, insa lipsa de timp a cumparatorilor si tehnologiile tot mai avansate vor permite extinderea acestui concept si pentru volumele mari de cumparaturi. Specialistii Fujitsu au dezvoltat deja un sistem care permite scanarea si identificarea produselor aflate pe banda rulanta, ceea ce reduce semnificativ durata petrecuta la casa de marcat.
Desi poate parea greu de crezut, a existat un om care, in urma cu aproximativ 75 de ani, revolutiona retailul prin concepte care abia astazi se pot aplica cu succes. Supermarketurile si hypermarketurile actuale isi au radacinile in ideea americanului Clarence Saunders, cel care a introdus conceptul de “insula” (de mercantizare) in magazin, primul care a implementat conceptul de auto-servire si totodata primul care a incercat automatizarea retailului. Toate acestea se intamplau in anul 1937, in Memphis (Statele Unite ale Americii), fiind nevoie de trei sferturi de secol pentru ca viziunea lui Saunders sa poata fi adusa la realitate pe deplin cu ajutorul tehnologiei.



