Livrările cu drone, un „game changer” în industria de retail
Retailerii din întreaga lume caută soluții care să permită o livrare mai rapidă, iar dronele reprezintă, fără îndoială, cea mai încurajatoare inovație tehnologică în acest sens. Ca orice altă tehnologie nouă, cea a dronelor trebuie însă reglementată. Ce presupune acest lucru și cât de repede vom putea primi pachete prin această metodă de livrare?
Tehnologia dronelor are potențialul de a fi un adevărat „game changer” pentru piața de retail, oferind posibilitatea de a alege momentul exact în care comanda să ajungă la consumator. „Dacă un retailer le promite clienților un timp de livrare diferit în funcție de locație, aceasta ar fi un exemplu de personalizare perfectă”, explică Milind Dawande, profesor la Universității din Texas, în cadrul studiului „Managementul producției și al operațiunilor”.
De exemplu, arată el, un retailer ar putea oferi oricărui client aflat la 1 kilometru distanță o garanție a livrării în cinci minute, iar unui client aflat la 1,5 kilometri distanță, o livrare în șapte minute. Deși aceasta este teoretic cea mai bună abordare pentru retailer, el va avea și varianta de a oferi tuturor clienților aflați la mai puțin de 8 kilometri distanță o livrare în maximum 15 minute. Termenele de livrare mai scurte sunt mai profitabile, deoarece implică o cerere mai mare, adaugă Dawande. Nevoile clienților sunt sensibile la timp. De exemplu, dacă un retailer promite livrarea unei cărți în 15 minute, este probabil ca cererea să crească, în comparație cu o promisiune de livrare în trei zile.
Înainte ca tehnologia dronelor să poată fi adoptată pe scară largă, există totuși o serie de probleme de confidențialitate și siguranță care trebuie rezolvate. De asemenea, pe această listă intră și reglementările care privesc spațiul aerian. Pe de altă parte, dronele ar putea fi deosebit de atrăgătoare pentru clienții preocupați atât de siguranța livrării, cât și de viteza de livrare, a spus el. Livrarea fără contact la ușa cuiva va fi un avantaj pe care dronele îl pot oferi în era post-COVID-19.
Pionierii livrărilor cu drone
Amazon a început să testeze drone de livrare încă din 2013, având ca scop declarat livrarea pachetelor în 30 de minute sau mai puțin. În august 2019, compania a depus o cerere pentru aprobarea de către FAA (Autoritatea Americană de Aviație) a acestor planuri. În documentele depuse, Amazon a declarat că livrările vor avea loc în zone cu densitate scăzută a populației și pachetele nu vor cântări mai mult de 5 kilograme. Aprobarea a venit un an mai târziu, la finalul lui august 2020.
„Această certificare este un pas important înainte pentru Prime Air și indică încrederea FAA în procedurile de operare și siguranță ale Amazon pentru un serviciu autonom de livrare cu drone, care vor livra într-o zi pachete clienților noștri din întreaga lume”, a declarat la acel moment David Carbon, vicepreședinte al Prime Air. „Vom continua să dezvoltăm și să perfecționăm tehnologia noastră pentru a integra pe deplin dronele de livrare în spațiul aerian și vom lucra îndeaproape cu FAA și alte autorități de reglementare din întreaga lume pentru a ne realiza viziunea de livrare de 30 de minute.” El a adăugat că, deși flota Prime Air nu este pregătită să desfășoare imediat livrări de pachete la scară largă, zboară activ și testează tehnologia.
Amazon nu este prima companie care obține certificarea în acest sens; livratorul UPS și Google sunt alte companii ce pot opera zboruri autorizate cu dronele. Revenind însă la zona de retail, și Walmart a anunțat în toamna anului trecut un program pilot alături de compania de livrare cu drone Flytrex pentru a livra produse alimentare și produse de uz casnic din magazinele Walmart folosind drone automate. Programul-pilot a debutat pe data de 9 septembrie, în Fayetteville, Carolina de Nord. Dronele Flytrex, care sunt controlate prin cloud folosind un tablou de bord inteligent și ușor de controlat, vor ajuta Walmart să obțină informații valoroase despre experiența clienților.
„Știm că va trece ceva timp până vom vedea milioane de pachete livrate prin dronă”, a spus Tom Ward, Vicepreședinte al Walmart. „Pare încă science fiction, dar suntem într-un moment în care învățăm din ce în ce mai multe despre tehnologia disponibilă și modul în care o putem folosi pentru a facilita viața clienților noștri. Ceea ce aflăm acum va contribui la modelarea potențialului de livrare cu drone pe o scară mai mare.”
Exemplele pot continua, fiind suficiente pentru a înțelege că dronele vor avea, în viitorul apropiat, un impact major în economie și în special asupra industriei de retail. Dar până la acel moment trebuie depășite o serie de obstacole, cele mai importante dintre acestea fiind de ordin legislativ. Practic, reglementările existente în prezent nu acoperă toate aspectele legate de zborul dronelor, iar acest lucru devine și mai evident atunci când excludem din discuție Statele Unite.
Reglementări la nivelul Uniunii Europene
În anul 2020 au intrat în vigoare regulile comune pentru utilizarea dronelor în zona UE, publicate în 2019 de Agenția Uniunii Europene pentru Siguranță a Aviației („EASA”), apoi modificate și completate. O analiză a casei de avocatură Schoenherr arată că acestea creează liniile directoare universale pentru ceea ce le este permis sau nu operatorilor de drone în spațiul UE. De asemenea, începând cu 31 decembrie 2020 își produce efectele Regulamentul UE 2019/947 privind normele și procedurile de operare a aeronavelor fără pilot la bord („UAS”, de la termenul în engleză unmanned aircraft system), care se aplică pe teritoriul și în spațiul aerian al statelor membre UE.
Totuși, legislația europeană în legătură cu UAS are deocamdată un caracter general și nu tratează în mod particular condițiile de autorizare sau de folosire a dronelor în scop comercial, ci se rezumă în principal la reglementarea condițiilor de zbor pentru toate tipurile de UAS.
Articolul complet poate fi citit aici.