Comerțul online românesc, creștere de circa 10% în 2022

Sectorul de e-commerce românesc ar putea crește cu aproximativ 10% în 2022 comparativ cu 2021 în ceea ce privește numărul de comenzi livrate de magazinele online către consumatorii finali, potrivit datelor GPeC. Comerțul online românesc, creștere de circa 10% în 2022

Potrivit reprezentanților companiilor de curierat, imediat după izbucnirea războiului din Ucraina, comerțul online a cunoscut un recul care s-a întins pe o perioadă de câteva săptămâni. Astfel, numărul de comenzi al magazinelor online a scăzut cu până la 40% pe fondul situației de incertitudine generate de război. De asemenea, traficul înregistrat pe site-urile de e-commerce a scăzut semnificativ în primele zile de după declanșarea războiului, atenția publică fiind îndreptată spre sursele media de informare cu privire la situația din Ucraina.

După șocul resimțit în luna martie, trendul ascendent din e-commerce a revenit, iar la finalul lunii mai 2022, numărul de comenzi livrate de magazinele online se apropia de nivelul înregistrat în mai 2021. Începând cu luna iulie, la nivel macro al pieței, se înregistrează constant depășiri ale volumelor din aceeași perioadă a anului trecut, iar așteptările sunt mai mari pentru ultimul trimestru al anului – de regulă, cel care aduce volume mari de vânzări magazinelor online datorită campaniilor de Sărbători.

Opinia generală a principalilor jucători din piață consultați de GPeC este că e-commerce-ul românesc va crește în 2022 cu aproximativ 10% față de 2021. Comerțul electronic din România reprezintă 9-12% din total retail, potrivit GlobalData (9%) și Euromonitor (12%). În 2021, e-commerce-ul românesc a însemnat 6,2 miliarde euro, în creștere cu 10% față de 2020 când s-au înregistrat 5,6 miliarde euro. 

Citește și: Comerțul online FMCG mai poate recruta încă 1,8 mil. de gospodării în România

Trenduri și comportamente de consum în e-commerce 

Dacă în perioada pandemiei categoriile de produse cu cele mai mari creșteri în e-commerce țineau de lucrul și traiul de acasă (laptop-uri, televizoare, frigidere, mobilier, decorațiuni etc.), odată cu ridicarea restricțiilor din 2022, au revenit în centrul atenției produsele și serviciile legate de activitățile outdoor precum travel, fashion sau beauty. De pildă, pentru agențiile de turism online, 2022 a depășit deja nivelul anului 2019 (înainte de pandemie și restricții) fără ca anul să se fi încheiat încă.

Câștigători în e-commerce vor fi comercianții care anticipează bine cererea și își asigură stocul propriu din timp pentru că, deși s-au mai remediat față de momentul izbucnirii războiului din Ucraina, încă există probleme de stocuri sau pe lanțul de aprovizionare, de aceea doar cei care au produsele în stoc vor putea face livrări rapide - așa cum se așteaptă consumatorii finali.

Livrarea la lockere este una din principalele tendințe ale anului - consumatorii își doresc conveniență și independență față de programul curierului, de aceea magazinele online ar trebui să se integreze și să ofere modalități alternative de livrare (cum sunt lockerele) față de livrarea clasică door-to-door.Un alt trend important este implementarea soluțiilor de creditare de tip BNPL (Buy Now, Pay Later) mai ales în contextul situației economice actuale în care consumatorii devin mai chibzuiți în privința achizițiilor scumpe. Magazinele online care au implementat astfel de soluții afirmă că au înregistrat creșteri ale ratei de conversie.
Pe lângă campaniile de marketing de achiziție de nou trafic, magazinele online ar trebui să se aplece cu mai multă atenție asupra programelor de loializare și de retenție a clienților existenți și pe extinderea către noi canale de vânzare precum marketplace-urile sau cross-border (vânzarea în afara granițelor României).

Vezi și: Tendințe în e-commerce: creștere de până la 10% în 2022, anticiparea stocurilor și livrarea la lockere

Potrivit Eurostat, 32% dintre consumatorii europeni cumpără online de la magazine de peste hotare (cross-border), fapt care demonstrează apetitul pentru cumpărături de pe o piață unică europeană, din afara limitelor georgafice ale fiecărui stat.

“Comerțul online românesc își continuă ascensiunea și este încă o piață permisivă pentru noi jucători pe aproape orice verticală de business. Magazinele online ar trebui să adopte motto-ul și să își diversifice canalele de vânzare și gama de produse, să se extindă la nivel internațional și să se axeze pe construirea de comunități în jurul brand-ului lor, fiind proactive și venind în întâmpinarea clienților cu rapiditate, conveniență și servicii de calitate”, spune Andrei Radu, CEO & Founder GPeC. “Vom discuta despre ce își doresc consumatorii de la magazinele online și despre siatuația actuală a pieței de e-commerce – cu provocări și oportunități – în cadrul GPeC SUMMIT, pe 26 Septembrie”, adaugă Andrei Radu.
 

eCommerce în România, de la sprint la jogging spre o maturizare așteptată
eCommerce în România, de la sprint la jogging spre o maturizare așteptată
Industria locală de eCommerce a ajuns în 2022 la o valoare de cca 6,3 miliarde de euro, ușor peste cea înregistrată în 2021 (6,2 miliarde de...
Piața locală de e-commerce stagnează în 2022. Cum s-a modificat comportamentul de cumpărare
Piața locală de e-commerce stagnează în 2022. Cum s-a modificat comportamentul de cumpărare
Sectorul e-commerce românesc a atins pragul de 6,3 miliarde de euro la finalul anului 2022, valoarea fiind ușor peste cea înregistrată în 2021...
Piața de e-commerce în 2022: creștere încetinită, competitivitate mare și consumatori mai cumpătați
Piața de e-commerce în 2022: creștere încetinită, competitivitate mare și consumatori mai cumpătați
După perioada pandemiei, în care a avut un boom fără precedent al vânzărilor online în România, în 2022, piața de e-commerce a...
Tendințe în e-commerce: creștere de până la 10% în 2022, anticiparea stocurilor și livrarea la lockere
Tendințe în e-commerce: creștere de până la 10% în 2022, anticiparea stocurilor și livrarea la lockere
În acest an sectorul e-commerce românesc va aduce o creștere cuprinsă între 5 și 10% față de 2021, anul trecut piața de e-commerce...