Zece tendințe care vor transforma comerțul alimentar până în 2025
2021 este un an caracterizat de o incertitudine destul de mare pentru industria alimentară, iar contextul pandemic este crucial pentru traiectoria industriei, alături de modul în care consumatorii vor răspunde la toate aceste schimbări și trenduri ce apar. În studiul „Disruption and Uncertainty – The State of Grocery Retail 2021: Europe”, analiștii McKinsey & Company identifică zece mari tendințe care vor transforma comerțul alimentar în următorii cinci ani, printre cele mai pronunțate fiind faptul că online-ul devine esențial pentru jucătorii alimentari, valoarea rămâne cel mai important criteriu de achiziție, iar cererea pieței este determinată de schimbările din agenda consumatorilor.
Revenirea restaurantelor
În contextul pandemiei, vânzările cu amănuntul de produse alimentare din Europa au crescut cu peste 10%. Majoritatea factorilor ce au dus la această creștere au început deja să se diminueze sau să nu mai fie relevanți, pe măsură ce vaccinarea capătă amploare. Acest aspect determină însă specialiștii să prognozeze o revenire a pieței la valoarea anterioară pandemiei, cu marje de creștere anuale regulate. Totuși, această tendință poate fi mai lentă decât se anticipează deoarece studiile arată că anumite schimbări în comportamentul consumatorului ar putea rezista mai mult, chiar și în perioada post-pandemie. Între 7% și 10% dintre consumatori estimează că vor cheltui mai mult pentru alimente și mai puțin pentru a mânca în oraș post-pandemie decât înainte de COVID-19, în timp ce mai mult de jumătate dintre consumatorii din Franța, Germania, Italia, Spania și Marea Britanie intenționează să cumpere online o parte din produsele alimentare necesare.
Online-ul devine esențial
Trecerea la online va avea probabil unele dintre cele mai pronunțate implicații în următorii ani. Chiar dacă cota de piață a cumpărăturilor online la nivelul Europei rămâne mică (5,6% în 2020), aceasta a ajuns la procente mult mai ridicate în piețe precum Marea Britanie (11,2%) sau Franța (8,3%). Comerțul online a reprezentat aproape 20% din creșterea pieței de retail în 2020 (40% în cazul Marii Britanii) și își va adjudeca o pondere tot mai mare pe măsură ce canalul continuă să crească. Drept urmare, nu este deloc surprinzător faptul că pentru retaileri va deveni foarte dificil să câștige cotă de piață fără să investească și să se dezvolte în online.
Magazinele fizice pierd teren
Înainte de criza pandemică, o mare parte a supermarketurilor din Europa fie pierduseră cotă de piață, fie crescuseră în ritmul pieței. Formate ce vin cu oferte distincte pentru mai multe categorii de consumatori, precum discounterii, operatorii de food-delivery, magazinele de conveniență sau cele online, cresc tot mai mult și „fură” din felia magazinelor tradiționale. Pentru a rămâne performanți într-un peisaj tot mai competitiv, retailerii au nevoie să se diferențieze și să propună consumatorilor un format cât mai atrăgător.
„Valoarea” revine la putere
Principala îngrijorare a retailerilor alimentari din Europa este determinată de consumatorii care se îndreaptă tot mai mult spre produse mai ieftine: 56% dintre ei pun acest comportament de consum în top trei priorități în următorii trei ani. 17% dintre consumatori spun că intenționează să cumpere produse mai ieftine în acest an și chiar mai mulți caută alte metode de a economisi. Chiar dacă imaginea de ansamblu este una mixtă, cu țări precum Germania, Olanda și Italia care au mizat pe produse cu caracteristici și o calitate mai bună, dar prețuri mai mari, în timp ce în Spania, Franța și Suedia trendul a fost invers, de a miza pe produse pe un segment de preț și calitate inferioare, atitudinea consumatorilor este consecventă în majoritatea țărilor.
Citește mai multe AICI.