Studiu: Programele de loialitate, influență majoră în alegerea unui retailer alimentar

Aproape două treimi dintre românii (63%) afirmă că „se descurcă financiar” și își pot achita toate facturile lunare, dar le rămân foarte puțini bani sau deloc pentru economii sau activități recreative, arată datele sondajului Voice of the Consumer 2025 realizat de PwC. În consecință, prețul rămâne principalul factor de decizie în cumpărături. Cu toate acestea, se observă o orientare tot mai accentuată către produse sănătoase și locale, care îi determină să devină mai selectivi și atenți la buget. card loialitate cumparaturi alimentare reduceri aplicate la casa de marcat

„Deși inflația s-a temperat în 2024 și în prima jumătate din 2025 față de nivelurile record din anii anteriori, aceasta rămâne principala preocupare pentru consumatorii români, care continuă să fie prudenți: caută promoții, cumpără doar ce le trebuie din mai multe magazine și reutilizează alimentele. În paralel, se conturează o tendință clară spre produse sănătoase și locale, iar intențiile de a cheltui mai mult pentru fructe, legume, lactate și cereale proaspete depășesc media regiunii geografice. În acest context, raportul PwC Voice of the Consumer 2025 subliniază necesitatea ca producătorii și retailerii să mențină un echilibru între accesibilitate și adaptarea ofertei la cererea tot mai mare pentru produse sănătoase și fabricate local”, a declarat Ruxandra Târlescu, Partener și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC România.

Ca dovadă a acestui trend, consumatorii estimează ca vor cheltui mai mult în următoarele șase luni pentru produse proaspete precum fructe, legume, lactate și cereale, și sunt hotărâți să reducă cheltuielile pentru gustări, alcool și alimente ultraprocesate.

În plus, mai mult de trei din zece consumatori sunt în căutarea unui raport calitate-preț optim și spun că schimbă mărcile în principal pentru beneficii financiare, dar și din dorința de a găsi un gust mai bun. De asemenea, majoritatea (88%) consideră că programele de loialitate au o influență importantă în alegerea unui retailer alimentar, opțiunile de cashback (57%) și reducerile la achiziții viitoare (55%) fiind cei mai importanți factori de fidelizare.

Preocupați de mediu, dar încă prudenți la cumpărături

Deși consumatorii conștientizează impactul schimbărilor climatice, aceste îngrijorări nu se reflectă mereu în comportamentul de cumpărare. Peste 80% dintre respondenți își exprimă îngrijorarea față de schimbările climatice, însă doar 44% dintre aceștia spun că sunt dispuși să plătească mai mult pentru alimente care susțin protejarea mediului, precum îmbunătățirea calității solului și biodiversitatea. Consumatorii din România prioritizează sustenabilitatea, cumpărând doar produse de care au nevoie și reducând risipa alimentară, 65% luând măsuri active pentru a-și diminua impactul asupra mediului.

De asemenea, preocupările legate de alimentele ultraprocesate sau de utilizarea pesticidelor s-a intensificat în rândul a aproximativ 54% dintre consumatorii chestionați. În același timp, consumatorii preferă produsele locale deoarece sunt percepute ca fiind mai sănătoase și că susțin economia locală, 62%, respectiv 45% dintre respondenți invocând aceste motive. De altfel, 53% dintre respondenți preferă produse locale, în timp ce 47% optează pentru opțiuni internaționale mai ieftine.

Metodologie: În ianuarie și februarie 2025, PwC Research, centrul global de excelență al PwC pentru cercetare de piață și informații, a realizat un sondaj cu 21.075 de consumatori din 28 de țări, printre care și România (460 de respondenti). Aceștia au primit o varietate de întrebări despre consumul alimentar și tendințele consumatorilor, inclusiv cumpărăturile de alimente și alegerile alimentare, viitorul sănătății, tehnologiile emergente, clima și sustenabilitatea. Interviurile cu executivi din industrie au avut loc în mai 2025.

Grija prețurilor și chibzuința în cheltuieli, două coordonate certe la început de 2023
Analiză BCG: Consumatorii români își ajustează bugetele și prioritizează cumpărăturile esențiale
Consumatorii români se confruntă cu tot mai multă incertitudine economică în 2025, adaptându-și comportamentul de consum pe criterii de...
Top Global Consumer Trends Euromonitor International
Decizii strategice în era consumului inteligent
Calitatea, funcționalitatea, confortul și, nu în ultimul rând, prețul sunt factori care influențează deciziile de cumpărare, potrivit „Top...
Ruxandra Târlescu Partener și Lider Retail & Consumer Markets PwC România
Promoțiile, principalul motiv pentru care consumatorii aleg să schimbe brandul cumpărat
Adaptarea la schimbările în comportamentul cumpărătorilor și presiunea de a menține prețurile la un nivel acceptabil, concomitent cu...
Consumatorii, pesimiști în privința evoluției prețurilor în următoarele șase luni
Consumatorii, pesimiști în privința evoluției prețurilor în următoarele șase luni
Aproape jumătate (46%) dintre consumatorii din întreaga lume cred că prețurile alimentelor vor continua să crească, potrivit sondajului PwC...