RetailZoom: Paștele a readus vânzările pe o creștere confortabilă
Sub influența scăderii cazurilor COVID-19, dar și a relaxării măsurilor de restricție, perioada sărbătorilor pascale de anul acesta s-a remarcat prin creșteri mai mari de vânzări (+15.8%) față de cele de anul trecut (+5.4%), arată datele Jurnalului de Vânzări realizat de RetailZoom. Analiza se referă la evoluția vânzărilor valorice din perioada 12 aprilie – 9 mai 2021 față 30 martie – 26 aprilie 2020.
„Consumul își reia în 2021 traiectoria cu care ne-am obișnuit în anii anteriori pandemiei, vânzările din 2021 având o evoluție destul de similară ca trend, dar cu un plus de 25% peste totalul înregistrat pentru aceeași perioadă în 2019 și 6% vs 2020”, susțin specialiștii RetailZoom.
Sărbătorile pascale ortodoxe din 2021 au readus astfel vânzările pe o creștere confortabilă, înregistrând un plus de cel puțin 2-3 puncte procentuale peste vânzările înregistrate de Paște în 2020 vs 2019.
Dinamica vânzărilor pascale din 2021 față de perioada din 2020 (4 săptămâni înainte și după Paște) a fost mai generoasă în orașele mari și medii, cu creșteri de peste 20% la nivel total și peste 35% pentru produsele de îngrijire personală, arată analiza de piață. Capitala menține o creștere moderată de 7%, ușor în urma evoluției înregistrată de zonele rurale și de urban mic.
Și tot în perioada sărbătorilor pascale, produsele de îngrijire și de înfrumusețare au recâștigat atenția consumatorilor în luna aprilie, pe fondul relaxării restricțiilor și scăderii numărului de cazuri COVID-19, depășind chiar valoarea absolută din 2019.
Băuturile răcoritoare contribuie cu aproape o cincime la creșterea vânzărilor departamentului de alimente. Produsele pentru bebeluși dețin, de asemenea, o dinamica notabilă, dar în continuare scutecele contribuie cel mai mult la creșterea lor.
Pentru începutul de an 2021 vs 2020, produsele bio își mențin dinamica dublă față de produsele standard. Cumpărăturile în pachete cu mai multe produse (multipli) sunt îndeosebi accelerate la alimente în 2021 comparativ cu 2020 (+22% vs +5%). Segmentul bio arată un progres mai mare decât cel non bio în perioada de început de an 2021versus aceeași perioadă a anului trecut, dar păstrează o importanță relativ constantă, de doar 1,5%.
Cât despre mărcile proprii, indicele de preț calculat de RetailZoom arată că în cazul alimentelor, produsele private label sunt cu 0,9% mai ieftine, în timp ce în cazul produselor nealimentare, mărcile proprii sunt cu 0,5% mai ieftine decât brandurile.
Și tot legat de prețuri, inflația și-a spus cuvântul la început de an. În perioada ianuarie-aprilie, prețurile monitorizate de RetailZoom au înregistrat o creștere de 2,2% față de 2020. În cazul produselor de îngrijire personală, creșterea medie a fost de 4,5%. Produsele pentru casă s-au scumpit cu 4,6%, iar prețurile alimentelor au crescut cu 2,4% în intervalul analizat.
Toate informațiile se referă la indexul de date scanate al RetailZoom compus din peste 3.400 de magazine din comerțul modern internațional. Este vorba despre canalul de proximitate reprezentat de Carrefour Market, Express, dm, Inmedio, Mega Image, Shop&Go, Penny, Profi și Xpress, dar și magazinele de format mare: Cora, Carrefour hypermaket, Metro.