O piață în creștere accelerată
Piaţa locală de distribuţie FMCG se află, în mod cert, pe o traiectorie ascendentă, având în federe faptul că avansul mediu al cifrei de afaceri nete, măsurat în rândul primilor șapte jucători, a fost de 20%. Valoarea cu adevărat remarcabilă este însă creșterea medie a profitului, de peste 80%.
Cele mai mari companii care activează în zona de distribuție FMCG, după cifra de afaceri, sunt Interbrands Orbico, Aquila Part Prod Com, Marathon Distribution, Macromex, Simba Invest, Amigo&Intercost și Drim Daniel Distribuție FMCG. Din această listă au fost excluse companiile Luzan Logistic și Punctual Comimpex, care distribuie în principal produse din tutun. Astfel, în 2022, liderul pieței a fost Interbrands Orbico, jucător care a înregistrat o cifră de afaceri netă de 5,18 miliarde lei, în creștere cu 37% față de anul precedent. În ceea ce privește profitul, deși valoarea absolută este de doar 41 milioane lei, plusul față de 2021 este cu adevărat impresionant: 130%.
„După lansarea cu succes a platformei e-B2B și implementarea unui nou design în structura IT prin schimbarea ERP și SFA în 2022, anul acesta vom implementa soluția SAP pentru eficiență operațională crescută, iar următorul pas va fi automatizarea depozitelor. Avem deja peste 55.000 mp în depozite în aproape 20 de locații, digitalizarea este esențială. De asemenea, ne concentrăm și pe încheierea de noi parteneriate strategice. Lindt, Wella, Lipton, Philips și, în curând, Kraft-Heinz sunt printre cele mai noi branduri din portofoliul nostru”, explica Ioana Boghenco, CEO-ul Interbrands Orbico, în cadrul unui interviu acordat Progresiv în prima parte a acestui an.
Aquila, lider în servicii integrate de distribuţie şi logistică pentru piața bunurilor de larg consum din România și Republica Moldova, a încheiat anul 2022 cu afaceri de 2,11 miliarde lei și un profit net de 78 milioane lei, cu 23% peste anul anterior, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor Publice. Profitul net este cel mai mare de la înființarea companiei. Rezultatul obținut vine în contextul creșterii veniturilor companiei, susținute de segmentul de distribuție, în special de vânzările prin canalul HoReCa și cel de proximitate (benzinării și magazine de proximitate), precum și de brandurile proprii.
În structura veniturilor, toate cele trei segmente de afaceri au înregistrat creșteri: distribuție – 15%, logistică – 7% și transport – 15%. Veniturile aferente brandurilor proprii, Gradena și La Masă, au avut un avans de 43% în 2022, până la 67,5 milioane lei. Mai mult, parcursul bun este confirmat și de cifrele aferente primului trimestru din 2023, când veniturile Aquila au crescut cu aproximativ 93 milioane lei (+20%), de la 469 milioane lei în primele trei luni din 2022 la 562 milioane lei în același interval din 2023. Pentru acest an, Aquila și-a bugetat investiții de 12,7 milioane de euro, stabilind un plafon cumulat de nouă milioane de euro pentru încheierea de contracte de finanțare tip leasing pentru echipamente de depozit și automatizări (în valoare de 1,4 milioane de euro) și mijloace de transport (în valoare de 7,6 milioane de euro).
Plusuri de peste 100%
Cea mai impresionantă creștere a fost însă cea a Marathon Distribution Group, plusul fiind de peste 30% în cazul cifrei de afaceri și de peste 120% în cazul profitului, acesta ajungând la aproape 61 milioane lei. Macromex, companie cu capital 100% românesc, cu un portofoliu format atât din branduri proprii, cât și din mărci partenere, a încheiat 2022 cu o cifră de afaceri de 735 milioane lei și un profit de 58,9 milioane lei.
Și în acest caz, plusul înregistrat de cifra de afaceri a fost unul bun, de 16%, însă profitul a crescut semnificativ, cu 64% față de anul precedent. Toate acestea, în condițiile în care, după cum explica Albert Davidoglu, CEO Macromex, 2022 a fost un an marcat de provocări, costurile cu energia crescând cu 52%, cele cu combustibilul cu 46%, iar cele cu materia primă și produsele cu aproximativ 30%. O evoluție pozitivă a înregistrat și Simba Invest, companie care activează în principal în zona Moldovei.
În acest caz, creșterea cifrei de afaceri a fost de 15%, în vreme ce profitul a crescut cu 58% față de valoarea înregistrată în 2021. În cadrul unui interviu acordat Progresiv, Cătălin Tarcău, Director Operațiuni Simba Invest, explica faptul că focusul companiei a fost pe maximizarea anumitor produse sau a anumitor canale, precum și pe maximizarea logisticii, a portofoliului unei divizii sau a unui agent, a diminuării rutelor neperformante sau a clienților rău-platnici sau cu risc mare de încasare. De asemenea, parcul auto a fost o prioritate pentru Simba Invest, făcându-se permanent investiții în flotă. O altă zonă importantă este depozitarea.
„Sperăm ca la 1 octombrie să «tăiem panglica» noului depozit de peste 6.000 mp din Bacău, precum și a sediului administrativ", explica el. Nu în ultimul rând, DRIM Daniel Distribuție FMCG a raportat de asemenea cifre remarcabile, în special în ceea ce privește profitul, unde creșterea a fost de 118% față de anul precedent, până la 16,44 milioane lei. Cifra de afaceri netă a urcat și ea cu 14%, până la 516 milioane lei. Anul acesta, DRIM Daniel va mai investi mult în digitalizare, un prim pas fiind introducerea unui soft mai performant de warehouse management.
Provocări pe termen mediu și lung
În continuare, piața locală de distribuție FMCG se confruntă cu provocări, iar majoritatea necesită investiții în digitalizare pentru îmbunătățirea eficienței și competitivității. Unul dintre obstacolele majore este complexitatea managementului lanțului de aprovizionare, care implică mai multe părți și rețele logistice complicate. Prin adoptarea de tehnologii precum cloud computing și analiza datelor, companiile pot obține vizibilitate în timp real asupra lanțurilor lor de aprovizionare, pot minimiza erorile și pot răspunde rapid cerințelor în schimbare.
Alte provocări semnificative în industria distribuției FMCG sunt și vor fi gestionarea și dezvoltarea unui personal calificat. Pe măsură ce industria evoluează odată cu progresele digitale, va exista o cerere tot mai mare de profesioniști cu experiență în analiza datelor, optimizarea logisticii și implementarea acestor tehnologii. Recrutarea și formarea unor astfel de talente ar putea fi o sarcină descurajantă pentru companii, iar rezultatele se vor vedea pe termen mediu și lung.