Carrefour își centralizează achizițiile la nivel european. Ce implicații sunt pe piața locală?
Retailerul francez Carrefour a luat decizia de a-și consolida achizițiile pentru șase dintre cele mai importante piețe ale sale și își înființează propriul centru de achiziții în Spania de unde va gestiona achizițiile pentru regiunea G6 care include Franța, Spania, Italia, Belgia, România și Polonia.
În ultima perioadă Carrefour a renunțat treptat la parteneriatele cu concurenții săi, astfel că decizia de a înființa un centru european de achiziții nu este deloc surprinzătoare. La începutul anului 2023, un birou de cumpărare numit Eureka ar urma să fie deschis la Madrid, echipele fiind deja pregătite pentru negocieri, potrivit publicației de specialitate LSA. Eureka va negocia doar cu furnizorii importanți, în timp ce negocierile cu producătorii locali se vor purta cu departamentele de achiziții ale fiecărei pieței. Astfel, Eureka va avea un rol de referință și achiziție în numele celor șase țări pentru brandurile mari, existând un singur interlocutor, un singur contract și un singur proces administrativ pentru comenzi și facturare.
Pentru Carrefour, potrivit presei internaționale, obiectivul acestei dinamici este și o raționalizare a fluxului de mărfuri și folosirea datelor în luarea de decizii, o monitorizare mai precisă a businessului și o măsurare mai bună a performanței comerciale.
Carrefour este la a doua încercare de centralizare a achizițiilor la nivel european, după ce în urmă cu 10 ani a încercat să convingă brandurile internaționale să intre într-un sistem de achiziții centralizat, bazat pe un coridor de preț centralizat la nivel european. Prima încercare a fost oprită după 12 luni. Modelul pe care Carrefour încearcă să îl adopte este un model super eficient, inventat în Europa de Grupul Schwarz, unde negocierile pentru tot ceea ce înseamnă brand internațional sunt centralizate în Germania, iar la nivel local se discută doar programele promoționale și oportunitățile de „in/out”.
”Strategia Carrefour pare să vină în contextul în care marea majoritate a brandurillor globale își desenează strategia la nivel regional, își restructurează echipele de negociere și evoluează către un model de business centralizat, cu o agilitate locală moderată. Unul dintre punctele foarte importante de înțeles va fi legat de modul în care profitabilitatea va fi alocată între centrul regional de achiziții și echipa de achiziții locală. În cazul în care modelul de business între regional și local va fi acceptat cu succes de către echipele locale, Carrefour va putea beneficia pe deplin de un pricing mai bun și mai competitiv în piețele respective”, susține Lucian Marin, Managing Partner Growth Leadership Consulting.
Cum se traduce această mișcare pentru piața locală
Potrivit informațiilor oferite de retailerul francez, Carrefour România va continua să negocieze cu furnizorii săi români, consolidând parteneriatele deja legate și dezvoltând altele noi, totul pentru ca românii să consume produse locale, cu gust autentic românesc. Carrefour România deține cel mai amplu portofoliu de producători locali pe zona de alimente proaspete, cu peste 1.300 de fermieri la nivel național, dintre care 600 producători sunt ultralocali. Mai mult, Carrefour colaborează cu 19 cooperative, dintre care 15 ca furnizori, iar patru ca parteneri: Grădina Noastră din Vărăști, Grădina Noastră din Zarand, Grădina Noastră din Însurăței și Grădina Noastră din Brezoaele.
”Noul birou de achiziții ne va permite să ne modernizăm lanțul de aprovizionare și sistemele informatice pentru raționalizarea fluxurilor de mărfuri. Datele vor fi în centrul acestei dezvoltări pentru a sprijini colaborarea, suportul decizional, monitorizarea planurilor de afaceri și măsurarea performanței comerciale. Obiectivul este de a avea un punct de contact unic pentru companiile internaționale foarte mari, cu o acoperire globală, un contract european unic și procese administrative simplificate pentru comenzi, facturi și plăți”, au declarat pentru Progresiv oficialii Carrefour.
”Modelul pare să ajute în viitor toate cele 3 direcții importante legate de achizitii, prin crearea oportunității de timp și prin maximizarea capabilităților de achiziții: un preț competitiv la brandurile globale, un asortiment local, cu branduri naționale și branduri de „diferențiere” și un ecosistem sustenabil pentru private label, atât cu producție locală, cât și internațională. Carrefour poate reuși prin această mișcare o schimbare care să creeze o dinamică de profit și competitivitate foarte bună”, a mai punctat Lucian Marin.
Presiunea autorităților de concurență asupra alianțelor
Decizia Carrefour de a centra achizițiile la nivel european vine într-un context cu mișcări mai ample în piața europeană de achiziții. Astfel, după ce în luna iunie Carrefour a anunțat că pune punct parteneriatului cu Systeme U, retailerul francez a decis să renunțe la colaborarea cu Louis Delhaize, proprietarul hypermaketurilor cora. Parteneriatul dintre cei doi jucători a debutat în 2014. De atunci Carrefour Franța a negociat condițiile de cumpărare cu cei mai mari producători de bunuri de larg consum nu doar pentru magazinele proprii, ci și pentru hypermaketurile cora și supermarketurile Match ale grupului Louis Delhaize. Acordul de colaborare pe achiziții se va încheia pe 28 februarie 2023 pe piața din Franța și pe 31 decembrie 2022 pentru Belgia și Luxembrug.
Ca urmare a încheierii colaborării dintre Carrefour și Louise Dehaize, proprietarul cora a luat decizia de a semna un parteneriat pe cinci ani cu Intermarché. Cei doi retaileri au anunțat că alianța ar trebui să consolideze competitivitatea lor pe piață. Ambele grupuri își vor păstra însă autonomia și independența comercială.
Alianțele de cumpărare sunt un topic controversat în industria FMCG. Potrivit multor producători, acestea servesc în principal la creșterea marjelor de profit ale retailerilor implicați. Potrivit retailerilor, astfel de alianțe sunt o necesitate pentru a crea condiții de concurență mai echitabile în negocierile cu multinaționale și pentru a duce la prețuri de vânzare mai scăzute în magazine.
În plus, autoritățile de concurență pun, de asemenea, o presiune din ce în ce mai mare asupra achiziționării de alianțe între retaileri concurenți. Coincidența face ca autoritățile italiene să suspecteze Carrefour Italia că a comis fraude cu facturi false timp de patru ani. Gruparea achizițiilor într-o centrală ar putea evita abuzuri sau suspiciuni similare.
”Istoria arată că alianțele de cumpărare sunt doar un vehicol de „taxare” suplimentară a brandurilor globale, prin intermediul puterii de „ sancțiune” la nivel de asortiment sau activare a brandurilor în punctele de vânzare, fără valoare adăugată pentru producătorii de FMCG. În cazul centralelor de achiziții globale sau regionale, puterea de sancțiune poate fi transformată într-un motor de „value creation” prin schimbul de date, listări globale, viteză mai mare a listărilor la nivel regional, campanii de execuție de brand sau campanii de responsabilitate socială”, concluzioneză Lucian Marin.