Proximitatea și magazinele de tip convenience își consolidează creșterea
Relaxarea restricțiilor și mutarea consumului în mai mare măsură în afara casei au făcut ca sezonul estival din acest an să vină cu o impulsionare a vânzărilor în special în cazul categoriilor care au avut de suferit de la debutul pandemiei. Produsele de înfrumusețare, băuturile nealcoolice, fructele și legumele conservate și congelate, gustările dulci sunt categoriile ce recuperează vânzări prin opoziție cu vara anului anterior, potrivit Jurnalului de Vânzări realizat de RetailZoom.
Sezonul estival din acest an a beneficiat de o impulsionare adițională dată de reluarea concediilor și a evenimentelor (private sau publice), aducând mai mult de 3pp vs anul anterior (+13% vs +9,8%) și creșteri mai mari au fost înregistrate în cazul vânzărilor de produse de înfrumusețare, pe fondul comparației cu vara anului trecut. În același timp, produsele de îngrijire a casei își estompează creșterea. Concret, pentru produsele de înfrumusețare a fost raportată o creștere de 26,6% în vara acestui an față de scăderea de 3,6% în sezonul estival din 2020. În cazul celor pentru îngrijirea casei, creșterea a fost de 6,1% față de 11% în vara anului trecut.
„Pentru categoriile cu cele mai mari dinamici înregistrate în acest sezon au contat foarte mult noutățile introduse, în termen de răsfăț sau dedicate produselor specifice călătoriilor estivale (cocktails, mâncarea pentru bebeluși la borcan, protecție solară)”, explică specialiștii RetailZoom.
Un sfert din creșterea observată vara aceasta (+13% vs 2020) poate fi atribuită deschiderilor de magazine tip supermarket&convenience, completează aceștia, și, mai mult de atât, meritul este dat de creșterea organică a categoriilor în toate formatele de magazine.
Creșterea înregistrată pe univers comparabil de magazine (like-for-like cu 2020) este de +8,4%, confirmând astfel evoluția pozitivă a coșului de cumpărături.
„Dinamica verii 2021 confirmă un consum crescut comparativ cu anul anterior, dar și față de timidul început al sezonului din luna mai. Vârfurile observate în lunile iulie și august sunt cu +6%, respectiv +13% mai sus decât media perioadei analizate în 2021, pe când anul trecut acestea erau cu +5% și +11% vs media săptămânală a vânzărilor din timpul verii”, transmit analiștii RetailZoom.
În privința dinamicii vânzărilor pe canale, magazinele de format mare au înregistrat o creștere de 15%, supermarketurile de 9,8% și convenience de 22% în vara acestui an față de vara anului trecut.
„Proximitatea și magazinele de tip convenience își consolidează creșterea și astfel au înregistrat evoluții mai bune ale vânzărilor față de magazinele de tip supermarket sau hypermarket. Localul a fost reprezentat mai mult și promovat și prin produsele comercializate (atât prin mărci locale, cât și prin rețete) ori prin campanii dedicate”, explică specialiștii RetailZoom.
Iar primele 10 județe ce aduc vânzări din magazinele monitorizate de RetailZoom contribuie cu peste 50% în vânzările raportate. Ilfov deține o contribuție mai mică la creștere în acest an, pe când Suceava și Dolj înregistrează un avânt față de restul județelor, îndeosebi pentru alimente. Impactul la nivel regional indică în această vară regiunea Centrală și de Est ca înregistrând cea mai mare creștere la nivel total vânzări. Produsele de îngrijire personală dețin cele mai mari creșteri, însă din regiunea de Sud și Sud Est.
Alte concluzii ale raportului:
- Jumătate dintre categoriile raportate cresc în 2021 cu >25% vs 2019, procentul scăzând la 20% pentru categoriile alimentare și nealimentare comparate cu vara 2020 (în 2021 doar una din 5 categorii crește cu mai mult de 25% vs 2020). Dintre categoriile ce scad pe timpul verii 2021 vs 2020, dar sunt pe creștere vs 2019 se numără: cafeaua, zahărul, tabletele de ciocolată, săpunul, margarina, cacaoa, alcoolul sanitar, șervețelele de corp, dezinfectanții pentru țesături, dezinfectantul pentru mâini, mănușile de protecție – toate categorii ce și-au activat trendul ascendent din timpul primului an de pandemie. Rămân pe trend descendent și față de 2020 și față de 2019 mezelurile vrac, brânza vrac și pâinea.
- Categoriile ce cresc cu valori mai mari de +25% vs 2019, dețin în perioada iunie-august 2021 o contribuție de 48% în total vânzări. Dintre acestea, o treime înregistrează creștere și vs 2020. Grupa acestor categorii cuprinde: ulei, băuturi energizante, mâncare pentru pisici, mâncăruri preambalate semi și gata preparate inclusiv supe, icetea, apa cu vitamine, gin, rom. Acestea sunt categoriile ce au reușit să atragă vânzări fie prin noi segmente de piață (consumatori noi și/sau produse noi), fie printr-o contribuție mare în magazinele nou deschise.
- Promoțiile au atins un maxim în al treilea trimestru al anului 2020, însă de atunci au revenit treptat la nivelul din 2019, în continuare deținând un ușor avans în termen de importanță din totalul vânzărilor, mai ales pentru alimente și produse dedicate îngrijirii casei.
- Un sfert din creșterea observată vara aceasta o putem atribui deschiderilor de magazine tip supermarket, dar, mai mult de atât, meritul merge către dezvoltarea organică a categoriilor în ambele formate de magazine, cu o importanță mai mare venind dinspre formatul mare de magazine.
Raportul RetailZoom se referă la evoluția vânzărilor valorice din perioada verii: 31 mai - 29 august 2021 (săptămânile 22-34) versus 1 iunie 2020 -30 august 2020 (săptămânile 23-35). Toate informațiile se referă la indexul de date scanate al Retailzoom compus din peste 3.500 de magazine din comerțul modern internațional. Canal de proximitate (convenience și supermarket): Carrefour Market, Carrefour Express, dm, Inmedio, Mega Image, Shop & Go, Penny, Profi, XPress. Canal de magazine de format mare: Cora, Carrefour hyper, Metro.