Rolul transportului și logisticii în limitarea provocărilor pentru sectorul FMCG
Piața bunurilor de larg consum din România a înregistrat creșteri semnificative de la an la an, ceea ce denotă că România are un potențial care o face extrem de atractivă. În contextul inflaționist înregistrat la nivel de 2022 și într-un sector în care concurența este acerbă, iar provocările nu întârzie să apară, concretizarea acestui potențial presupune capacitatea afacerilor de a își selecta și promova corect factorii diferențiatori. În acest sens, din ce în ce mai mult în ultimii ani, s-a demonstrat că partea de logistică și transporturi are un impact pozitiv, punctează Gebrüder Weiss, unul dintre principalii actori din industria de transport și logistică.
Peisajul economico-social din ultimii trei ani, suprapus peste tendința deja accentuată de digitalizare, a multiplicat și complicat provocările cu care trebuie să jongleze logistica unui business FMCG. Pandemia de COVID a schimbat obiceiurile cumpărătorilor, cu un salt spectaculos al comerțului online. Supermarketurile online deja își arată potențialul disruptiv și vor căpăta o cotă de piață tot mai mare pe măsură ce crește puterea de cumpărare a nativilor digitali. Dar, totodată, ele cresc și presiunea competitivă: clientul are, la propriu, alegerea în buzunarul său, sub forma unor aplicații de mobil prin care poate comanda din multiple magazine.
Marfa trebuie să ofere mixul perfect pentru a fi aleasă de consumator: produsul trebuie să fie în stoc la momentul potrivit, să fie bine promovat, dar și la prețul pe care cumpărătorul îl consideră corect. Un truc simplu este să ne punem în locul respectivului client ca să înțelegem procesul decizional: dacă la momentul la care ai o nevoie nu găsești produsul potrivit, cauți rapid o variantă înlocuitoare sau un alt brand. Această decizie de mutare a clientului se poate extinde la întregul magazin sau chiar lanț de magazine, care va fi perceput sau nu ca bine aprovizionat ori cu prețuri rentabile. Iar rolul unui furnizor de servicii de logistică este întocmai să faciliteze obținerea acestui mix performant.
În esență, logistica și transporturile au misiunea strategică de a asigura aprovizionarea în timp util cu marfa cerută în piață, la costuri rentabile. În același timp, într-un peisaj presărat cu blocaje ale producției sau lanțului de distribuție din cauza conflictelor militare globale, a pandemiilor sau accidentelor, devine un proces tot mai complex să asiguri circulația rapidă a bunurilor de larg consum, la costuri permisive. În acest context, trasabilitatea și accesibilitatea informațiilor în timp real devin esențiale și permit unei afaceri să se adapteze din mers.
Ca răspuns, industria logisticii s-a orientat puternic spre o accelerare a digitalizării, cu numeroase oportunități care, exploatate corect, pot atenua impactul provocărilor externe.
Un exemplu de strategie de digitalizare continuă oferit de Gebrüder Weiss este portalul dedicat clienților săi, myGW, care asigură acces online, în timp real, la toate informațiile, documentele și serviciile relevante, inclusiv stocuri și mișcările articolelor depozitate. Este un instrument în continuă dezvoltare, integrând feedbackul primit. Printre cele mai utilizate funcționalități de către clienții Gebrüder Weiss, se numără ETA (en. Estimated Time of Arrival; ro: Timpul estimat de sosire), managementul documentelor și e-booking, dar și accesul la o multitudine de rapoarte care le permit acestora să analizeze, alături de managerul de cont dedicat, oportunitățile de optimizare.
Pentru companiile din FMCG, o analiză a raportului dintre oportunități și costuri poate identifica dacă este oportun să investească în propria infrastructură IT pentru logistică sau, mai degrabă, să intre în parteneriat cu un furnizor dedicat și să-și direcționeze resursele către businessul principal. Pe lângă investițiile proprii în IT, un furnizor de logistică mai pune la dispoziția partenerilor săi personal bine pregătit, cu experiență și expertiză, dar și o rețea teritorială extinsă, care răspunde în timp optim la provocări precum lipsa personalului calificat în piață sau infrastructura de transport deficitară. Iar parteneriatul cu un furnizor de servicii de logistică și transporturi ancorat într-o strategie de optimizare pe termen lung le asigură businessurilor FMCG, dar nu numai, oportunitatea de a își securiza baza de clienți prin controlul costurilor și maximizarea disponibilității mărfurilor.
Este cunoscut faptul că infrastructura rutieră și feroviară a României cere o mai mare adaptabilitate, iar răspunsul Gebrüder Weiss este de a investi constant în rețeaua de centre logistice din teritoriu, ce conferă acces mai facil la fiecare regiune a țării, dar și la rutele externe esențiale. Cel mai recent, hub-ul din Sibiu a fost extins cu 2.500 mp, printr-o investiție de peste 3 milioane de euro, crescând capacitatea companiei de a deservi clienții din zona de centru-vest.
Despre Gebrüder Weiss
Gebrüder Weiss Holding AG cu sediul în Lauterach (Austria) este o companie globală de servicii complete de logistică, cu aproximativ 8.400 de angajați și 180 de locații proprii. În exercițiul financiar recent încheiat, compania a realizat o cifră anuală de afaceri de 3 miliarde de euro (2022). Portofoliul său include soluții de transport și logistică, servicii digitale și de management al lanțului de aprovizionare. Combinația dintre competența digitală și cea fizică permite concernului să răspundă rapid și flexibil la nevoile clienților. Prin intermediul numeroaselor măsuri de ordin ecologic, economic și social, compania de familie, a cărei istorie în domeniul transporturilor se extinde pe o perioadă de peste 500 de ani, este în prezent cunoscută și ca pionier în domeniul economiei durabile.
Prezentă în România din 1994, Gebrüder Weiss se bazează astăzi pe o infrastructură națională de hub-uri logistice situate în București, Arad, Sibiu, Cluj, Bacău, Brașov, Constanța și Craiova. Filiala din Sibiu a fost extinsă în 2022 pentru a răspunde mai bine nevoilor clienților. Compania oferă clienților săi soluții de logistică inteligente și oferă servicii flexibile de distribuție prin transport rutier, feroviar, aerian și maritim.
Articol susținut de Gebruder Weiss.