Tendințele verii în categoria băuturi răcoritoare

Cu vânzări în creștere încă de anul trecut pe unele dintre cele mai importante segmente, precum still drinks și juice 100%, piața băuturilor răcoritoare va beneficia din plin în vară de un nou stimul de creștere – reducerea TVA la alimente și băuturi non-alcoolice la 9% de la 1 iunie.

Producătorii de băuturi răcoritoare au toate motivele să fie optimiști. Vânzările de răcoritoare carbogazoase în retail au crescut cu 8,3% în valoare și 5,7% în volum în intervalul mai 2014 – aprilie 2015 față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor firmei de cercetare RetailZoom care monitorizează cea mai mare parte a rețelelor internaționale de magazine.

Creșterea a fost chiar mai mare în cazul băuturilor necarbonatate. Astfel, vânzările pe segmentul still drinks (băuturi necarbogazoase cu un conținut de fruct mai mic de 25%) au crescut cu 21,5% în valoare și 15,3% în volum în perioada menționată mai sus, iar cele de suc natural (juice 100%) s-au majorat cu 14,9% în valoare și 11,4% în volum.

Pe de altă parte, vânzările de nectar (băuturi necarbonatate cu conținut de fruct între 25% și 99%) au scăzut cu 0,3% în valoare și 1,6% în volum, iar cele de ice tea s-au redus cu 3,6% în valoare și 3,7% în volum.

Toate indiciile arată că trendul ascendent al vânzărilor va continua pe parcursul acestui an. „Conform datelor firmei de cercetare Nielsen, în perioada februarie-martie 2015 s-a înregistrat o creștere de 8,6% a pieței de JNSD (juice 100%, nectar și still drinks – n.r.), comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Estimăm că această tendință de creștere se va menține până la sfârșitul anului în curs”, susține Mihaela Greluș, Directorul de Marketing al producătorului Tymbark Maspex România.

Pe de altă parte, scăderea TVA ar putea stimula vânzările băuturilor răcoritoare poziționate pe segmente superioare de preț. „Odată cu scăderea prețurilor, oamenii își permit să consume mai mult și mai variat. În același timp, branduri care până acum erau evitate din cauza prețurilor devin mai accesibile”, explică Adriana Nestoriuc, Associate Marketing Manager Carbonated Soft Drinks & Juices, PepsiCo România.

În schimb, rămân necunoscute condițiile meteorologice, de care depind într-o mare măsură și vânzările de băuturi răcoritoare. „Este vorba nu atât de temperatură, cât despre indicele de confort termic, care oscilează în funcție de temperatură, umiditate și alți factori.

În funcție de acesta crește sau scade și «pofta» de băuturi răcoritoare. În special vremea din timpul weekendurilor are o influență mare. Dacă plouă în multe din cele 13 weekenduri de vară, acest lucru se reflectă în consum pentru că oamenii stau mai mult acasă”, completează Adriana Nestoriuc.

Tendințe pe piața băuturilor răcoritoare

Preferința pentru ambalajele mari sau medii. Trendul se va accentua în acest sezon. Potrivit RetailZoom, creșterea vânzărilor de băuturi răcoritoare carbogazoase la un litru a fost de 36,4% în valoare și de 41,8% în volum, în intervalul mai 2014 - aprilie 2015 față de aceeași perioadă a anului precedent. Pe segmentul de necarbonatate, cea mai mare creștere au avut-o băuturile în ambalaje de 1,5 litri, care au înregistrat un avans de 80,6% în valoare și 83,8% în volum.

În acest context se înscriu și lansarea de către Pepsi a ambalajelor de 1,25 litri și 1,75 litri, precum și noul ambalaj Prigat de 1,75 litri pentru sortimentele portocale, vișine, căpșună-banană și piersică. Concomitent cu lansarea noului ambalaj, Prigat dă startul unei noi campanii de comunicare, „Atleți de zi cu zi”.

Tehnologia și deschiderea către inovație a noii generații. Gradul de deschidere a „Generației Y” oferă oportunitatea de a transmite informații în mod integrat și de a conecta toate mediile de comunicare. „Există o legătură strânsă și o continuitate între mesajele de pe etichetele de produs, inițiativele din social media, informațiile de pe panourile outdoor sau cele de pe canalele TV”, susține Natalia Stroe, Marketing & Business Develop­ment Manager în cadrul Coca-Cola HBC România.

Lansările de produse ediție limitată. Mulți producători vor avea cu siguranță cel puțin o „vedetă” în portofoliu, care să corespundă trendului și cerințelor pieței pe timpul verii. De exemplu, Coca-Cola derulează o campanie in-store prin care își invită consumatorii într-o „călatorie” în istoria sticlei contur, care include lansarea unei serii speciale de 10 sticle din aluminiu care amintesc de momentele memorabile din istoria brandului Coca-Cola, cum ar fi primele reclame cu urși polari sau primele vizualuri construite în jurul frumuseții feminine. Campania promoțională „Kiss and win”, cu premii ce însumează 5 milioane de lei, a fost dezvoltată în contextul aniversării a 100 de ani de la lansarea sticlei contur Coca-Cola.

Și Pepsi are un proiect care prevede producția a trei ambalaje noi pentru doza de 0,33 litri, în ediție limitată. În luna mai, consumatorii au fost invitați să creeze un nou design pentru doza de Pepsi în aplicația găzduită pe site-ul acceptaprovocarea.ro, iar cele mai reușite trei propuneri de ambalaj urmează să fie produse și vândute în această vară pe rafturile magazinelor din țară.

Diferențierea la raft și produsele complementare. Inovațiile de produs și design și pachetele cross-promotion cu produse complementare dedicate momentelor similare de consum din sezonul cald reprezintă modalități de atragere a consumatorilor în această perioadă.

„Pentru compania noastră, ca și pentru majoritatea comercianților, promoțiile și acțiunile in-store reprezintă în continuare cele mai eficiente metode de impulsionare a vânzărilor. Profitând de complementaritatea categoriilor noastre, ne vom concentra pe mecanisme cross promo (încrucișate) cu preț special, promoții multipack și discounturi”, spune Mihaela Greluș de la Tymbark.

Băuturile cu zahăr, mai scumpe de la începutul acestui an
Băuturile cu zahăr, mai scumpe de la începutul acestui an
O serie de noutăți legislative în domeniul TVA au intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2023 ca urmare a modificării Codului Fiscal prin...
Răcoritoarele, categoria în care inflația temperează euforia consumului
Răcoritoarele, categoria în care inflația temperează euforia consumului
Evoluția categoriei de băuturi răcoritoare a stat în ultimii doi ani sub semnul pandemiei, însă, odată cu ridicarea restricțiilor, jucătorii...