Produsele pentru îngrijirea țesăturilor, evoluția unei piețe aflate între maturitate și reinventare
Produsele pentru îngrijirea țesăturilor, una dintre puținele categorii în care brandurile reușesc să dicteze aproape integral achizițiile, traversează o etapă de transformare, mizând pe inovație, eficiență și sustenabilitate. Detergentul pudră continuă să piardă teren în defavoarea segmentelor moderne – lichide și capsule, iar producătorii mizează pe inovații și ambalaje convenabile pentru a-și securiza vânzările.






Piața produselor pentru îngrijirea țesăturilor rămâne una matură, dar în continuă dinamică, influențată de schimbările economice și de modificările comportamentelor de consum, susțin la unison producătorii și distribuitorii care activează pe acest segment de piață. „În prima jumătate a anului 2025, categoria a înregistrat o creștere de două cifre în volum, susținută în special de segmentele detergent capsule, detergent lichid și balsam lichid, și o ușoară tendință de scădere comparativ cu anul trecut în valoare, influențată de tendința consumatorilor de a căuta și aștepta promoții în contextul inflaționist actual și al incertitudinii cu privire la evoluția puterii de cumpărare”, explică Elia Cazan, Senior Director SEE Fabric Care and Brand Operation Leader în cadrul P&G. La polul opus, detergentul pudră continuă să piardă teren an de an atât în valoare, cât și raportat la volume. Concret, în perioada august 2024 – iulie 2025, vânzările de detergent pudră au înregistrat o scădere valorică de 18,5%, respectiv 6,7% raportat la volume comparativ cu august 2023 – iulie 2024, potrivit datelor RetailZoom.
„Deși în piață încă observăm prezența contextului inflaționist, retailerii încearcă să atragă consumatorii prin oferte cât mai atractive, în special prin ambalaje de dimensiuni mari, care oferă un preț mai competitiv per spălare”, susține Costi Vasile, Head of Marketing Henkel Consumer Brands. În acest context, compania a reușit să își consolideze poziția pe piață datorită evoluției brandului Persil, care a înregistrat o creștere semnificativă în segmentele moderne (detergent lichid și capsule). Această performanță se datorează inovațiilor lansate atât la nivel de formulă (prin relansarea brandului în 2024), cât și prin extinderea portofoliului cu noi formate, în special ambalaje mari de capsule și detergent lichid.
Dacă ne referim la piața europeană de profil, aceasta continuă pe un traseu de creștere moderată, dar constantă, susținută de cererea pentru soluții mai eficiente (spălare la temperaturi joase și cicluri scurte), ambalaje sustenabile și formate mai convenabile, precum lichide concentrate și capsule. „În perioada 2024–2025, categoria încă se extinde valoric, în ciuda volatilității macroeconomice din unele țări”, declară Irina Russo, Export Manager BlueSun, producător al unor mărci ca A+, Dreft, Daz, La Antigua Lavandera, Gama, prezente în Țările Nordice, Benelux, Marea Britanie, Spania și Portugalia. În România, compania este prezentă în categorie cu brandul La Antigua Lavandera, marcă tradițională spaniolă.
„În România, piața se află într-o fază de reechilibrare. După doi ani de presiuni inflaționiste și schimbări în comportamentul de consum, în prima jumătate a lui 2025 am observat o ușoară revenire pe segmentele premium și specializate, consumatorii căutând din ce în ce mai mult produse care aduc valoare adăugată – fie prin rezultate vizibile, fie prin formule mai blânde cu țesăturile și cu mediul. La Antigua Lavandera a înregistrat o creștere de două cifre față de 2024, datorită consolidării prezenței în lanțurile de retail modern și creșterii comunicării în online spre cumpărătorii care apreciază tradiția și diferențierea față de competiția locală”, a completat Irina Russo.
Importanța inovațiilor în securizarea vânzărilor
Inovația, conveniența în utilizare și eficiența crescută sunt criteriile la care se uită cel mai des consumatorii în prezent, acest fiind și motivul pentru care detergentul capsule înregistrează cea mai bună dinamică pe piață. „Preferințele consumatorilor în ceea ce privește formatele de detergenți au început să se schimbe accelerat începând cu 2024, iar această tendință a continuat și în 2025. Cel mai dinamic segment din piață este cel al capsulelor. Brandul Persil a reușit o creștere de aproximativ 50% a cotei de piață pe segmentul capsulelor față de anul trecut (YTD vs LYTD), depășind ritmul general de creștere al acestui segment. Această creștere se datorează investițiilor continue în capsulele cu patru compartimente Persil Discs, segment pe care Henkel l-a lansat pe piața din România în 2019. Dacă în trecut detergentul pudră domina cu o pondere de 50%, în prezent cele trei formate (pudră, lichid, capsule) au ponderi apropiate în piață”, declară Carmen Odoroagă - Barbu, Senior Brand Manager Henkel Consumer Brands.
La fel de importantă este și eficiența energetică în alegerea detergentului, dovadă fiind faptul că producătorii au investit în formule care sunt potrivite pentru temperaturi reduse. P&G a reformulat detergenții Ariel pentru a funcționa eficient la temperaturi mai scăzute, ajutând consumatorii să economisească la facturile de utilități. Henkel a relansat capsulele Persil Discs într-o formulă mai compactă, ceea ce a dus la reducerea emisiilor de CO2 cu 40% per spălare, la un consum de energie mai mic cu 50% și la folosirea a 40% mai puțină folie per capsulă. În cazul Unilever, un exemplu recent este lansarea Dero Pro Express, un detergent creat special pentru ciclurile scurte de spălare care a înregistrat vânzări în linie cu așteptările companiei.
„Chiar și într-un context dificil, datele ne arată că mărcile puternice, iubite de consumatori, trec cu succes testul provocărilor economice. Premiumizarea rămâne relevantă, cu condiția ca produsele să răspundă unor nevoi reale și actuale. Atunci când un produs rezolvă o problemă concretă sau aduce un beneficiu clar, consumatorii aleg să îl păstreze în coșul lor de cumpărături, chiar dacă vorbim despre un segment premium”, susține Laura Drăgan, Senior Brand Manager Laundry Unilever.
Consumatorii caută soluții eficiente, iar lansările de produse noi generează interes crescut și contribuie la creșterea categoriei prin atragerea de noi consumatori, susțin producătorii care investesc sume importante în dezvoltarea acestui segment de piață. Un exemplu recent în acest sens este investiția P&G de la Urlați, unde, la patru ani distanță de la momentul în care a fost inaugurată unitatea de producție a capsulelor de detergent lichid Ariel PODS, producătorul a demarat, în aceeași locație, o linie de producție a perlelor parfumate Lenor, aceasta fiind una dintre cele mai recente inovații ale companiei în îngrijirea țesăturilor. „Prin valorificarea datelor din diverse surse, inclusiv platforme online și tehnologii conectate, putem anticipa nevoile consumatorilor înainte ca acestea să devină evidente”, explică reprezentanta P&G.
Inovațiile la nivel de produs pot include formule îmbunătățite, ambalaje mai prietenoase cu mediul sau soluții care ajută consumatorii să economisească timp. „Inovația este parte din ADN-ul Unilever, fiind un pilon esențial nu doar pentru a atrage noi consumatori, ci și pentru a-i fideliza pe cei existenți. Preferințele locale se mută dincolo de preț, către valoare percepută, scop și responsabilitate, iar brandurile care aduc soluții vizibile, cum ar fi eficacitatea crescută a produsului, ușurința în utilizare sau un impact redus asupra mediului, câștigă un avantaj competitiv clar pe raft. Investițiile în inovație, de la ambalaje reciclabile și reutilizabile la formule mai curate, sunt văzute ca motor direct de relevanță și creștere pe piața locală”, explică reprezentanții Unilever.
Faptul că brandurile premium continuă să aibă o pondere majoră în piață și să se diferențieze prin inovație este o opinie susținută și de reprezentanții Henkel Consumer Brands. „Într-un context inflaționist, este posibil ca o parte a consumatorilor să opteze temporar pentru alternative mai accesibile, însă interesul pentru calitate și inovație rămâne ridicat”, declară Florina Bagiac, Junior Brand Manager în cadrul companiei. „Piața detergenților pentru rufe are unul dintre cele mai mari niveluri de penetrare dintre toate piețele pe care Henkel activează, deci este mai dificil să poți atrage noi consumatori în categorie. Totuși, pe celelalte piețe (detergenți speciali pentru îngrijirea țesăturilor și culorilor, balsam de rufe, șervețele pentru captarea culorilor) există potențial de creștere. De altfel, aceste inovații nu doar că adaugă valoare în viața consumatorului, dar contribuie și la diversificarea coșului de cumpărături și la fidelizarea utilizatorilor existenți”, adaugă Carmen Odoroagă-Barbu.
Decizia de achiziție, între brand și cost
Când vine vorba despre elementele care pot impacta decizia la raft, producătorii susțin că se observă o orientare mai accentuată către achiziția de ambalaje mari, pe toate segmentele de produse de igienă a hainelor, acesta fiind modul prin care consumatorii încearcă să obțină un preț mai bun per utilizare. Totodată, în această categorie, îndepărtarea petelor și a mirosurilor neplăcute din haine, cât și intensitatea și longevitatea parfumului rămân în continuare cele mai importante beneficii căutate de consumatori.
„Decizia de achiziție la raft este un mix între brand și cost, însă contextul economic actual a adus un plus de relevanță ecuației dintre valoare și beneficiu. Brandul rămâne un reper de încredere, în special în segmentele premium, dar consumatorii sunt mai atenți la promoții și la pachetele avantajoase. Cu toate acestea, principiile pentru stimularea creșterii categoriei rămân constante. Înțelegerea comportamentului consumatorilor este esențială, mai ales atunci când bugetele la nivel de familie sunt restrânse”, consideră Elia Cazan (P&G).
În ceea ce privește procesul decizional, alegerea este ghidată în primul rând de tipul de produs dorit (gel, capsule, pudră), susțin reprezentanții Henkel Consumer Brands. „Brandul joacă un rol esențial, oferind încredere în ceea ce privește calitatea și inovația. Totodată, prețul rămâne un factor important, însă consumatorii caută oferte în cadrul brandurilor preferate sau ambalaje mari, care oferă un preț mai bun per spălare. De asemenea, se observă o educare mai accentuată a publicului privind sortarea hainelor și alegerea produselor potrivite în funcție de nevoi specifice. Astfel, segmentul de detergenți speciali și produsele premium care oferă beneficii adiționale, cum ar fi parfumuri mai intense sau formule pentru piele sensibilă, sunt în creștere”, completează Costi Vasile, Head of Marketing al companiei.
Dacă ne uităm peste datele de piață, cele mai importante cinci companii active pe piața de detergent cumulează o cotă de piață valorică de 84,5%, respectiv 73,9% dacă ne referim la volume, potrivit RetailZoom. Segmentarea este similară și în cazul balsamului pentru rufe, unde principalii cinci jucători cumulează o cotă valorică de 81,5% și 75,6% volumic. Raportul de piață se schimbă însă în cazul produselor precum șervețele pentru menținerea culorii, produsele pentru igienă și prospețime sau produsele pentru călcarea mai ușoară ori pentru protecția textilelor. În cazul acestora, cele mai importante cinci companii active pe acest segment cumulează o cotă valorică de 55,6%, 33,8% revenind mărcilor proprii. Când vine vorba despre volume, raportul se schimbă: mărcile private dețin cumulat o cotă de 49%, în timp ce principalii cinci jucători cumulează o cotă de 42,6%, potrivit datelor RetailZoom.
„În prezent, putem spune că piața pare a fi împărțită în două segmente principale: consumatorii care urmăresc prețul per achiziție și preferă frecvența mai mare a cumpărăturilor, alegând de obicei ambalajele mici, și consumatorii care urmăresc prețul per spălare, orientându-se către ambalajele mai mari pentru un raport mai bun preț-performanță. În ambele cazuri, echilibrul între cost și performanță rămâne un factor-cheie în decizia de cumpărare. În acest sens, promoțiile devin unul dintre cei mai importanți factori în atragerea consumatorilor, iar reducerile și vizibilitatea sporită în perioada promoțiilor influențează semnificativ decizia de cumpărare. În același timp, observăm că mărcile puternice, cu o relație emoțională solidă cu consumatorii, reușesc să își mențină loialitatea clienților și să performeze bine chiar și în perioade economice dificile, ceea ce confirmă valoarea pe termen lung a investițiilor în brand”, explică Georgiana Sima, Customer Strategy & Planning Lead Home Care Unilever.
Pe piețele pe care este prezentă compania BlueSun, procesul de achiziție a devenit mai rațional și comparativ: cumpărătorii verifică prețul per doză/utilizare, dar caută și semnale de valoare, precum un brand de încredere, dovezi de performanță, acreditări de sustenabilitate. „În România, observăm în 2025 o polarizare a deciziei de cumpărare. Pentru segmentele de bază, prețul și promoțiile rămân esențiale, însă, pentru majoritatea cumpărătorilor vizați de noi, contează mult originea spaniolă a mărcii și raportul calitate–preț. Am observat și două schimbări clare: achiziții planificate (ambalaje mai mari, pentru reducerea costului per utilizare) și cerere tot mai mare pentru formate convenabile, precum capsule, pungi și rezerve. Promoțiile rămân foarte importante pentru stimularea testării: o ofertă bine gândită poate transforma un cumpărător ocazional într-un utilizator fidel. În cazul nostru, intrarea în promoții în marile rețele a adus nu doar creștere pe termen scurt, ci și o retenție mai bună a clienților”, explică Irina Russo.
Dezvoltarea produselor specializate
Dincolo de detergenți și balsam pentru textile, segmente precum produsele pentru îndepărtarea petelor sau dezinfectanții pentru haine și-au consolidat poziția. „Piața produselor specializate pentru îngrijirea țesăturilor rămâne una de nișă, cu o frecvență de achiziție mai scăzută comparativ cu segmentele de detergent sau balsam. Aceste produse sunt alese mai degrabă punctual, în funcție de nevoile specifice. Cu toate acestea, anul 2025 a adus o ușoară evoluție pozitivă a categoriei, care a crescut cu aproximativ 5% față de anul anterior, potrivit datelor noastre de piață”, declară Aura Carabiber, Product Manager în cadrul Farmec, compania care deține brandurile Nufăr și Triumf cu o ofertă variată de produse dedicate unor utilizări clare – îndepărtarea petelor, întreținerea covoarelor și tapițeriilor sau apret pentru țesături.
„Observăm o creștere a interesului consumatorilor pentru produsele dedicate protejării și extinderii duratei de viață a țesăturilor, în special în contextul economic actual, în care consumatorii sunt mult mai atenți și chiar mai sensibili la prețuri”, adaugă reprezentanta Farmec. Astfel, produsele Farmec de îndepărtat pete au înregistrat o evoluție notabilă în 2025, cu o creștere de două cifre comparativ cu anul precedent. „În contextul economic actual, consumatorii au devenit mult mai pragmatici și mai atenți la achizițiile lor, orientându-se spre produse care oferă cel mai bun raport calitate-preț. Românii caută produse eficiente, dar la un preț corect, accesibil. Pe această categorie, mărcile private au o prezență mai slabă, întrucât nu reușesc să atingă același nivel de eficiență în rezolvarea problemelor punctuale”, susține reprezentanta Farmec.
În ceea ce privește piața dezinfectanților pentru haine, aceasta dă semne puternice de revenire după trei ani consecutivi de scădere, marcând o creștere double-digit în valoare în prima jumătate a anului 2025 față de aceeași perioadă din 2024, potrivit datelor Interstar Chim. „Vânzările Igienol au evoluat în linie cu trendul crescător al pieței, menținându-și poziția de lider de piață, cu o cotă de peste 55% în valoare. În prima jumătate a anului 2025 am observat că există o cerere crescută pentru detergenții Igienol, aceștia înregistrând o creștere a vânzărilor de peste 10% în valoare, față de aceeași perioadă a anului trecut”, completează Bogdan Fratita, Senior Brand Manager Igienol, brand aflat în portofoliul Interstar Chim. Potrivit acestuia, avansul cererii poate fi pus și pe seama creșterii semnificative a cazurilor de COVID-19 din acest an.
Dar, chiar și în acest context, consumatorii își bazează intenția de cumpărare mai mult în funcție de nivelul promoțiilor, alegând totodată și un brand de încredere. „Având în vedere situația economică a României din acest an, promoțiile au un rol foarte important în luarea deciziei de achiziție a oricărui produs. Consumatorii cântăresc mai bine înainte de a încerca un produs nou, în funcție de cât de acută este nevoia pentru produsul respectiv. În general, se încearcă o prioritizare a achizițiilor de produse esențiale și pe urmă a celor secundare. Iar în acest segment inovațiile nu sunt foarte importante. Oamenii le aleg în funcție de eficacitatea lor de a distruge un număr mare de virusuri, bacterii și ciuperci”, a explicat Bogdan Fratita.
Evoluția categoriei în retail
Produsele pentru îngrijirea țesăturilor fac parte din categoriile de interes major pentru clienții dm drogerie markt, cifra de afaceri fiind pe un trend puternic ascendent (+45%, similar cu cel de anul trecut). „În ultima perioadă, pe lângă partea de eficiență, care este foarte importantă în decizia de cumpărare, am observat o corelare legată de alegerea produselor în funcție de ceea ce este în trend. În categoria de balsam, în special, observăm creșteri spectaculoase ale produselor aflate în trend pe canalele de social media. În același timp, clienții oscilează între brandurile consacrate, ținând totodată cont de promoțiile din magazinele dm sau prețul de la raft. Marca proprie Denkmit este foarte apreciată în rândul clienților dm din perspectiva raportului calitate-preț, dar și a eficienței. Întregul sortiment prezent în această categorie se poziționează în topul vânzărilor pe primele locuri”, a declarat Lucian Parfene, Manager de Sortiment dm România.
În ceea ce privește oferta disponibilă la raft, reprezentantul dm drogerie markt susține că se remarcă o tendință clară privind dezvoltarea de soluții inovatoare care să ofere eficiență maximă într-un format cât mai compact. „Paradoxal, deși aceste inovații aduc multiple beneficii – de la eficiență sporită și sustenabilitate la o mai bună compactare, ele se confruntă adesea cu o provocare majoră la nivel de percepție. Clienții tind să asocieze dimensiunea redusă (downsizing) cu o valoare diminuată, ignorând adesea avantajele reale ale produsului”, consideră Lucian Parfene.
Complementar, promoțiile sunt foarte importante, în special pentru mărcile consacrate. În cazul dm, prin conceptul „mereuavantajos”, precum și cu ajutorul aplicației și dm loyaltybonus, numărul clienților crește cu 50% în urma acțiunilor de promovare prin cupoane față de o perioadă normală. Dincolo de preț, și componenta de sustenabilitate devine tot mai importantă.
„Aproximativ 20% din sortimentația de detergenți și balsamuri este dedicată produselor ecologice. Un pilon central al acestei inițiative îl reprezintă cele 30 de filiale dotate cu stații automate de reumplere pentru detergentul BIO Planet Pure. Acest concept, foarte apreciat de clienți, contribuie activ la reducerea deșeurilor din plastic, economisind până la 70% la fiecare reumplere, mai ales că ambalajele acestui produs sunt realizate 100% din bioplastic de trestie-de-zahăr. Planificăm să extindem sortimentul cu produse sustenabile inovatoare, având ca obiectiv pentru acest an atingerea unei ponderi de 25% din totalul articolelor active”, adaugă reprezentantul dm drogerie markt, rețea de magazine care estimează o creștere de cel puțin 35% pentru categoria de îngrijire a țesăturilor în viitorul apropiat.
La nivelul întregii piețe de retail, se observă diferențe semnificative în preferințele consumatorilor. În comerțul modern, segmentele moderne (lichid și capsule) sunt cele care cresc cel mai accelerat. „Dacă în anii trecuți pudra domina, în 2025 detergentul lichid a trecut pe primul loc, iar capsulele sunt segmentul cu cea mai rapidă ascensiune, apropiindu-se considerabil ca pondere de celelalte formate. Această schimbare reflectă orientarea consumatorilor către soluții mai practice și mai ușor de folosit. În comerțul tradițional, detergentul pudră rămâne formatul principal, însă ponderea sa este în scădere comparativ cu anul anterior. Dacă anul trecut pudra depășea jumătate din piață, acum procentul a coborât sub 50%, fiind erodat de creșterea lichidului și a capsulelor. Aceasta arată o transformare treptată chiar și în canalele mai conservatoare, unde consumatorii încep să aprecieze avantajele segmentelor moderne”, explică Carmen Odoroagă-Barbu (Henkel Consumer Brands).
La pol opus de canalele conservatoare se află e-commerce-ul, canal care a devenit un pilon relevant pentru creșterea industriei de bunuri de larg consum. „Piața locală de e-commerce continuă să crească față de anul anterior, iar produsele de îngrijire personală și casnică sunt printre categoriile cu cea mai mare dinamică. Pentru Unilever, online-ul nu mai este doar un canal complementar, ci un spațiu pentru a atrage noi consumatori, pentru a testa inovații și pentru a scala rapid brandurile noastre. Investim constant în prezența digitală, colaborăm strâns cu marketplace-uri și retaileri parteneri și dezvoltăm campanii de marketing adaptate mediului online. Pe lângă influența asupra vânzărilor, oferă oportunitatea de a construi relații directe cu consumatorii, de a înțelege rapid nevoile lor și de a crea o comunitate activă în jurul brandului, menținând relevanța acestuia”, completează reprezentanții Unilever.
Online-ul a devenit o prioritate strategică și pentru BlueSun. Compania și-a consolidat prezența în marketplace-uri și a lansat campanii digitale targetate care au stimulat atât conversia, cât și achizițiile recurente. „În România, retailul modern generează în continuare peste 70% din vânzări, fiind canalul principal. Online-ul a înregistrat o creștere accelerată: astăzi reprezintă deja aproximativ 10-12% din vânzări, față de 5% acum trei ani. Platforme precum eMAG sau supermarketurile cu livrare rapidă (Carrefour, Auchan, Glovo) au crescut ponderea produselor pentru îngrijirea țesăturilor. Pentru La Antigua Lavandera, online-ul are și un rol strategic în construcția brandului, pentru că aici prezentăm constant detalii despre produs. Tot aici clienții noștri pot studia recenzii și pot descoperi povestea și diferențele față de produsele standard”, susține reprezentanta BlueSun, companie care estimează o creștere de 8-10% a categoriei în acest an, atât la nivel de piață, cât și pentru brandul La Antigua Lacandera.
„Tendințele pe care ne bazăm și care credem că vor dicta dezvoltarea sunt parfumul și experiența multisenzorială, devenite factori-cheie în alegerea produsului; digitalizarea procesului de cumpărare – cu tot mai multe achiziții online sau documentare prealabilă pe internet, și, nu în ultimul rând, ne bazăm pe consumatorii care caută calitate și formule adaptate”, declară Irina Russo.
Discounterii și canalul online, surse pentru atragerea de noi consumatori
Produsele de tip detergent, balsam și înălbitori de rufe și-au majorat penetrarea în rândul gospodăriilor în ultimii doi ani, de la circa 90% în perioada cuprinsă între august 2023 – iulie 2024 acestea ajungând la 93,4% în ultimul an, conform datelor YouGov Shopper România. Mai mult, și frecvența de cumpărare și volumul mediu per achiziție au crescut în această perioadă. Astfel, categoria a avut o evoluție favorabilă, volumele avansând cu un ritm de 9-10% pe an. Valoric, rata de creștere a fost de 15,6% în MAT Iulie ’25 față de anul anterior, în condițiile în care prețul mediu plătit de cumpărători (per litru) s-a majorat cu doar 4,6%, arată datele YouGov Shopper România.
Mai mult, este important de menționat că vorbim despre o categorie deținută de branduri în proporție de 95%, procent în ușoară creștere în ultimii doi ani. Cel mai mult au crescut volumele de detergenți (+14,4% în MAT Iul ’25 vs anul anterior), pe fondul atragerii de cumpărători noi în categorie și al majorării volumului mediu per achiziție, ceea ce indică un comportament de stocare mai accentuat.
Balsamul de rufe si-a încetinit avansul la jumătate în ultimul an, raportând un plus de 4,6% în volum la MAT Iul ’25 vs. MAT Iul ’24. Performanța notabilă a segmentului este creșterea penetrării cu aproape două puncte procentuale în ultimul an, aceasta ajungând la 73,4% la MAT Iulie ’25. Practic, baza de cumpărători a balsamului de rufe s-a majorat cu aproape 143 de mii de gospodarii. Shopperii noi în categorie au venit din discounteri, din canalul online, drogherii si magazine tradiționale, potrivit datelor YouGov.
Înălbitorii și alți aditivi pentru tratamentul țesăturilor rămân un segment redus în categorie, cu o pondere mai mică de 10% din totalul vânzărilor, și cu un ritm de creștere la jumătate față de cel al categoriei. Astfel, dinamica în volum a fost de 4% la MAT Iul ’25 față de anul anterior. Valoric, segmentul a cunoscut o creștere de 20% în perioada menționată, pe fondul majorării prețului mediu per litru cu aproape 17% (datorat inflației, dar și schimbărilor din mix-ul de produse achiziționate de gospodării).
Planuri și provocări
Chiar și într-un context economic dificil, producătorii și furnizorii anticipează un avans pozitiv al categoriei, susținut de lansările de produse și de ofertele promoționale. „Și în viitorul apropiat, consumatorii vor fi orientați spre produse eficiente, capabile să le ofere beneficiile dorite într-un timp scurt. Sigur, raportul bun calitate-preț rămâne un aspect pe care aceștia îl vor lua în continuare în calcul. Strategia noastră vizează consolidarea poziției brandurilor noastre în segmentele existente și creșterea vizibilității în rândul consumatorilor. Urmărim cu mare atenție cerințele consumatorilor, în încercarea de a ne adapta portofoliul la acestea prin formule noi, inovatoare, capabile să aducă plus valoare brandurilor noastre Nufăr și Triumf”, consideră Aura Carabiber (Farmec).
Cât despre provocări, instabilitatea economică, amplificată de inflație și de modificările fiscale, se traduce printr-un comportament de consum mai prudent ceea ce ar putea duce la încetinirea vânzărilor planificate pentru acest an. Pentru a contracara impactul instabilității și pentru a-și securiza vânzările, producătorii continuă să investească în inovație, sustenabilitate și eficiența produselor.
„Una dintre cele mai mari provocări este scăderea nivelului de încredere al consumatorilor, care în 2025 atinge minime similare cu cele din 2020 (pandemie) și 2022 (începerea războiului din Ucraina). Măsurile fiscale adoptate sau preconizate pentru perioada următoare pot influența negativ piața, însă impactul pozitiv rezultat în urma implementării măsurilor pot restabili încrederea populației și, astfel, consumul să poată fi redresat”, consideră Costi Vasile, Head of Marketing, Henkel Consumer Brands.








