Plant-based: de la trend la obișnuință

Sănătatea și starea de bine au devenit factori importanți în procesul de decizie al consumatorilor, iar anul acesta nu a făcut decât să accentueze acest lucru. Pe de altă parte, grija față de mediul înconjurător joacă și ea un rol important. Toate aceste elemente par să fie argumente în favoarea proteinelor alternative, produse care câștigă tot mai mult teren în lumea întreagă. Plant-based: de la trend la obișnuință

Proteinele alternative devin tot mai importante în mesele consumatorilor, remarcându-se aici carnea plant-based sau produsele ce înlocuiesc lactatele. Este un fenomen bine documentat, care a trecut, cel puțin în Europa de Vest și Statele Unite, de momentul în care mai poate fi numit trend. Mai mult, producătorii de carne bazată pe plante au devenit tot mai populari în ultimii ani, pe măsură ce consumatorii au început să conștientizeze impactul pe care industria tradițională a cărnii îl are asupra mediului înconjurător.

Potrivit unui studiu realizat de Good Food Institute, 2019 a fost un an marcat de recorduri pentru companiile specializate în proteine alternative, care au primit finanțări de peste 824 de milioane de dolari. Iar anul acesta, în doar primul trimestru al s-au realizat investiții de peste 740 de milioane de dolari. Anul trecut, vânzările de carne plant-based au atins pragul de 2% din totalul produselor ambalate din carne în Statele Unite. Mai important este procentajul gospodăriilor din Statele Unite care au cumpărat, cel puțin o dată, carne plant-based: 14%, respectiv 18 milioane de gospodării. Dintre acestea, aproape două treimi au cumpărat astfel de produse de două sau mai multe ori.

În Europa, piața de proteine alternative ar urma să atingă în 2023 valoarea de 18,3 miliarde de euro, potrivit unui studiu realizat de compania Kerry Taste&Nutrition. Raportul scoate la iveală câteva date importante, valabile la nivel european: 42% dintre consumatori aleg carne plant-based mai des decât o făceau în urmă cu 12 luni, iar aproape jumătate dintre respondenți consideră că produsele plant-based sunt mai sănătoase. Pe de altă parte, 37% dintre consumatori își doresc proteine alternative cu un gust mai bun, iar 26% declară că și-ar dori o gamă mai variată de produse. În fine, aproape o treime dintre cei care au participat la studiu spun că produsele din carne plant-based ar trebui să aibă o textură mai bună.

Un moment important pentru industrie s-a consumat la jumătatea lunii octombrie, când Comisia Europeană a judecat cererea mai multor organizații de a interzice folosirea unor termeni specifici precum "burger" atunci când se face referire la produse plant-based. Deși industria europeană de carne a sprijinit cererea, argumentând că sintagme precum "cârnați plant-based" pot induce consumatorii în eroare, Comisia a votat împotriva acesteia, permițând producătorilor de proteine alternative să își numească produsele cum vor. "Consumatorii nu sunt încurcați de fripturi din soia sau cârnați obținuți pe bază de mazăre, atât timp cât acestea sunt etichetate în mod vizibil ca produse vegetariene sau vegane", a argumentat Camille Perion, oficial în cadrul Organizației Europene a Consumatorilor.

Inovația, element cheie în industria plant-based

Rewe pariază pe plant based și deschide un magazin dedicat
Rewe pariază pe plant based și deschide un magazin dedicat
Retailerul german Rewe a deschis primul său supermarket dedicat categoriei de produse plant-based. Deschis în Berlin, conceptul este un proiect...
15 branduri românești s-au asociat pentru a promova categoria produselor plant-based
15 branduri românești s-au asociat pentru a promova categoria produselor plant-based
15 branduri românești cu o cifră de afaceri cumulată de 10,5 milioane euro s-au asociat pentru a promova categoria produselor plant-based și...

Rachel Konrad, Director de Comunicare al Impossible Foods, compania care a dezvoltat Impossible Burger, spune că 2020 a accelerat extinderea companiei pe zona de retail. Din martie și până la finalul lunii septembrie, numărul magazinelor care ofereau Impossible Burger a crescut cu 72%, ajungând la peste 11.000. "Nu am înregistrat niciun fel de problemă pe zona de supply chain; din contră, am atins noi ținte de producție în fiecare lună, o diferență uriașă față față de industria care se bazează pe abatoare și care a fost lovită de focare de COVID-19", explică Konrad. Directorul de Comunicare al Impossible Foods spune că generațiile tinere arată o înclinare către produsele de tip plant-based.

Konrad mai explică faptul că Impossible Foods abordează procesul de dezvoltare a produselor luând în calcul problemele urgente ale planetei. "Cu alte cuvinte, lansăm produse care le pot înlocui pe cele care amenință ecosistemul, în special carne de vită sau de porc. Ne propunem să eliminăm complet nevoie de animale pe lanțul alimentar până în 2035. Iar asta înseamnă că va trebui să lansăm o varietate mai are de produse bazate pe plante". Compania și-a setat ca obiectiv producerea unei game pentru fiecare regiune a lumii, anunțând deja în acest sens, în ianuarie, Impossible Sausage și Impossible Pork.

Redefine Meat este una dintre cele mai inovatoare companii din zona proteinelor alternative. În prima parte a acestui an, compania a lansat primul produs din carne plant-based printat 3D, Alt-Steak. "În ciuda faptului că există numeroase tehnologii, hamburgerii plant-based și bucățile de carne de pui încă domină piața", au declarat reprezentanții companiei. "Sunt foarte multe branduri, dar nimeni nu lansează produse care să schimbe fundamental modul în care consumăm carne. Predicția noastră este că start-up-urile, și nu companiile mari, oferă cele mai inovatoare produse". Redefine Meat a început deja testarea Alt-Steak în mai multe restaurante de lux din Israel, Franța, Germania și Elveția, pregătindu-se astfel pentru lansarea produselor pe piață.

Un alt jucător important în Europa este Strong Roots, companie irlandeză specializată, de asemenea, în produsele din carne plant-based. Reprezentanții Strong Roots sunt de părere că piața proteinelor alternative are mult loc de creștere, adăugând că varietatea va juca un rol extrem de important în procesul decizional al consumatorului. "Vedem și o atenție tot mai mare acordată ingredientelor, precum și scăderea toleranței față de calitatea inferioară. 4 din 10 consumatori cred că produsele plant-based cu o listă mai scurtă de ingrediente sunt de preferat în fața celor cu multe ingrediente".

Este de așteptat că produsele plant-based să fie prezente, din ce în ce mai mult, și în retailul local. Deși până acum numărul companiilor intrate pe această zonă este încă redus, perioada următoare ar putea aduce schimbări importante în ceea ce privește preferințele consumatorilor.

Anuga 2023: Trendul plant-based pierde din avânt
Anuga 2023: Trendul plant-based pierde din avânt
Anuga 2023, cel mai important târg de produse alimentare și băuturi din lume, desfășurat sub sloganul „Creștere sustenabilă”, a revenit ca...
Billa Pflanzilla, un pariu pe puterea de dezvoltare a categoriei plant-based
Billa Pflanzilla, un pariu pe puterea de dezvoltare a categoriei plant-based
În contextul în care popularitatea alimentelor pe bază de plante continuă să crească la nivel global, Billa face un pas spre retailul...
Plant-based, era unei noi generații de produse
Plant-based, era unei noi generații de produse
Chiar dacă pentru mulți consumatori carnea și lactatele reprezintă alimente de bază, tiparele de consum sunt în schimbare și producătorii fac...
Impossible Foods, în discuții pentru listarea la bursă
Impossible Foods, în discuții pentru listarea la bursă
Impossible Foods, producător de carne pe bază de plante, ia în considerare să se listeze la bursă, eveniment ce ar urma să aibă loc în...