Înghețata și încercarea de a se poziționa ca produs all season
Peste 80% din români consumă înghețată acasă, indiferent de anotimp, însă obiceiurile de consum variază în funcție de sezon, de segmentul socio-demografic și de tipul sau aroma produsului, arată un studiu AHA Moments realizat pentru Progresiv. Nu este de mirare că incidența și frecvența de consum cresc odată cu venirea verii, însă și direct proporțional cu vârsta, iar includerea acestui produs atât ca desert, cât și ca gustare între mese poate contribui major la poziționarea înghețatei ca produs all season.
Un produs iubit și consumat de publicul larg, indiferent de anotimp, înghețata are o incidență de consum foarte mare, de 89% în timpul verii, față de 51% pe timp de iarnă. Mai mult, înghețata se află în topul produselor congelate, alături de categorii de bază precum legumele, carnea și peștele înghețate.
Potrivit studiului AHA Moments, care a observat comportamentul consumatorilor români cu vârste cuprinse între 18 și 55, din mediul urban, se remarcă diferențe și în ceea ce privește frecvența de consum. Astfel, dacă iarna se consumă înghețată de 2,6 ori pe lună, în medie, în timpul verii acest produs este consumat de 4,5 ori pe lună.
„Observăm diferențe și pe diverse grupe socio-demografice de vârstă, atât pentru incidența categoriei, cât și pentru frecvența de consum. Astfel, dacă incidența categoriei pornește de la 80% pentru tinerii între 18 și 24 de ani, în cazul segmentului de vârstă 45 – 55 de ani, incidența ajunge la 91%”, explică Alina Dincă, Client Service Manager AHA Moments.
Frecvența crește și ea direct proporțional cu vârsta, tinerii consumând în jur de 3,9 ori pe lună în anotimpul cald, comparativ cu 4,7 ori în rândul persoanelor mai mature (45–55 ani). De asemenea, așa cum era de așteptat, înghețata este mai prezentă în familiile cu copii (4,7 ori pe lună), în special în rândul celor cu copii între 10 și 17 ani (4,9 ori pe lună).
Ce tip și arome de înghețată sunt în topul preferințelor
Aromele de vanilie, ciocolată și caramel rămân preferatele consumatorilor pe tot parcursul anului, probabil datorită faptului că sunt arome clasice, apreciate de majoritatea oamenilor. În ceea ce privește ambalajul, sunt preferate ambalajele mari (cutii/caserole), înghețata pe băț, cea glazurată și cornetele, ordinea celor trei din top variind în funcție de sezon. La polul opus se află bilele de înghețată, sorbeturile și deserturile pe bază de înghețată, preferate doar de unu din cinci consumatori, indiferent de anotimp.
Iarna, 68% din consumatori aleg cutii mari de înghețată, iar ca arome, pe lângă cele clasice se adaugă cele de fructe de pădure (44%), căpșuni (43%) și zmeură (36%).
Vara, nevoia de a avea stoc de înghețată pe termen lung în casă scade, iar consumatorii optează pentru porții individuale, cum ar fi cornetele (69% față de 59%) și înghețata glazurată pe băț (58% față de 46%). În sezonul cald scade consumul de arome de fructe roșii (deși rămân în top zece) și crește consumul de arome răcoritoare (lămâie, fistic), alune și migdale, dar și de variante cu toppinguri și sosuri.
„Deși de cele mai multe ori consumatorii preferă să mănânce înghețată puțin topită, consumând-o la câteva minute după ce a fost scoasă din congelator, vara ei preferă produsele cât mai înghețate, cel mai probabil întrucât nevoia de răcorire devine mult mai pregnantă în sezonul cald”, explică Alina Dincă.
Reprezentanta AHA Moments explică cum inclusiv în cazul consumului mai frecvent din timpul verii există totuși diferențe pe anumite segmente socio-demografice. Astfel, cutia mare de înghețată este alegerea principală a consumatorilor din segmentul 45–55 ani (69%) și, în același timp, este semnificativ mai puțin achiziționată de tinerii consumatori, cei cu vârste între 18 și 24 ani (49%). Totodată, cei maturi sunt și cei care preferă mai degrabă aromele clasice de înghețată, urmate de fistic (49%).
Consumatorii cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani aleg mai degrabă cutia mică (55% dintre ei față de 46% la nivelul consumatorilor de toate vârstele), iar ca arome aceștia consumă mai mult decât ceilalți aromele de căpșuni (49%) sau cu insert de prăjituri (cookie dough, macaron, cheesecake – 29%).
Familiile cu copii mai mici de nouă ani favorizează varianta la cornet, tot ei fiind și cei care consumă în cea mai mare măsură varianta de înghețată pe băț, sub formă de suc înghețat (31%), în timp ce în privința aromelor se orientează, pe lângă cele clasice, cu fructe, mai ales către căpșuni (49%).
Unde și când se mănâncă înghețată
Înghețata este consumată pe tot parcursul anului, în orice moment al zilei, dar mai ales la prânz, ca un desert după masă sau ca gustare între mese. Aceste două momente devin mai frecvente în timpul verii: consumul de înghețată ca gustare crește de la 36% iarna la 43% vara, iar ca desert la prânz de la 43% iarna la 54% vara.
Peste 80% din cei intervievați de către AHA Moments consumă înghețată acasă, indiferent de sezon, iar în cazul persoanelor de peste 45 de ani, procentul depășește 90%. În timpul iernii, înghețata este asociată cu ocaziile speciale sau cu ieșitul în oraș, ca desert după masă. În schimb, vara, odată cu creșterea consumului de înghețată în porții mici, crește și numărul ocaziilor obișnuite de consum: în aer liber, în drum spre o destinație sau în mijloace de transport.
Însă faptul că înghețata este văzută atât ca desert iarna, cât și ca gustare vara influențează în mod semnificativ și criteriile de cumpărare. Astfel, în timpul sezonului cald, consumatorii devin mai selectivi, având în medie 4,1 criterii de selecție față de 3,3 iarna. „Totuși, topul criteriilor luate în considerare atunci când se cumpără înghețată rămâne același indiferent de anotimp; fiind un popor hedonist și fiind vorba despre un desert, românii caută cel mai mult un gust bun, dar și o calitate ridicată a produsului, bineînțeles, acestea două fiind susținute de un raport bun preț-calitate”, explică Alina Dincă. Existența unor ingrediente naturale, data de expirare sau mărimea ambalajului sunt aspecte care se află la mijlocul clasamentului, lăsând pe ultimul loc în topul criteriilor de cumpărare reclamele, ambalajul plăcut sau originea produselor, conchide studiul AHA Moments.
Metodologie: Studiu realizat de AHA Moments în: Februarie/Iunie 2024: 800 consumatori din mediul urban pentru fiecare val, femei și bărbați cu vârste cuprinse între 18–55 de ani, populație digitalizată.