GfK: Încrederea românilor în economie rămâne în zona negativă

Pe parcursul anului 2018, consumatorii nu au mai redobândit încrederea în economie pe care au avut-o în 2017. Românii au devenit reticenţi pe fondul tensiunilor de pe piaţa monetară (creşterea ROBOR) şi a situației economice incerte. Prin urmare, indicatorul Climatului de Consum măsurat de GfK este încă negativ, situat în zona de pesimism (-20.7).  GfK: Încrederea românilor în economie rămâne în zona negativă

La nivelul Uniunii Europene, consumatorii sunt preocupaţi de scăderea nivelului de trai. Protestele "Vestelor Galbene" din Franţa sau manifestările împotriva rasismului din Italia, creşterea preţului petrolului şi Brexit au dus la coborârea indicelui de încredere până la -6.

Indicatorul privind încrederea consumatorilor români este determinat de previziuni pesimiste la majoritatea capitolelor. Doar 11% cred într-o evoluție pozitivă a economiei și în același procent se așteaptă ca rata şomajului să scadă în următorul an. Cu toate acestea, românii arată ceva mai mult optimism atunci când vine vorba despre așteptările privind situaţia propriilor finanțe. Aproape un sfert dintre ei au încredere că aceasta va arăta mai bine, față de 19% anul anterior.

Chiar dacă piața FMCG și cea electro-IT au marcat creșteri în 2018 (6%, respectiv 13% față de 2017), consumatorii se arată reticenți când vine vorba despre achiziția bunurilor de folosință îndelungată pe viitor. Pentru anul 2019, 4 din 10 români (42%) declară că își vor micșora bugetul pentru achiziții precum mobilă, mașină de spălat etc., aproape la fel de mulți fiind cei care spun că își vor menține constant bugetul pentru astfel de achiziții (41%). Doar 10% dintre români și-au exprimat intenția de a investi mai mult decât până acum.

Dintr-o perspectivă mai largă, consumul casnic de bunuri de larg consum va fi menţinut în continuare de creșterea venitului disponibil al populaţiei, un impact care poate fi compensat de înăsprirea termenilor de creditare.

Rezultatele provin din studiul GfK Omnibus, realizat prin metodologia TAWI (interviuri realizate pe tabletă), pe 1.020 respondenţi, reprezentantiv la nivel național.

Ruxandra Târlescu Partener și Lider Retail & Consumer Markets PwC România
Promoțiile, principalul motiv pentru care consumatorii aleg să schimbe brandul cumpărat
Adaptarea la schimbările în comportamentul cumpărătorilor și presiunea de a menține prețurile la un nivel acceptabil, concomitent cu...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Consumer Panel GfK: 2023, între volume în ușoară creștere și accentuarea downtradingului
Consumer Panel GfK: 2023, între volume în ușoară creștere și accentuarea downtradingului
Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) au crescut cu aproape 14% în 2023 față de anul anterior, iar volumele achiziționate de...
Încrederea în economia națională, în creștere față de 2023
Încrederea în economia națională, în creștere față de 2023
Procentul optimiștilor s-a dublat în 2024 față de 2023, 38% anticipând creștere economică comparativ cu 18% anul trecut, potrivit celei de-a...
2023, un an al strategiilor atent calculate în piața de retail și FMCG
2023, un an al strategiilor atent calculate în piața de retail și FMCG
Contextul instabil și provocator al ultimilor ani își pune tot mai mult amprenta asupra consumatorilor, indiferent că avem o perspectivă...