Consumatorii, pesimiști în privința evoluției prețurilor în următoarele șase luni
Aproape jumătate (46%) dintre consumatorii din întreaga lume cred că prețurile alimentelor vor continua să crească, potrivit sondajului PwC Global Consumer Insights Pulse Survey 2023 din luna iunie. Procentul este mai mare față de ediția precedentă, din februarie, când a fost de 42%.
Deși, din cauza cheltuielilor mai mari cu produsele alimentare, consumatorii și-au redus, de la începutul anului, cheltuielile neesențiale, acum prevăd o creștere a acestora în perioada următoare. Astfel, mai mult de o treime (36%) dintre respondenți spun că vor aloca mai mult pentru îmbrăcăminte și produse de sănătate, frumusețe, comparativ cu 28% și 27%, în ultimele două sondaje.
„Consumatorii sunt pesimiști în privința evoluției prețurilor în următoarele șase luni, anticipând o continuare a scumpirilor, dar acum, comparativ cu sondajele anterioare când își exprimau intenția de a economisi, își propun să aloce sume mai mari pentru alte cheltuieli, cum ar fi renovarea locuinței și călătorii. O tendință similară este observată și în România, unde comerțul continuă să fie pe plus, de peste 5% în volum, în ciuda inflației aflată încă la un nivel ridicat, de peste 10%, potrivit datelor publicate de INS în mai. Presiunea inflației asupra veniturilor populației este tot mai dificil de suportat și, în acest context, guvernul României a stabilit ca prioritate pentru perioada următoare diminuarea prețurilor la anumite produse alimentare de bază, prin plafonarea adaosului comercial. Rămâne de văzut dacă această măsură va avea impactul scontat”, a declarat Ruxandra Târlescu, Partener și Leader pentru sectorul de Retail al PwC România.
Astfel, a crescut la nivel global numărul consumatorilor care vor să cheltuiască mai mult cu 7% pentru articole de îmbunătățire a locuinței. Majorarea preconizată a acestor cheltuieli este similară cu cea indicată pentru alte categorii, precum electronice de consum, echipamente sportive și de fitness, divertisment acasă și activități online.
În același timp, mult mai mulți consumatori, 44% (față de 30% în februarie) estimează creșterea cheltuielilor pentru călătorii, atât interne, cât și internaționale.
Cumpărăturile online versus magazinele fizice
Deși peisajul comerțului electronic este în schimbare, pe fondul unei concurențe crescute și a unei scăderi a anumitor achiziții discreționare, jumătate dintre cei chestionați intenționează să-și majoreze cheltuielile online în următoarele șase luni, un salt semnificativ de la 43% în sondajul din februarie.
Citește și Consumatorul, captiv într-o lume a inflației
Această creștere este coerentă cu decizia consumatorilor de a face mai multe cumpărături la comercianții cu amănuntul care oferă un serviciu de livrare eficient și de a utiliza mai mult opțiunile „click-and-collect”. Totuși, 50% dintre respondenți se așteaptă să continue să facă cumpărături în magazinele fizice, confirmând apariția consumatorului „phygital”.
Tot mai mulți consumatori cumpără direct de pe site-urile firmelor
O constatare evidentă a sondajului PwC este că, din ce în ce mai des, consumatorii iau decizia de a evita comercianții intermediari și platformele de comerț online și de a cumpăra direct de la branduri.
Majoritatea consumatorilor (63%) declară că au cumpărat produse direct de pe site-ul unui brand și e de așteptat ca acest număr să crească. Alți 29% spun că, deși nu au făcut-o încă, iau în considerare opțiunea direct to consumer (D2C).
Până în prezent, agregatorii și giganții comerțului electronic au avut toate avantajele pentru creștere: prețul și ușurința de utilizare. Dar este clar că brandurile și companiile D2C au propriile avantaje. Aproape jumătate dintre consumatori spun că principalul motiv pentru care sunt atrași de site-urile web D2C este autenticitatea produselor, în special atunci când fac cumpărături pentru îmbrăcăminte, produse electronice și articole de înfrumusețare și îngrijire personală.
Majoritatea consumatorilor, dispuși să plătească în plus pentru produse sustenabile
Opt din zece consumatori au spus că ar plăti cu până la 5% mai mult pentru bunul produs în mod sustenabil. Întrebați cât de mult ar plăti peste prețul mediu pentru o varietate de bunuri, cum ar fi alimentele produse local de fermieri, produse fabricate cu o amprentă de carbon mai mică și articolele făcute la comandă sau personalizate, mai mult de patru din zece consumatori ar plăti cu până la 10% în plus, unul din zece spune că ar plăti până la 30%, iar aproape 7% că ar plăti chiar mai mult. Generația Millennials și generația Z au fost cele mai dispuse să cheltuiască mai mult de dragul sustenabilității.
În cadrul sondajului bianual Global Consumer Insights Survey au fost intervievați circa 9.000 de consumatori din 25 de state la nivel mondial.