Categoria de pește congelat și fructe de mare - o piață apatică, în care prețul continuă să dicteze achiziția

O piață lipsită de dinamismul anilor trecuți, după cum este caracterizată de către unul dintre principalii producători locali, categoria de pește congelat și fructe de mare a suferit un declin de 8,5% al volumelor vândute în ultimul an, pe fondul creșterii prețului cu 13%. Mai mult, tendința pare să se păstreze pentru întregul an, iar evoluția categoriei stă sub semnul întrebării. Categoria de pește congelat și fructe de mare - o piață apatică, în care prețul continuă să dicteze achiziția. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro

„Nu avem date finale, dar estimăm că la finalul anului vor exista ușoare scăderi pe toate segmentele pieței. Cererea s-a comprimat, pe fondul scăderii interesului general de a cumpăra alimente. Inflația ridicată a influențat atât costurile produselor, care au crescut, cât și puterea de cumpărare, care s-a diminuat”, spune Mihai-Cristian Dărmănescu, Director General Bistromar la Timona și fondator Alfredo Seafood.

Sup cong oct 24 fructe mare gr 01

Din totalul categoriei de produse congelate, fructele de mare și peștele congelat au o cotă de piață de 3,7% în volum și 5% în valoare, arată datele NielsenIQ. Totodată, segmentul de congelate se află în scădere din cauza consumatorilor care cred că sunt produse mai puțin calitative față de cele proaspete, percepție eronată, deoarece anumite produse nu pot fi aduse în formă proaspătă sau nu la prețuri avantajoase, precum macroul, heringul, merluciul, șprotul sau fructele de mare.

„Provocările acestei piețe sunt legate de achiziția produselor la prețuri pe care să și le poată permite clientul român. Practic, trebuie să te asiguri că produsul e nu doar bun, ci și accesibil. Atunci când nu reușești să ai un preț mic, este vital să comunici foarte clar și eficient care sunt avantajele produsului tău”, explică Cristian Dărmănescu.

Pentru Alfredo Seafood, 2024 a fost un an bun, însă nu neapărat datorită produselor congelate. „Am mers contra curentului și am reușit să creștem vânzările, în special pe segmentul de pește refrigerat, adică produse proaspete și decongelate, precum creveții. Evoluția a fost susținută de tehnologia de ultimă generație folosită în fabrică, precum și de un sistem bun de distribuție la nivel național”, mai spune acesta.

Pentru Frosta, în schimb, primul trimestru al anului a adus o creștere în segmentul semipreparatelor din pește, atât cantitativ, cât și valoric, „dar acest avans s-a transformat într-un ușor declin în timpul verii, poate și din cauza scăderii consumului ca urmare a temperaturilor neobișnuit de ridicate”, spune Radu Șova, Country Manager Southern Europe Frosta. În cazul companiei, semipreparatele din pește au cea mai mare pondere din vânzări, vedeta fiind produsul Golden Fish Fingers.

Cât despre canalele de vânzare, magazinele de tip discount își adjudecă mai bine de jumătate de piață, atât în volume (58,5%), cât și în valoare (52,6%), urmate de hipermarketuri, cu o cotă de piață de 28,4% în valoare, respectiv 25,4%, potrivit datelor de retail audit NielsenIQ pentru perioada septembrie 2023 – august 2024.

grafic fructe de mare1200x750

Pentru Alfredo Seafood, retailul modern a crescut cu 15% datorită discounterilor, alături de magazinele online, în timp ce retailul tradițional a stagnat în volume. „Cererea cea mai mare este pentru produsele clasice, prelucrate pentru a fi consumate la scurt timp după scoaterea din ambalaj. Acest trend va continua și în viitor. Ca gramaje, se cumpără în special cantități reduse, pentru una sau două porții. Prețul rămâne, de departe, cel mai important criteriu de achiziție, urmat de disponibilitatea de livrare rapidă și în condiții bune. Promoțiile contează destul de mult, dar pentru a fi eficiente, nu trebuie să fie foarte frecvente și trebuie să depășească 20%. Din păcate, calitatea nu se găsește între primele criterii de achiziție”, încheie Dărmănescu.

Adriana Iorga, Manager Achiziții Produse Proaspete Carrefour România
Pe ce mix pariază Carrefour pentru a-și menține creșterea în piața de congelate
Inovația, promoțiile si produsele marcă privată sunt cele trei ingrediente prin care Carrefour România vrea să mențină un ritm ascendent al...
Alfredo Seafood anunță noi planuri de extindere și inovație
Alfredo Seafood anunță noi planuri de extindere și inovație
Alfredo Seafood, brand românesc de top pe piața locală de pește și fructe de mare și lider pe categoria de pește proaspăt ambalat, anunță...
Produsele din pește, o categorie în care promoțiile luptă cu pragmatismul consumatorilor
Produsele din pește, o categorie în care promoțiile luptă cu pragmatismul consumatorilor
În condițiile în care cuvântul „economisire” reprezintă termenul definitoriu al acestui an, nu este deloc surprinzător faptul că din ce...
Alfredo Seafood: Vom închide 2023 cu vânzări de 100 de mil. lei în retail
Alfredo Seafood: Vom închide 2023 cu vânzări de 100 de mil. lei în retail
Alfredo Seafood, companie românească de top pe segmentele import, procesare, distribuție de pește și fructe de mare, estimează că va încheia...