Vânzările de alimente, afectate de inflație pe parcursul anului trecut

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut (serie brută), per ansamblu, cu 4,4% pe parcursul anului trecut datorită în special comerțului cu carburanți. În cazul vânzărilor de produse alimentare, băuturi și tutun, avansul la finalul anului trecut a fost de 1,4%, potrivit datelor comunicate de Institutul Național de Statistică. Vânzările de alimente, afectate de inflație pe parcursul anului trecut

Raportat la luna noiembrie, vânzările de alimente au fost singurele care au crescut considerabil calculat ca serie brută, dar au înregistrat o scădere calculat în funcție de sezonalitate. Potrivit datelor INS, în luna decembrie a anului trecut raportat la luna noiembrie, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au crescut cu 17,9% ca serie brută, dar au înregistrat o scădere de 0,4% ca serie ajustată sezonier.

Comparat însă cu luna decembrie din 2021, cererea pentru alimente a scăzut indiferent de baza de raportare, principalul motiv fiind scumpirile generalizate. Ca serie brută, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut în decembrie 2022 cu 1,1% față de decembrie 2021. Dacă ne raportăm la numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, scăderea calculată de INS ajunge la 1,3%.


Citește și Ce (mai) înseamnă Customer Experience într-o lume self-service


Cumulat însă, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), a crescut în luna decembrie 2022 comparativ cu luna decembrie 2021, pe ansamblu, cu 3,6% (serie brută) datorită creșterilor înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+11,9%) şi la vânzările de produse nealimentare (+4,2%).

Evoluția s-a păstrat și raportatat la numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate. În perioada analizată, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 3,8% datorită creșterilor înregistrate la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+13,6%) şi la vânzările de produse nealimentare (+6,5%).

ins comert cu amanuntul

Vânzările de alimente, creștere moderată după primele zece luni ale anului
Vânzările de alimente, creștere moderată după primele zece luni ale anului
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut (serie brută), pe...
Vânzările de alimente, în scădere la început de toamnă
Vânzările de alimente, în scădere la început de toamnă
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scăzut în luna septembrie faţă...
Vânzările de alimente, creștere de 2,5% după primele opt luni ale anului
Vânzările de alimente, creștere de 2,5% după primele opt luni ale anului
Încasările din comerțul cu amănuntul resimt efectele inflației generalizate, rezultatele din primele opt luni ale acestui an fiind sub nivelul...
Vânzările de alimente, creștere de 5,5% în 2021
Vânzările de alimente, creștere de 5,5% în 2021
Încasările magazinelor au crescut anul trecut pe ansamblu cu 10,1%, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun înregistrând un plus de...