Radiografia eCommerce: 82,3% dintre români au folosit cel mai des ChatGPT pentru a compara produse
Chat GPT și alte tool-uri AI nu devin, ci sunt deja prezente în obiceiurile de consum ale românilor, în special în mediul online, unde deciziile de cumpărare sunt din ce în ce mai influențate de algoritmi, recomandări automate și conținut generat tocmai pentru a capta atenția AI-ului. Potrivit raportului Radiografia eCommerce în România, realizat de easySales, 19,11% dintre respondenți folosesc frecvent ChatGPT sau alte instrumente AI pentru a compara produse și servicii înainte de a le achiziționa, considerând experiența foarte utilă. 
Alți 32,43% apelează ocazional la astfel de sisteme și, din nou, menționează că experiența este una utilă. Cumulat, peste jumătate din români se bazează, cu încredere, pe AI pentru comparația produselor sau a serviciilor.
Mai mult, trei din zece români sunt dispuși să dea o șansă AI-ului, în acest proces de comparație a produselor și a serviciilor disponibile online. Reticenții numără doar 13% din intervievați și sub 5% sunt cei care au încercat input-ul AIului, dar s-au declarat nemulțumiți de nivelul de utilitate.
Nu este o surpriză faptul că Chat GPT conduce, când este vorba de “asistenți” AI pentru shopping-ul online. Pe locul al doilea, cu de peste șase ori mai puțină popularitate, vine Gemini, produs Google, care deși este preinstalat pe ultimele generații de device-uri Android și beneficiază de “poziția premium” în rezultatele căutărilor Google – în continuare, motor dominant – nu trece de 14%. ”Alte opțiuni “exotice” precum Grok, AIul temperamental al lui Musk, Claude, tentativa europeană, și DeepSeek, popular în China, rămân marginale, fiecare sub 3%”, mai arată raportul easySales.
Pe de altă parte, într-un peisaj economic tot mai incert, comportamentul consumatorilor se modifică semnificativ – rezultat direct al contextului macroeconomic și al condițiilor pieței. Creșterea prețurilor a determinat peste un sfert dintre persoane să își reducă semnificativ cheltuielile online, în timp ce aproape 40% au redus, la rândul lor, consumul, dar la un nivel moderat. Doar un sfert dintre români afirmă că nu și-au modificat obiceiurile de consum online.
Disciplina unui buget fix lunar este prezentă în rândul a doar 10% dintre români. În contextul economic curent, nu mai puțin de 60% dintre respondenți susțin că tot bugetul lor alocat cumpărăturilor online depinde de reducerile sau promoțiile disponibile, lucru care confirmă faptul că, și în 2025, piața de comerț electronic din România rămâne una condusă de preț.
În timp ce 17,57% își setează bugetul pentru cumpărături online în funcție de venitul lunar, 8,78% recunosc că achiziționează impulsiv, fără o strategie financiară clară.








