Vânzările de alimente, stagnare după primele trei luni ale anului

Deși volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crecut ca serie brută cu 4,1% în primul trimestru al acestui an raportat la perioada similară din 2020, aportul vânzărilor de alimente, băuturi și tutun este nesemnificativ. Datele Institutului Național de Statistică arată o creștere de doar 0,1% ca serie brută în intervalul ianuarie – martie. Vânzările de alimente, stagnare după primele trei luni ale anului

Calculat însă raportat la numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, analiza INS indică o scădere de 3% în cazul vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun. Tot despre scăderi vorbim și în cazul lunii martie 2021 față de martie 2020. Ca serie brută, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 2,1%, în timp ce calculul făcut în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate arată o scădere de 5,7%.

Ce trebuie însă menționat este că martie 2020 reprezintă luna în care a fost decretată starea de urgență iar consumatorii au făcut stocuri considerabile de produse alimentare. De altfel, cu excepția alimentelor, băuturilor și tutunului, restul categoriilor analizate de INS raportează creșteri. Concret, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut per ansamblu, cu 9,1%,  ca serie brută în luna martie 2021, comparativ cu luna martie 2020 datorită creșterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+21,1%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+9,9%).

Ca serie ajustată, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a înregistrat un avans, per ansamblu, cu 5,6% în perioada analizată, ca urmare a creşterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+16,7%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+9,4%).

Raportat la luna februarie a acestui an, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au crescut în martie cu 9,1% ca serie brută și au scăzut cu 0,5% ca serie ajustată.

Cumulat, în luna martie 2021 volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut faţă de luna precedentă atât ca serie brută cu 13,3%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 2,3%.

Vânzările de alimente, creștere de peste 7% în primele trei luni ale anului
Vânzările de alimente, creștere de peste 7% în primele trei luni ale anului
În contextul unei inflații generale de peste 14%, magazinele alimentare au înregistrat vânzări cu 7% mai mari, în ciuda scumpirii generalizate...
Vânzările de alimente, în scădere la început de toamnă
Vânzările de alimente, în scădere la început de toamnă
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scăzut în luna septembrie faţă...
Vânzările magazinelor alimentare, în scădere la final de primăvară
Vânzările magazinelor alimentare, în scădere la final de primăvară
Luna mai a venit cu o temperare a vânzărilor de alimente, băuturi și tutun raportat la luna aprilie, o lună marcată de achizițiile specifice...
Vânzările de alimente, creștere de 5,5% în 2021
Vânzările de alimente, creștere de 5,5% în 2021
Încasările magazinelor au crescut anul trecut pe ansamblu cu 10,1%, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun înregistrând un plus de...
Vânzările de alimente, temperare la început de toamnă
Vânzările de alimente, temperare la început de toamnă
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a înregistrat în primele zece luni...
Vânzările de alimente, în scădere în septembrie față de august, dar avans considerabil față de 2020
Vânzările de alimente, în scădere în septembrie față de august, dar avans considerabil față de 2020
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), a înregistrat în primele nouă...