Vânzările de alimente, stagnare după primele trei luni ale anului
Deși volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crecut ca serie brută cu 4,1% în primul trimestru al acestui an raportat la perioada similară din 2020, aportul vânzărilor de alimente, băuturi și tutun este nesemnificativ. Datele Institutului Național de Statistică arată o creștere de doar 0,1% ca serie brută în intervalul ianuarie – martie.
Calculat însă raportat la numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, analiza INS indică o scădere de 3% în cazul vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun. Tot despre scăderi vorbim și în cazul lunii martie 2021 față de martie 2020. Ca serie brută, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 2,1%, în timp ce calculul făcut în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate arată o scădere de 5,7%.
Ce trebuie însă menționat este că martie 2020 reprezintă luna în care a fost decretată starea de urgență iar consumatorii au făcut stocuri considerabile de produse alimentare. De altfel, cu excepția alimentelor, băuturilor și tutunului, restul categoriilor analizate de INS raportează creșteri. Concret, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut per ansamblu, cu 9,1%, ca serie brută în luna martie 2021, comparativ cu luna martie 2020 datorită creșterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+21,1%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+9,9%).
Ca serie ajustată, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a înregistrat un avans, per ansamblu, cu 5,6% în perioada analizată, ca urmare a creşterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+16,7%) şi la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+9,4%).
Raportat la luna februarie a acestui an, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au crescut în martie cu 9,1% ca serie brută și au scăzut cu 0,5% ca serie ajustată.
Cumulat, în luna martie 2021 volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut faţă de luna precedentă atât ca serie brută cu 13,3%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 2,3%.