Vânzările de alimente, scădere de aproape 7% în septembrie față de august
Scădere pe linie pentru vânzările de alimente după ce fost majorată cota generală de TVA. După ce în luna august vânzările pe această categorie de produse au scăzut cu 3,3% față de luna iulie, în luna septembrie acest procent s-a dublat, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Septembrie a fost, de altfel, cea de-a doua lună cu inflație e aproape 10%, iar datele statistice au indicat o scumpire a alimentelor cu 7,8% peste nivelul din septembrie 2024. 
Astfel, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scăzut în luna septembrie a acestui an 0,5% (serie brută) față de august 2025 ca urmare a scăderii înregistrate de magazine în privința vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (-6,7%). La polul opus, au crescut vânzările de produse nealimentare (+4,1%) și, totodată, comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+0,3%).
Dacă ne uităm la date din perspectiva numărului de zile lucrătoare şi de sezonalitate, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au înregistrat o creștere de doar 0,3% în perioada analizată, produsele nealimentare o creștere de 1% iar comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a crescut cu 1,5%.
Raportat la septembrie 2024, datele pentru septembrie 2025 arată o scădere a volumului cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul cu 2% (serie brută) ca urmare a scăderilor înregistrate la vânzările de produse alimentare,
băuturi şi tutun (-5%) și la vânzările de produse nealimentare (-0,9%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a crescut cu 0,7% în perioada analizată.
În perioada ianuarie - septembrie a acestui an, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 1,6% (serie brută), datorită creşterilor vânzărilor de produse nealimentare (+3,9%) şi comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+2,6%). Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 1,8%, potrivit datelor INS.









