Vânzările de alimente, direct afectate de inflație

Datele Institutului Național de Statistică vin să confirme impactul scumpirilor asupra bugetelor de achiziții ale românilor. În ciuda scumpirii masive a produselor alimentare, vânzările magazinelor au crescut cu 5,4% în ianuarie 2023 față de 2022 în condițiile în care inflația a fost de peste 16%. Vânzările de alimente, direct afectate de inflație

La nivel general, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), a înregistrat o creştere, per ansamblu, cu 5,7% (serie brută) în luna ianuarie 2023 comparativ cu luna ianuarie 2022, datorită creșterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+9,1%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+5,4%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 0,4%.

Dacă ne raportăm însă la finalul anului trecut, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a scăzut, per ansamblu, cu 22,0%, ca urmare a scăderilor înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (-23,5%), vânzările de produse nealimentare (-23,0%) și la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (-20,0%). În cazul punctual al alimentelor, care s-au scumpit în ultimul an cu peste 22%, datele publice arată o scădere masivă a volumelor.


Citește și Impactul inflației asupra cumpărăturilor: atenție sporită la promoții și limitarea la produsele de bază


Calculat ca serie ajustată sezonier, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au înregistrat un avans modic, de 3,2%, în perioada analizată.

De altfel, datele unui studiu realizat de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie - IRES, la comanda Asociației pentru Combaterea Traficului Ilicit Viitorul (ACTIV), arată că trei sferturi dintre intervievați cred că, în contextul creșterii prețurilor, oamenii vor fi tentați să cumpere produse de pe piața neagră, la prețuri mai mici.

Majoritatea românilor consideră că puterea de cumpărare a scăzut pe parcursul anului trecut și sunt pesimiști cu privire la evoluția nivelului de trai în acest an. Mai mult de jumătate dintre participanții la cercetare cred că vor trăi mai rău în acest an.
 

Vânzările de alimente, în scădere la început de toamnă
Vânzările de alimente, în scădere la început de toamnă
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scăzut în luna septembrie faţă...
Vânzările magazinelor, afectate de inflația record
Vânzările magazinelor, afectate de inflația record
Jumătatea acestui an a venit cu o temperare a consumului pe piața locală, scumpirile fiind principala cauză. Datele INS arată că în luna...
Vânzările magazinelor alimentare, în scădere la final de primăvară
Vânzările magazinelor alimentare, în scădere la final de primăvară
Luna mai a venit cu o temperare a vânzărilor de alimente, băuturi și tutun raportat la luna aprilie, o lună marcată de achizițiile specifice...
Vânzările de alimente, creștere de 5,5% în 2021
Vânzările de alimente, creștere de 5,5% în 2021
Încasările magazinelor au crescut anul trecut pe ansamblu cu 10,1%, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun înregistrând un plus de...