Preluarea La Cocoș de către proprietarul Kaufland ridică semne de întrebare din perspectiva concurenței

Consiliul Concurenței a identificat o serie de îngrijorări concurențiale legate de tranzacția prin care grupul Schwarz, care operează în România rețelele de magazine Kaufland și Lidl, intenționează să preia magazinele La Cocoș. La Cocoș intră în Argeș cu un magazin deschis în locul unui hipermarket Carrefour. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro

În urma analizei efectuate, autoritatea de concurență a constatat că operațiunea ridică probleme atât pe piața comerțului cu amănuntul, cât și pe piața achizițiilor de produse de consum curent, preponderent alimentare.

Astfel, grupul Schwarz este prezent, prin intermediul magazinelor Kaufland și Lidl, pe toate piețele locale pe care activează sau urmează să activeze La Cocoș. Ca urmare, tranzacția ar putea conduce la consolidarea poziției entității rezultate și la reducerea opțiunilor disponibile pentru consumatori.

Totodată, operațiunea ar putea avea un impact negativ asupra furnizorilor, în condițiile în care în cazul unora dintre ei vânzările către La Cocoș pot ajunge până la 90% din cifra lor de afaceri.

„Dorim să se păstreze modelul de business al La Cocoș, bazat pe marje reduse și prețuri mici pentru consumatori. De aceea, principala noastră îngrijorare constă în faptul că formatul și politica de prețuri scăzute ar putea fi schimbate în urma achiziției, ceea ce ar putea duce la o creștere a prețurilor, afectând consumatorii”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.

Pentru a înlătura aceste îngrijorări, grupul Schwarz are posibilitatea de a transmite propuneri de angajamente către autoritatea de concurență, care vor fi analizate și evaluate în vederea identificării unor soluții adecvate.

Autoritatea de concurență analizează tranzacția prin care grupul Schwarz intenționează să preia magazinele La Cocoș, în scopul stabilirii compatibilității cu un mediu concurențial normal.

Fondat în 2014 la Ploiești de antreprenorul Iulian Nica, La Cocoș este cunoscut pentru politica prețurilor mici și pentru faptul că a fost primul hipermarket din România care a introdus conceptul cu trei niveluri de preț, în funcție de cantitatea achiziționată. Aceste magazine își desfășoară activitatea pe suprafețe mari, având la vânzare aproximativ 12.000 de produse din cele mai cunoscute și mai vândute produse din România.

Din decembrie 2024, compania a atras în acționariat un consorțiu format din Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și fondurile de investiții Morphosis Capital și CEECAT Capital, care au preluat un pachet de 56% din acțiuni. Deși majoritari, investitorii i-au oferit antreprenorului Iulian Nica - rămas cu 44% din acțiuni - drepturi depline de conducere, păstrând astfel viziunea și strategia inițială a brandului. Infuzia de capital adusă de către investitori are ca obiectiv deschiderea a 12 noi magazine și atingerea pragului de 1 miliard de euro în vânzări în următorii cinci ani.

La finalul anului 2024, rețeaua de magazine La Cocoș, cu doar trei hipermarketuri operaționale, două în Ploiești și unul în București, a raportat vânzări de 236,5 milioane de euro, devenind cea mai puternică rețea locală din comerțul alimentar raportat la cifra de afaceri.

Schwarz Grup este unul dintre cei mai mari jucători din retail la nivel european și operează brandurile de retail Kaufland și Lidl. În anul financiar 2023, grupul a înregistrat o cifră de afaceri de 167,1 miliarde de euro.

PENNY se extinde în Argeș și ajunge la o rețea națională de 431 de unități. Detalii pe revistaprogresiv.ro
PENNY se extinde în Argeș și ajunge la o rețea națională de 431 de unități
PENNY continuă extinderea rețelei sale la nivel național și inaugurează un nou magazin în Costești, județul Argeș, situat pe str. Pieții...
Kaufland intră în hora reducerilor de Black Friday. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Kaufland intră în hora reducerilor de Black Friday
Kaufland România dă startul campaniei Black Friday, cu reduceri de până la 60% la o selecție de peste 240 de articole din categoriile...
Lidl extinde marca proprie Deluxe cu trei noi sortimente de ciocolată fabricate în România. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Lidl extinde marca proprie Deluxe cu trei noi sortimente de ciocolată fabricate în România
După succesul ciocolatei în stil Dubai Deluxe, Lidl România lansează trei noi sortimente de ciocolată Deluxe, dezvoltate în colaborare cu un...
Sezamo, creștere de 50% a veniturilor în al treilea an de activitate. Detalii pe revistaprogresiv.ro
Sezamo, creștere de 50% a veniturilor în al treilea an de activitate
Supermarketul online Sezamo marchează trei ani de la lansarea oficială pe piața din România cu un avans de 50% față de anul precedent, atât...