Clean Recycle: Comerțul digital nu este neapărat ecologic și viabil fiscal
Comerțul electronic s-a dezvoltat puternic în România în ultimii 10 ani și în special în perioada pandemiei. Potrivit datelor publice analizate de Clean Recycle, în România activează aproximativ 10 mii de platforme care comercializează produse din diverse categorii, în mediul online.
Cu toate acestea, numărul celor care îndeplinesc obligația legală de a recicla și valorifica un procent de 60% din deșeurile din ambalaje puse pe piață, conform obligațiilor legale, este unul încă redus, apreciază specialiștii Clean Recycle. În România, vânzările din sectorul e-commerce au atins pragul de 6,2 miliarde de euro în 2021, iar la finalul anului 2022 vor depăși 6,8 miliarde de euro, în creștere cu 10%, potrivit datelor GPec.
În România, în ultimul an, datele industriei de profil arată că zilnic au fost cheltuite 17 milioane de euro online. 38% dintre români au cumpărat produse de pe site-uri de profil, potrivit Eurostat, iar cantitatea de deșeuri de ambalaje generate în urma acestor livrări se ridică anual la câteva zeci de mii de tone, apreciază specialiștii Clean Recycle.
Toți comercianții au însă obligativitatea de a raporta integral cantitățile de ambalaje și de deșeuri din ambalaje puse pe piața din România, cât și de a le valorifica și repune în circuitul economic, chiar și în situația în care ambalajele provin din import.
„Conform datelor noastre, operatorii e-commerce raportează într-un procent foarte mic, insignifiant deșeurile din ambalaje pe care le aduc pe piață, iar motivul principal este lipsa de informare asupra obligațiilor legale, cât și a mijloacelor de coerciție pentru cei care nu își îndeplinesc aceste obligații. Există două tipuri de ambalaje care trebuie raportate, în achizițiile online: ambalajul prin care este adus acasă consumatorului coletul de către firmele de curierat, dar și ambalajul produsului comercializat”, declară Cosmin Monda, Fondator și CEO Clean Recycle.
Citește și Tendințe în comunicare și promovare pentru branduri în 2023
În special segmentul produselor de beauty și cosmetice, însă și electrocasnicele sau alte segmente ale comerțului electronic, inclusiv produsele importate și comercializate local în mediul online, sunt absente de pe piața reciclării (nu se regăsesc în raportările privind colectarea și valorificarea deșeurilor din ambalaje), deși acestea generează tone de ambalaje anual, pe piața locală.
Toți generatorii de deșeuri din ambalaje au obligativitatea reciclării și valorificării unui procent de 60% din cantitățile puse pe piață. În caz contrar, aceștia au o obligație fiscală de 2 lei/kilogram pentru cantitățile neraportate și nevalorificate.
Principalele categorii de produse comercializate la nivelul Uniunii Europene, în 2021, au fost articole de vestimentație (68%), livrări de mâncare (31%), mobilă și accesorii pentru locuință (29%), cosmetice și produse de înfrumusețare (27%), potrivit datelor Eurostat.
Clean Recycle este unul dintre primii cinci jucători pe piața locală a transferului de responsabilitate privind deșeurile de ambalaje (OIREP), preluând obligativitatea raportării, colectării și valorificării ambalajelor și deșeurilor din ambalaje puse pe piață de producători și importatori.
Clean Recycle gestionează un portofoliu de peste 700 de companii care produc și pun pe piață deșeuri de ambalaje, active pe întreg teritoriul României, din domenii precum FMCG și retail, agribusiness, automotive, distribuție, producție industrială, farmaceutice ș.a.



