Cât de mult “arde” deadline-ul de 1 septembrie pentru schimbarea caselor de marcat

O mare parte a comercianților obligați să utilizeze casele de marcat cu jurnal electronic de la 1 septembrie se află încă în situația de a nu se putea conforma termenului, deși au avut loc amânări consecutive și o derogare de trei luni de la aplicarea sancțiunilor prevăzute de lege – atrage atenția firma de audit și consultanță Deloitte. Situația este generată de diverse motive: distribuitorii lor nu au obținut încă autorizațiile de distribuire, noile modele de case de marcat nu au primit încă avizul tehnic, nu au obținut încă numărul unic pentru toate aparatele de marcat sau se află încă în perioada de implementare, respectiv fiscalizarea și instalarea unui număr mare de case de marcat în magazinele proprii.

Conform unui document publicat pe site-ul Ministerului de Finanțe, la data de 17 august erau emise doar 24 de autorizații de distribuire de către minister și 26 avize tehnice favorabile de către ICI București, în total pentru 12 operatori economici. De asemenea, ANAF a emis aproape 32.000 de numere unice de înregistrare pentru aproximativ 44.300 de aparate de marcat. Doar 29.000 de aparate de marcat electronice erau instalate la nivel național în condițiile în care autoritățile estimează că sunt necesare aproximativ 100.000 de aparate de marcat electronice noi pentru contribuabilii mari și mijlocii. Cât de mult “arde” deadline-ul de 1 septembrie pentru schimbarea caselor de marcat

“Așa cum știm, procesul de înlocuire al caselor de marcat este complex și a suferit întârzieri din diferite motive: apariția cu întârziere a legislației relevante, solicitări suplimentare din parte autorităților implicate în proces, existența unui număr limitat de persoane care urmăresc toți pașii enumerați mai sus etc”, spune Andreea Geacu, Senior Manager Deloitte România.

Vor fi comercianții sancționați de la 1 septembrie?

“Reamintim că, în prezent, aceștia riscă o amendă cuprinsă între 8.000 lei și 10.000 lei, precum și confiscarea sumelor nejustificate și suspendarea activității până la dotarea cu noile aparate de marcat. Deși autoritățile implicate au declarat printr-o notificare că nu doresc prelungirea perioadei de grație, acestea informează că vor derula pentru început doar o serie de acțiuni de tip preventiv și de îndrumare pentru a evita situația neplăcută de a închide unele magazine ale firmelor mari și mijlocii”, atrage atenția Robert Ionescu, Senior Consultant Deloitte România.
Astfel, Ministerul Finanțelor Publice a publicat pentru dezbatere un proiect de hotărâre prin care introduce printre neregulile cărora li se aplică legea prevenirii, și contravenția pentru nerespectarea obligației de a utiliza noile modele de aparate de marcat.

Ce implică aplicarea Legii prevenirii?

• În cazul unui control, agentul economic va fi sancționat doar cu un avertisment, întocmindu-se de asemenea și un plan de remediere;
• În planul de remediere se includ măsurile pe care agentul economic trebuie să le întreprindă și termenul de remediere;
• Termenul de remediere poate fi de maxim 90 de zile calendaristice de la data primirii avertismentului și a planului de remediere.

Rămân însă alte probleme privind implementarea: “Chiar dacă problema cu privire la termen va fi parțial rezolvată, rămân în continuare alte aspecte pentru care trebuie identificată rapid o soluție. În primul rând, ar fi situația firmelor mari și mijlocii care au planificat deschiderea unor noi magazine în perioada imediat următoare, dar care în acest moment nu dispun de noile modele de case de marcat”, mai precizează Andreea Geacu. În acest sens, trebuie clarificat dacă se vor putea instala modele vechi de case de marcat care încă pot fi comercializate până pe 31 octombrie 2018 (sau până expiră autorizațiile de distribuire). De asemenea, trebuie clarificată și situația autorizațiilor de distribuire care au expirat și din cauza cărora firmele ar putea deschide noi magazine doar cu aparate de marcat necorespunzătoare activității lor.

Un alt aspect care trebuie clarificat vizează transmiterea informațiilor către ANAF. În prezent, există obligația că până pe 20 a lunii următoare să fie transmise către ANAF datele prevăzute de legislație (primul termen fiind stabilit pentru 20 septembrie 2018 pentru informațiile aferente lunii august). Totuși, având în vedere că în prezent formatul declarației de raportare nu a fost emis de către ANAF și în același timp, sunt puține aparate de marcat noi instalate, nici această obligație nu va putea fi îndeplinită.

Încă 150.000 de case de marcat legate la sistemul informatic al ANAF
Încă 150.000 de case de marcat legate la sistemul informatic al ANAF
Ministerul Finanțelor a primit a doua tranșă de bani din Planul Național de Redresare și Reziliență ca urmare a îndeplinirii obiectivului de...
Sistemul informatic al ANAF, pregătit pentru conectarea caselor de marcat
Sistemul informatic al ANAF, pregătit pentru conectarea caselor de marcat
Toate categoriile de contribuabili pot conecta începând cu data de 31 martie aparatele de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al...
Obligația retailerilor de a folosi case de marcat electronice, suspendată până la finalul anului
Obligația retailerilor de a folosi case de marcat electronice, suspendată până la finalul anului
Ministerul Finanțelor Publice propune, printr-un proiect de ordonanță de urgență, suspendarea cu aproape trei luni a aplicării sancțiunilor...
Pseudo-revoluția caselor de marcat
Pseudo-revoluția caselor de marcat
Legea care ar trebui să reducă drastic vânzările nefiscalizate de bunuri și servicii către consumatori prin conectarea tuturor caselor de...